239815

نخستین رویداد رفع چالش‌های فناورانه صنعت مس و امیدها برای ایجاد صنایع پایین‌دست

دنیای معدن: رویداد ملی شناسایی و رفع چالش‌های فناورانه صنعت مس برای نخستین بار درحالی پس از ۴۰ روز به نقطه پایان خود رسید که امیدها را برای پیوند حوزه دانش بنیان ها با این صنعت مهم و توسعه زنجیره های تکمیلی صنایع پایین دست تازه کرده است.

به گزارش دنیای معدن، صنعت مس کشور حال و روز و وضع خوبی ندارد؛ هم از بحث اکتشاف ها و هم زنجیره های تکمیلی تولید زیرا همچنان خام فروشی از دغدغه هاست و انتظار می رود که با توسعه بخش های فناورانه در این صنعت بتوان صنایع پایین دست مس را احداث کرد و توسعه بخشید.

در همین زمینه مراسم اختتامیه نخستین رویداد ملی رفع چالش های فناورانه صنعت مس در شهرستان رفسنجان برگزار و در جریان این رویداد طی ۴۰ روز اخیر ۲۰۵ ایده در ۱۶ حوزه از جمله امور معدن، باطله برداری، فناوری و ارتباطات، تغلیظ و غیره به دبیرخانه ارسال رویداد شده بود که از میان آنها بیش از ۳۰ ایده برتر شناخته شدند.

از جمله برترین ایده ها که برگزیده شدند می توان به ایده های اجرایی در بخش های مدیریت پسماند مس، ایجاد پلتفرم آنلاین برپایه نوآوری باز و فلسفه خرد جمعی و استفاده از آن در حل چالش های عملیاتی صنعت مس و نیز دستگاه مجازی هوشمند امور معدن اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در مراسم اختتامیه این رویداد با بیان افق های پیش روی این صنعت و چشم اندازهای تعریف شده گفت: قصد داریم تولید مس کاتد را از ۲۸۰ هزار تن به یک میلیون تن در سال برسانیم و صادرات مس و محصولات پایین دستی را نیز سالانه به ۲۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.

علی رستمی در این مراسم که همزمان با هفته پژوهش در شهر سرچشمه شهرستان رفسنجان برگزار شد با اشاره به اینکه طی ۵۰ سال قبل تاکنون هشت درصد ذخایر مس ایران کشف و خام فروشی شده تاکید کرد: در شرایط کنونی محکوم به خام فروشی مس هستیم اما باید به پایین دست هم فکر کنیم، تا تبدیل کاتد مس به محصولات با ارزش افزوده بالا صورت گیرد.

به گفته وی اینک یک تن کاتد را به ۹ هزار دلار می فروشیم که در خارج با تبدیل آن به محصولات پایین دستی ۳۰ هزار دلار به فروش می رسد.

رستمی تصریح کرد: با اینکه هفت هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور داریم اما هنوز واردکننده فناوری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه اکتشافات برنامه داریم که پنج سال آینده به ثمر خواهد رسید؛ وضعیت اکتشاف در کشور ما درحالی تنها هشت درصد است که کانادا ۸۰ درصد سرزمین مس خود را اکتشاف کرده است.

رستمی افزود: در شرکت مس ۶۰ دستگاه حفاری اضافه خواهد شد و با سازمان انرڗی اتمی وارد مذاکره شده ایم که به صورت هوابرد اکتشافات معادن را توسعه دهیم؛ در پنج،۶ سال آینده همین مقدار را رشد خواهیم داد و کاری بزرگ در حوزه اکتشافات مس آغاز کرده ایم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران درباره مسائل زیست محیطی حوزه تولید نیز گفت: تا چند سال قبل نتوانسته بودیم آلایندگی تولید را کاهش دهیم؛ با این تکنولوژی کوره فلش هنوز مقدار کمی آلایندگی وجود دارد که محققان باید به راه حل های پیشرفته برسند تا این مقدار کم آلاینده باقی مانده در دود و ضایعات مس نیز از بین برود.

۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه معادن

معاون پارک علم و فناوری استان کرمان نیز با اشاره به وجود هفت هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور اظهار کرد: از این تعداد ۷۰۵ شرکت محصولات دانش بنیان قابل ارائه دارند که ۳۰ درصد از این تعداد یعنی ۲۰۰ شرکت، محصول دانش بنیان در حوزه معدنی ارائه می دهند و باید حمایت شوند که راه حل این حمایت هم شناسایی و تعریف دقیق نیازهای مجتمع های معدنی است که با رفع چالش ها رشد و توسعه محقق می شود.

مسعود رضایی زاده ادامه داد: اکوسیستم فناوری، نقشه راه و اجرای برنامه مدون از محوریت های این رویداد است تا نظام موثر را در حوزه صنعت مس به سمت تعالی ببریم؛ بنابراین فاز نخست و دوم آینده پژوهی که اجرا شده فاز سوم آن تا پایان سال اجرایی می شود.

سید محمدرضا جندقی مدیر مرکز نوآوری شهید ستاری رفسنجان نیز اظهار داشت: کارگروه نوآوری و پژوهش مجتمع مس سرچشمه را ایجاد کردیم که در راستای تبدیل ایده به محصول، چالش های معدنی در مجتمع مس را شناسایی و در حوزه دانش بنیان رفع کنیم.

مدیر مرکز نوآوری شهید ستاری رفسنجان با اشاره به اینکه ۲۰۵ ایده به دبیرخانه این رویداد ارسال شده است به تشریح موضوعی این ایده ها در بخش های معادن، ذوب و نیز آثار ارائه شده از نقاط مختلف از جمله سونگون آذربایجان و شهربابک پرداخت.

شهرستان سرچشمه در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید