232202

تامین آب معدن مس درآلو با حضور مقام قضایی کرمان بررسی شد

دنیای معدن- آنطور که در خبر دادگستری کل استان کرمان اعلام شده درخواست شرکت ملی مس برای تامین آب معدن درآلو بررسی و راهکارها اتخاذ شده است.

به گزارش دنیای معدن در نشست ستاد استانی اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی این موضوع و نیز برخی مسایل شهروندان شهربابک مرتبط با شرکت ملی مس بررسی شده است.

از جمله مباحث مشکل اشتغال واحدهای مرتبط با صنعت مس بوده که براساس این گزارش مسأله اشتغال ۵۰۰ جوان در شهربابک نیز در جلسه به نتیجه رسیده است.

اما در گزارش دادگستری می‌خوانیم: در این جلسه همچنین درباره درخواست شرکت ملی صنایع مس ایران با موضوع تامین آب مورد نیاز معدن مس درآلو تصمیم‌گیری شد.

این معدن در شهرستان رابر قرار دارد و بخشی از محدوده آن نیز البته در محدوده شهرستان بردسیر هست.

«مقرر شد شرکت ملی صنایع مس ایران نسبت به تامین ورق مورد نیاز خط انتقال آب طبق توافقات صورت گرفته تا ابتدای اردیبهشت ماه  ۱۴۰۱ اقدام کند و شرکت آب منطقه ای استان کرمان نیز نسبت به تملک اراضی پشت سد حداکثر ظرف مدت سه ماه آینده اقدام  و نتیجه را به ستاد گزارش کند.»

در این زمینه همچنین مصوب شد که شرکت آب منطقه ای استان از زمان تحویل ورق مورد نیاز خط انتقال آب ،حداکثر ظرف مدت ۵ ماه نسبت به اتمام پروژه و تحویل آب به شرکت ملی صنایع مس ایران اقدام کند و نیز این شرکت با انجام کار کارشناسی و مطالعاتی در خصوص امکان اجرای پروژه، بررسی کند تا چنانچه امکان اجرا و عملیاتی نمودن این مصوبات فراهم نباشد پیشنهاد جایگزین را ظرف مدت ۱۵ روز به ستاد ارائه کنند و سازمان بازرسی بر اجرای این مصوبات نیز نظارت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا همچنین بررسی وضعیت کارگاه‌های راکد تبدیل سرباره های مس به کاتد در شهربابک و ظرفیت آنها در اشتغالزایی ۵۰۰ جوان درستاد استانی اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی بررسی شد و به نتیجه رسیده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان در این نشست گفت: جمعی از جوانان شهربابک، کارگاه های تبدیل سرباره های مس به کاتد را با اخذ مجوزهای لازم و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز این فرایند راه اندازی کرده اند و سرمایه گذاری بزرگی نیز با استفاده از منابع مالی شخصی یا استفاده از تسهیلات بانکی  در این زمینه هزینه شده است.

یدالله موحد یادآور شد: عدم تخصیص سهمیه سرباره های مس به این کارگاه ها مانع ایجاد اشتغال شده بود که به منظور رفع این مشکل نشست مشترک با حضور مدیران صنعت مس کشور برگزار شد.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به برگزاری نشست مشترک با مدیران شرکت های دانش بنیان و تدوین حمایت های مورد انتظار در این حوزه، بیان کرد: استان کرمان در صنعت مس رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است و مردم شریف استان کرمان انتظارات بحقی از این صنعت بزرگ کشور دارند.

موحد ادامه داد: با توجه به اکتشافات جدید در صنعت مس کرمان و افزایش منابع خدادادی در این صنعت، مردم انتظار دارند که تاثیر این موضوع را در رونق اقتصاد، اشتغال و توسعه عمرانی استان ببینند.

وی یادآور شد: یکی از مصادیق این موضوع، حمایت از صنایع کوچک وابسته به صنعت مس از جمله کارگاه های تبدیل سرباره های مس به کاتد و فعال کردن سرمایه گذاری های انجام شده در این حوزه است.

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: براساس نظر مثبت مدیران صنعت مس کشور برای حل مشکلات جوانان فعال در این کارگاه ها، کارگروه تخصصی با حضور اتاق بازرگانی، صنابع، معادن و کشاورزی، صنعت و معدن، بازرسی و نماینده صنعت مس تشکیل شد تا اجرای این مصوبه را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری کنند.

در این گزارش از قول مدیرعامل شرکت ملی مس ایران نیز آمده است: طرح های توسعه در اولویت قرار گرفته است تا موضوع اشتغال جوانان حل شود.

علی رستمی افزوده است: در مجموعه شرکت ملی مس ایران در سال گذشته ۲۸۵ هزار تن تولید داشته ایم و برای رسیدن به رتبه پنجم دنیا در این زمینه، تولید باید به بیش از یک میلیون تن برسد.

وی با اشاره به اینکه برنامه ۱۳ میلیارد یورویی سرمایه گذاری برای مجموعه مس ایران تدوین شده است، اظهارداشت: ماموریت داریم که این مبلغ را در مجموعه صنعت مس ایران سرمایه گذاری کنیم که دو سوم آن باید در استان کرمان انجام شود و برای تحقق این امر لوازمی نیاز است که بیش از ۹۵ درصد آنها فراهم است.

وی یادآور شد: ۲۸ هزار نفر در شرکت ملی مس ایران مشغول هستند که تمامی آنان نیروهای باکیفیت، تولید کننده، وفادار و متخصص هستند و بازار مس نیز در دنیا فراهم است و همچنین این شرکت سودآور است و در حوزه سرمایه گذاری به خوبی می تواند اقدام کند.

براساس این گزارش، در این جلسه در خصوص درخواست جمعی از شرکت داران و مجموعه های تولیدی واقع در گود غلامعلی شهربابک مقرر شد کارگروهی متشکل از نمایندگان شرکت ملی صنایع مس ایران (آقای مهندس اهرابی)، سازمان صمت، اتاق بازرگانی با محوریت سازمان صمت تشکیل تا موجودی مواد سرباره مس به صورت عادلانه و با تخصیص کمیته مذکور بین تمامی واحدها توزیع شود و همچنین با توجه به اتمام موجودی مواد سرباره مس طی یکسال آینده و احتمال تعطیلی واحدهای تولیدی مذکور، طی انجام کار کارشناسی  و مطالعات فنی صنایع جایگزین با حمایت شرکت صنایع ملی مس ایران پیشنهاد شود و سازمان بازرسی استان نیز بر روند اجرای مصوبات نظارت می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید