236767

گنجی در دل سیستان و بلوچستان/ تولیدات معدنی ۲ برابر شد

دنیای معدن- شناخت و بهره برداری از ظرفیت معدن از مهم ترین شاخص های توسعه در سند تحول دولت محسوب می شود که سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور این ظرفیت را به صورت ویژه دارد.

به گزارش دنیای معدن، سیستان و بلوچستان به دلیل قرار گرفتن روی کمربند فلزی جهان یکی از استان های مستعد در زمینه سرمایه گذاری در حوزه معدن محسوب می شود و معادن متنوعی را داراست که به شایستگی می تواند برای دستان بیکار جوانان این خطه شغل ایجاد کرده و در نهایت تغیر چهره استان را به دنبال داشته باشد.

شناخت مزیت های سرمایه گذاری در بخش معدن می تواند علاوه بر هدایت سرمایه ها و منابع به سمت بهره برداری توان رقابتی در بازارهای بین المللی ایجاد کند که این امر در استان سیستان و بلوچستان به عنوان رنگین کمانی از معادن دور از انتظار نیست.

معادن مس، آنتیموان، منیزیت، تیتانیوم، کانسنگ طلا، کرومیت و سایر معادن کوچک و بزرگ مقیاس از ظرفیت های مهم سیستان و بلوچستان محسوب می شوند که در دولت مردمی تلاش فراوانی برای به فعلیت رساندن این ظرفیت عظیم صورت گرفت تلاشی که با گذشت یکسال نتیجه بخش شد و موجب گردید تا ذخایر قطعی استان به میزان ۴/‌۳ میلیارد تن برسد.

در این گزارش به صورت مختصر وضعیت فعلی معادن استان تشریح و به اقدامات دولت مردمی در این راستا پرداخته می شود.

تلاشی یکساله که پنج ماهه اول ۱۴۰۱ ثمرات آن به وضوح دیده می شود

انجام مطالعات اکتشافی در سطح استان با مساحتی بالغ بر ۱۸۰۰ کیلومترمربع توسط بخش خصوصی با پیش بینی سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۲۰۵ نفر، تهیه نقشه های زمین شناسی در مقیاس ۱/۵۰۰۰۰ از شهرستان های زاهدان، میرجاوه، تفتان، خاش، ایرانشهر در مساحتی بالغ بر ۲۲۴۰۰ کیلومتر مربع توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، شناسایی و کشف ذخایر جدید به میزان ۲/۷ میلیون تن شامل منیزیت، مرمریت و مخلوط کوهی در سطح استان تنها گوشه از همت دولت سیزدهم در حوزه معدن است.

اختصاص اعتبار به منظور ایجاد و تکمیل زیرساخت های بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه ایجاد راه های دسترسی به واحدها و صنایع معدنی یک ضرورت مهم برای به فعلیت رساندن این حوزه محسوب می شد که پیگیری لازم در این راستا انجام شد.

رشد ۲ برابری تولید مواد معدنی در سیستان و بلوچستان

در این رابطه استاندار سیستان و بلوچستان گفت: میزان تولید مواد معدنی استان در پنج ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دو برابر رشد داشته و از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون ۵ معدن کوچک مقیاس احیا و به چرخه تولید بازگشته است.

وی با اشاره به اشتغال بیش از ۸ هزار نفر در پروژه های معدنی استان سیستان و بلوچستان افزود: یکی از ملاک های مهم واگذاری معدن داشتن کارخانه صنایع فرآوری و تولید از سوی سرمایه گذران است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: حضور شرکت های بزرگ معدنی در استان اهمیت فراوانی دارد که نشان از ظرفیت این منطقه و جذابیت برای سرمایه گذاران است.

وی تاکید کرد: به تناسب واگذاری اختیارات از بخش دولتی به بخش خصوصی قطعاً مدیران این بخش هم باید پاسخگو باشند.

وجود ۴۱۷ معدن در سیستان و بلوچستان

مدرس خیابانی تصریح کرد: یکی از ملاک های کارآمدی در حوزه معدن تولید از محل ذخیره معدنی بوده که باید افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: زمان کشف تا بهره برداری از معدن باید کوتاه شود در این راستا ظرفیت اسمی معادن قابل و میزان بهره برداری اهمیت دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: ۲۸۰ پروانه اشتغال، ۳۹ پروانه اکتشاف با ۲۰۵ نفر، ۵ گواهی کشف به میزان ۲/۷ میلیون تن و ۱۳ پروانه بهره برداری با اشتغال ۴۱۸ نفر در سال جاری تا کنون صادر شده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه نگاه دولت به سمت تمرکز گرایی رفته که البته راه توسعه کشور تنفیذ اختیار به استان ها است، افزود: هیچ دولتی به اندازه دولت سیزدهم به استانداران اهمیت نداده بدین معنی که موضوعات استان باید در داخل این منطقه حل شود.

مدرس خیابانی با اشاره به اینکه ۴۱۷ معدن با ذخیره ۳/۴ میلیارد تن در استان داریم که از این میزان ۴۰۰ معدن کوچک مقیاس و ۱۷ معدن بزرگ مقیاس است، تصریح کرد: در راستای اجرای پروژه های عمرانی و نیاز استان با کیفیت ترین معادن به مصالح شهرداری ها اختصاص پیدا کند.

رشد معادن سیستان و بلوچستان دور از انتظار نیست

معادن سیستان و بلوچستان هم ملزومات اولیه صنایع فراهم می کند و هم عامل رونق تولید و افزایش دهنده اشتغال به عنوان یکی از اولویت های استان به شمار می آیند و یکی از راه های رشد صادرات و ارزآوری برای کشورمان بوده و در شرایط تحریم های ظالمانه از راه های توسعه کشور محسوب شده که این امر نیازمند تلاشی فراوان از سوی مسئولان کشوری دارد تا محرومیت از این دیار رخت بربندد و به زودی شاهد تحولی عظیم به بلندای تاریخ و مدنیت این خطه از سرزمینمان باشیم.

برنامه ریزی و اقدامات دولت مردمی حجت الاسلام رئیسی در یک سال گذشته یادآوری می کند که رشد و شکوفایی معادن در سیستان و بلوچستان دور از انتظار نیست و به زودی این استان به یکی از قطب های بزرگ صنعتی کشور تبدیل می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید