228170

رشد ۳۰۰ دلاری قیمت مس در فصل پایانی سال ۲۰۲۱؛

بهای مس رکورد ۱۰ ساله را شکست

دنیای معدن: قیمت مس در بازار جهانی در ماه‌های پایانی سال میلادی گذشته رکورد تازه‌ای را ثبت کرد. در فصل آخر سال ۲۰۲۱ میلادی قیمت مس در بازار جهانی بالغ‌بر ۳۰۰ دلار به ازای هر تن نسبت به فصل سوم رشد کرد. براساس تازه‌ترین گزارش بانک جهانی، در آخرین فصل پارسال هر تن مس با قیمت ۹ هزار و ۷۰۳ دلار مبادله شد درحالی‌که در فصل سوم ارزشی معادل ۹ هزار و ۳۸۲ دلار داشت. جالب اینجاست که متوسط قیمت هر تن مس در آخرین فصل پارسال تقریباً مشابه فصل دوم بود و این رشد قیمت ریشه در اوج‌گیری همه‌گیری با سویه اومیکرون در اغلب کشورهای جهان داشته است.

به گزارش  «دنیای معدن»؛ بررسی آمارهای ارائه‌شده توسط بانک جهانی نشان می‌دهد، روند تغییرات قیمت مس در سه ماه پایانی سال روند کاهشی بوده است ولی متوسط قیمت در این سه ماه نسبت به سه ماه سوم بالاتر بود. در ماه اکتبر سال قبل که دهمین ماه سال میلادی است هر تن مس در بازار جهانی ارزشی معادل ۹ هزار و ۸۲۹ دلار داشته است و در ماه نوامبر با قیمت ۹ هزار و ۷۲۹ دلار مبادله شده است. در آخرین ماه سال قیمت هر تن مس به ۹ هزار و ۵۵۱ دلار تنزل پیدا کرد.

شکستن رکورد ۱۰ ساله

هر تن مس که یکی از مهم‌ترین فلزات صنعتی در دنیاست در فصل آخر سال ۲۰۲۰ با قیمت ۷ هزار و ۱۸۵ دلار مبادله شده بود و قیمت این فلز صنعتی در فصل آخر امسال بالغ‌بر ۲ هزار و ۶۰۰ دلار نسبت به سال قبل از آن بیشتر بود. در سال ۲۰۱۹ هر تن مس در بازار جهانی قیمتی برابر با ۶ هزار و ۱۰ دلار داشت و در سال ۲۰۲۰ به مرز ۶ هزار و ۱۷۴ دلار رسید، ولی در سال ۲۰۲۱ قیمت این محصول ارزشمند صنعتی رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و درنهایت متوسط قیمت هر تن مس در سال ۲۰۲۱ به مرز ۹ هزار و ۳۱۷ دلار رسید. این رشد قیمت طی یک سال در بازه ۱۰ ساله اخیر بی‌سابقه بوده است و دلیل آن هم بحران‌های ایجادشده در عرضه مس اعلام شد. بحران‌هایی که به دنبال تعطیلی معادن به دلیل نگرانی از شیوع بیشتر بیماری کرونا و ناتوانی آن‌ها از تداوم تولید با حداکثر ظرفیت ایجاد شده است.

مس در سال ۲۰۲۲ چقدر می‌شود؟

بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند در صورت کنترل پاندمی در سال جاری قیمت مس در بازار جهانی کاهش پیدا کند، ولی اگر بحران کرونا در سال جاری ادامه پیدا کند و سویه‌های مختلف باعث تشدید همه‌گیری در دنیا شود، باید منتظر اوج‌گیری دوباره قیمت و گذشتن متوسط قیمت سالانه از مرز ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار در سال ۲۰۲۲ باشیم.کالاخبر

 

دیدگاهتان را بنویسید