230210

ذخایر پروژه های مس از سال 2025 به بعد با کمبود مواجه خواهند شد

دنیای معدن: در گزارشی جدید، تحلیلگران Global Research Bank of America (BofA) اعلام کردند که پیش بینی می شود بازار مس از سال 2025 به بعد پس از پایان یافتن موج فعلی راه اندازی پروژه های جدید، با کمبود موجودی مواجه شوند.

به گزارش دنیای معدن، این بانک می‌گوید در حالی که تولید جهانی مس در سال 2023 به میزان 7.7 درصد رشد خواهد داشت، پس از کسری مورد انتظار در سال 2022، با توجه به عملکرد ضعیف در ایجاد معادن مس جدید در سال‌های اخیر، خطرات این بازار رو به کاهش می رود.  

تحلیلگران این بانک می گویند: در حالی که چشم انداز پروژه های کوتاه مدت مطلوب به نظر می رسد، اما در بلند مدت به نظر می رسد که افزایش فعالیت ها در این صنعت با چالش مواجه خواهد شد. در واقع، بسیاری از پروژه‌هایی که در حال حاضر توسعه یافته‌اند تقریباً برای سه دهه در حال عملیاتی بوده‌اند و با توجه به فعالیت‌های اکتشافی نسبتاً محدود در سال‌های اخیر، افزایش عرضه ممکن است از سال 2025 کمرنگ شود.

بانک آمریکا طیفی از مسائل را پیش روی صنعت مس می بیند که رشد تولید را محدود می کنند. این چشم انداز در سخنان Edgar Blanco Rand، معاون وزیر معدن در دولت قبلی شیلی، در هفته اخیر LME منعکس شد.

این مقام مسئول به مجموعه ای از پروژه های مستقر در شیلی اشاره نمود که قرار است تا سال 2029 با یک سرمایه گذاری 74 میلیارد دلاری به تولید کلی 7 میلیون تن دست یابند. ادگار بلانکو با تمرکز بر صنعت مس، تاکید کرد که میزان تولید از سال 2000 پس از یک دهه رشد سریع که از سال 1990 شروع شده، حدود 5.7 میلیون تن بوده است.

این به معنای افزایش شدت سرمایه گذاری در حدود 50 هزار دلار به ازای هر تن است که بسیار بالاتر از محدوده 10 تا 20 هزار دلار در هر تن می باشد که در سال های اخیر مشاهده شده است. به عنوان یک عامل تشدید کننده، سرمایه گذاری در این صنعت باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا حدود 1.5 میلیون تن زیان تولید مس را جبران نماید.

بر اساس گزارش BofA، افزایش قابل توجه عرضه در 10 پروژه، 58 درصد از کل تولید را در سال 2022 به خود اختصاص خواهند داد.

این اتفاق دیدگاه BofA را تأیید می کند که معتقد است برنامه های توسعه صنعت مس بسیار متمرکز هستند، با دو استنباط. نخست آنکه، مسائل عملیاتی تنها در یک یا دو سایت می‌تواند عمیقاً بر تعادل بازار تأثیر بگذارند، بدین معنی که خط سیر آن 10 معدن بسیار حیاتی و تأثیرگذار است. دوم آنکه، طبق گفته BofA، تقریباً تمام منابع اضافه شده توسط شرکت هایی با سابقه عملیاتی عالی انجام صورت می پذیرد و خطر اختلالات در عرضه و تحویل اندک را کاهش می دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید