226300

معدن مس کرور عنبرآباد ۵۰۰ میلیون تن ذخیره دارد

دنیای معدن: مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: در شهرستان عنبرآباد و معدن مس کرور با اکتشافاتی که انجام شده منجر به پیداش بیش از ۵۰۰ میلیون تن ذخیره شده است.

به گزارش دنیای معدن، مدیرعامل ملی مس ایران به اتفاق سالاری دادستان کرمان و اعضای شورای تامین شهرستان عنبرآباد امروز از محل معدن مس کرور در روستای رودفرق واقع در بخش جبالبارز جنوبی عنبرآباد بازدید کردند.

اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در حاشیه بازدید گفت: خوشبختانه شرکت ملی مس ایران در این مدت کوتاه توانسته ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخایر جدید مس کشور را ارتقاء بدهد و این معادل ۲۰ میلیون تن مس خالص است.

وی ارزش این ذخیره‌های اکتشاف شده را بالغ بر ۷ میلیارد دلار دانست و افزود: در شهرستان عنبرآباد و معدن مس کرور با اکتشافاتی که انجام شده منجر به پیداش بیش از ۵۰۰ میلیون تن ذخیره شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: در فاز اول ۴۵ میلیون تن با عیار 0.3 محدوده معدن را مشخص کردیم و امیدواریم با بازگشایی معدن و احداث کارخانه تولید فرآوری مس بتوانیم ارزش افزوده و درآمد خوبی برای این منطقه شاهد باشیم.

سعدمحمدی با بیان اینکه برای دسترسی به معدن کرور نیازمند احداث جاده هستیم، گفت: احداث راه مجموعا به طول ۱۶ کیلومتر است که برنانه‌ریزی صورت گرفته در سه قطعه تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.

با تکمیل اکتشافات همزمان استخراج صورت می‌گیرد

وی افزود: با احداث کارخانه فرآوری و استخراج از معدن اشتغال خوبی در منطقه ایجاد خواهد شد و گردش مالی در بانک‌ها می‌تواند برای مردم تسهیلات ایجاد کند و امید را در بین مردم شکل بهتری بدهد.

سعدمحمدی گفت: امیدوار هستیم که با اکتشافات جدید و استفاده از تکنولوژی جدید ما شرایط بهتری برای احداث کارخانه‌های جدید و بهتر از شرایط فعلی که طراحی شده در آینده داشته باشیم و مردم از این شرایط بهره کافی را ببرند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان کرد: ما تمام تلاش می‌کنیم تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ پروژه راه دسترسی به معدن را به اتمام برسانیم و در این مدت طراحی معدن را انجام می‌دهیم، پیمانکار معدن را برای استخراج انتخاب خواهیم کرد و همزمان با شروع با استخراج کار طراحی کارخانه با مجوزی که از صمت می‌گیریم انجام خواهیم داد.

سعدمحمدی خاطرنشان کرد: از زمان شروع کارخانه فرآوری مس، ۱۸ماه زمان می‌برد، اما معدن فعال خواهد شد و نیرو خواهد گرفت استخراج و دپوی ماده معدنی بر اساس عیار در منطقه شکل خواهد گرفت.

وی افزود: با تکمیل اکتشافات همزمان استخراج صورت می‌گیرد و برای گسترش سرمایه‌گذاری آینده در این منطقه برنامه‌ریزی می‌کنیم. در بخش معدن با تناژی که مد نظر هست حدود ۸۰ نفر نیرو نیاز داریم و برای کارخانه فرآوری ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهیم کرد و در مجموع در فاز اول ۲۸۰ نفر مشغول به کار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: خوشبختانه یک کیفیت و ذخیره مناسب به لحاظ عیاری پیدا کردیم که کیفیت بسیار خوبی دارد که به‌زودی اکتشافات تکمیل خواهد شد.

اشتغال در معدن مس کرور متناسب با شرایط کاری از اهالی منطقه است

دادخدا سالاری دادستان کرمان نیز در این بازدید گفت: امروز به اتفاق مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از معدن کرور و عملیات راهسازی بازدید داشتیم عملیات راهسازی با قاطعیت تمام در حال انجام است.

وی گفت: حضور ما در این منطقه در راستای رفع موانع تولید، توسعه اشتغال در منطقه محروم و پیگیری مطالبات مردمی با حضور اعضای شورای تامین است و  اعضای حاکمیتی منطقه به نحوی درصدد هستند موانعی که وجود دارد برطرف کنند و روند کار مطلوب است.

دادستان کرمان ضمن تقدیر از حضور مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در این منطقه گفت: با پیگیری و جدیت در رفع موانع تولیدی که وجود داشت، تولید سرعت بیشتری خواهد گرفت و قطعا اشتغال در معدن مس کرور متناسب با شرایط کاری از اهالی همین منطقه است و با احداث کارخانه در این منطقه از خام‌فروشی جلوگیری می‌شود.

احداث کارخانه ۳۰ هزار تنی کنستانتره در منطقه

مسلم مروجی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان نیز گفت: در منطقه جبالبارز جنوبی عنبرآباد معدن مس کرور یکی از پتانسیل‌های خیلی خوب معدنی در کشور است و با توجه به اینکه بیش از ۵۳ کارخانه در جنوب استان در حال احداث است با این اقدام جلوی خام‌فروشی معدن گرفته شده است.

وی اظهار کرد: در اینجا اطمینان می‌دهیم با حمایت دستگاه قضا و شورای تامین شهرستان برنامه‌ریزی برای احداث کارخانه ۳۰ هزار تنی کنستانتره و همچنین کارخانه لیچینگ در همان منطقه جبالبارز جنوبی انجام خواهد شد.

مروجی گفت: مطالعات انجام شده و در اویل سال ۱۴۰۱ احداث کارخانه آغاز شود و برای برداشت مواد معدنی از معدن تا کارخانه نیاز به یک راه دسترسی است که این جاده به‌طول ۱۶ کیلومتر توسط شرکت ملی مس ایران در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: یک خبر خوب مدیرعامل شرکت ملی مس ایران ذخیره ۵۰۰ میلیون تنی معدن مس کرور عنبراباد است که جزء معادن بزرگ کشور محسوب می‌شود‌.

 

دیدگاهتان را بنویسید