230100

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران:

بسته پیشنهادی برای فرار از چالش های معدنی به زودی تقدیم دولت می شود

دنیای معدن ــ رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بیان اینکه بسته پیشنهادی برای فرار از چالش های معدنی به زودی تقدیم دولت می شود، ابراز کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که سرمایه گذاری در حوزه معدن توجیه پذیر و منطقه ای باشد.

به گزارش دنیای معدن، تقی نبئی در گفت وگویی، در خصوص نوسازی ماشین آلات فرسوده صنعتی در کشور اظهار داشت: نگاه وزارت صمت به واردات ماشین آلات حوزه معدن باید نگاه سرمایه گذاری باشد، هر چه این ناوگان نوسازی و ماشین آلات با کیفیت بهتر و بروز تر وارد شود قطعاً شاهد این خواهیم بود که بهره وری در بخش معدن افزایش می یابد؛ اگر بهره وری افزایش یابد عملاً سرمایه گذار منفعت بیشتری برده و سیل سرمایه گذاری به بخش معدن بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیشنهاداتی برای ارائه به بخش دولتی آماده کرده ایم، افزود: در چند ماه گذشته تصمیم گرفتیم بسته ای از مشکلات و موانع راه معدن کاران تهیه کنیم؛ به عبارتی دیگر چالش های معدن را در یک سال گذشته مطالعه کردیم و در نهایت یک پکیج پیشنهادی برای فرار از این چالش ها آماده کردیم و به زودی این پکیج به تیم اقتصادی دولت سیزدهم تقدیم می شود. هدف نهایی این بسته پیشنهادی این است که به معدن کاری حرفه ای برسیم و سرمایه گذاری در حوزه معدن توجیه پذیر و منطقه ای باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به اینکه مجموعه ای که ارائه می شود شامل سه حوزه است، گفت: نخستین حوزه تایید اهلیت افرادی است که می خواهند فعالیت معدنی انجام دهند و طبق قانون وزارت، تکلیف دارند این امر را انجام دهند.

وی تکلیف دوم وزارت را نظارت کافی بر فعالیت ها عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه نیروی کافی در این زمینه وجود ندارد وزارت می تواند از ظرفیت قانونی به کارگیری پرسنل اعضای نظام مهندسی معدن استفاده کند.

نظام مهندسی معدن برای کاهش مشکلات معدن کاران زنجانی با کانون وکلا تفاهم نامه امضا کرد + جزئیات"معدن" پنجره ورود ایران به قزاقستان شود/ به روز رسانی تفاهم نامه های قبلی 2 کشور در حوزه معدنسودجویانی که با طمع کاری تیشه به ریشه درختان هیرکانی می زنند/ گزارش تسنیم از ماجرای یک معدن و اعتراض چلاوی ها

نبئی با بیان اینکه سومین تکلیفی که بر عهده دولت بوده که در گذشته به درستی انجام نشده باید سریع تر جبران شود، حذف بروکراسی است گفت: راهکار این امر هوشمندسازی است؛ بنابراین کلیه فرآیند های پاسخ به نیاز های ارباب رجوع از لحاظ صدور مجوز ها باید در یک فضای شیشه ای انجام شود.

وی تاکید کرد: اگر این سه رکن انجام شود حاکیت بخش دولتی بر معدن کامل می شود. در حال حاضر بخش دولتی نقش حاکمیتی بر معدن را از دست داده و نظارتی بر فعالیت ها ندارد و در واقع اهلیت معدن کاران به درستی احراز نشده است. بخش زیادی از ذخایر معدنی کشور دست افرادی است که توانایی معدنی و مالی و یا هر دو را ندارند و عملاً بخش معدن را چالش های مختلفی تهدید می کند.

رئیس نظام مهندسی معدن ایران تاکید کرد: بخش معدن مظلوم واقع شده و در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است؛ اگر معدن جایگاه واقعی خود را به دست بیاورد می تواند زنجیره های متعدد تولید و اشتغال کشور را فراهم کند.

وی نخستین چالش مسیر توسعه معدن کاری را عدم ریل گذاری دانست و گفت: وقتی ریل گذاری وجود نداشته باشد مسئولان مربوطه سلیقه ای عمل می کنند و با قوانین و تبصره های مختلف موانع زیادی را بر سر راه معدن کاران ایجاد می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید