231149

دردسر تازه ریوتینتو برای توسعه مس مغولستان

دنیای معدن: ریوتینتو در تلاش است تا از یک چالش جدید در معدن بزرگ مس-طلا Oyu Tolgoi در مغولستان، با حفظ روابط خود با روسیه رهایی یابد، زیرا این شرکت به دنبال تضمین عرضه سوخت و سایر کالاها به این سایت است. معدن اویو‌تولگوی یک پروژه استخراج معادن روباز و زیرزمینی در مجمع خانبوگد در جنوب کویر گوبی، تقریبا ۲۳۵ کیلومتری شرق دالان زادگاد مرکز استان امنیگووی است. این سایت در سال ۲۰۰۱ کشف شد و به عنوان یک سرمایه‌گذاری مشترک بین Turquoise Hill Resources با ۶۶ درصد مالکیت و دولت مغولستان با ۳۴ درصد در حال توسعه است.

به گزارش دنیای معدن، به نقل از  ماینینگ ویکلی، بولد باتر، مدیر بخش مس ریوتینتو، در حاشیه کنفرانس انرژی هیوستون که این هفته برگزار می‌شود، اظهار کرد: در حالی که ریو شروع به جست‌وجوی منابع سوخت جایگزین برای معدن اویو تولگوی کرده است، این شرکت باور ندارد که بتواند خرید سوخت از روسیه را به طور کامل متوقف کند. باتر گفت: واقعیت این است که مغولستان دو همسایه قدرتمند بسیار بزرگ دارد، بنابراین حفظ روابط سالم، صلح‌آمیز و متعادل برای ما بسیار مهم است. ریو در حال توسعه زیرزمینی ۹۳/ ۶ میلیارد دلاری معدن مستقر در صحرای گوبی است که با تاخیرها و افزایش هزینه‌ها مواجه شده است. این مسائل باعث خشم دولت مغولستان شد تا جایی که تهدید به لغو قرارداد سرمایه‌گذاری سال ۲۰۰۹ کرد. روابط بین ریوتینتو و این کشور آسیای مرکزی در ماه اوت به پایین‌ترین حد خود رسید، یعنی زمانی که طی بررسی‌های مستقل که در این رابطه صورت پذیرفت، توضیحات این غول معدنی در خصوص تاخیرهای ایجادشده در پروژه و افزایش هزینه‌های آن رد شد. پس از چند گفت‌وگو و مداخله شخصی یاکوب استاشولم، مدیر اجرایی شرکت، ریو و دولت مغولستان به توافقی دست یافتند که در نهایت در ماه ژانویه به مناقشه طولانی مدت پایان داد.

مغولستان که ۳۴ درصد سهام اویو تولگوی را در اختیار دارد، از شمال با روسیه و از جنوب و شرق با چین همسایه است. این شرایط باعث می‌شود که ریو گزینه‌های محدودی را برای تامین منابع انرژی موردنیاز این پروژه داشته باشد. این در حالی است که ۶۶ درصد از پروژه اویو تولگوی متعلق به  شرکت Turquoise Hill Resources کانادا است، که ریو ۸/ ۵۰ درصد از سهام آن را در اختیار دارد. در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین، برخی از معروف‌ترین برندهای جهان از اپل گرفته تا دیزنی و ایکیا به طور ناگهانی این کشور را ترک کردند و بسیاری از شرکت‌ها و دولت‌های دیگر خرید محصولات روسی را متوقف کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید