223347

اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی مس در هشتیمن کنفرانس استیل پرایس:

کاهش مصرف و جمعیت؛ دو عامل نگران‌کننده برای بازار داخلی فولاد

دنیای معدن-محبوبه ناطق: اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی مس در هشتمین کنفرانس استیل پرایس درباره وضعیت فولاد جهان گفت: تقاضای کشور چین در سال ۲۰۱۰ ۴۴.۷ درصد جهان بود که این مقدار در سال ۲۰۲۰ به ۵۶.۲ درصد رسید که بر بازار عرضه و تقاضای فولاد تاثیرگذار است.

دکتر سعدمحمدی افزود: همواره میزان تولید و مصرف فولاد چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد دنیا بر معادلات بازار جهانی تاثیرگذار بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی مس تاکید کرد: در حقیقت چین با تحریک تقاضای فولاد در بالادست نیز محرک تولید فولاد شده است، این الگو برای

 کشور ما هم می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد و در کنار تلاش برای افزایش ظرفیت تولید به این موضوع هم توجه کنیم.

سعدمحمدی افزود: چین، اروپا و ترکیه در عین اینکه از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فولاد محسوب می‌شوند، در میان بزرگ‌ترین واردکنندگان فولاد نیز قرار دارند.

وی به تاثیر کرونا بر بازار فولاد نیز اشاره کرد و گفت: کرونا بر  شرایط تولید فولاد در سال ۲۰۲۰ تاثیرگذار بود و تولید را کاهش داد با این حال چین توانست با حفظ تولید برای افزایش تولید نیز برنامه‌ریزی کند جای امیدواری است به زودی رشد تولید فولاد را دوباره شاهد باشیم.

سعدمحمدی تصریح کرد: برای حفظ جایگاه در بازار فولاد باید ضمن تغییر تکنیک به تجمیع شرکت‌ها برای عرضه در بازار نیز  برنامه‌ریزی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مس ادامه داد: دو عامل نگران‌کننده کاهش میزان مصرف سرانه فولاد در کنار کاهش جمعیت،  وجود دارد که قطعا این موضوع بر بازارهای صادراتی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

نمی‌توان با بنگاه‌های اقتصادی کوچک در بازارهای صادراتی رقابت کرد

وی با تأکید بر این که همان میزان که برای رشد تولید برنامه‌ریزی می‌کنیم به همان میزان نیز برای تقاضا و بازارهای هدف باید برنامه‌ریزی داشت، گفت: باید با شناسایی دقیق بازارهای مصرف و واردکنندگان فولاد در دنیا سعی کنیم با تجمیع شرکت‌های بزرگ فولادی توان رقابت و حضور در بازارهای صادراتی خود را افزایش دهیم.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این که با بنگاه‌های اقتصادی کوچک نمی‌توان در بازارهای صادراتی موفق عمل کرد، هشدار داد: مصرف سرانه فولاد کشور رو به کاهش است، با این شرایط در صورت از دست دادن بازار داخلی به‌طورقطع در بازارهای صادراتی نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.

سعدمحمدی به کنترل و غلبه کشورها بر کرونا اشاره کرد و گفت: در این شرایط، تنها کشوری که توانسته رشد تولید خود را حفظ کند کشور چین بوده ولی اکثر کشورها مانند هند یا ژاپن تولیداتشان کاهش یافته است.

وی با بیان این که فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت معدنی و فولادی در ایران 10.3 میلیون تن تولید داشته است، افزود: این در حالی است که میزان تولید شرکت‌های بزرگی مانند بائو استیل 115 میلیون تن بوده و گروه اچ بی آی اس 47 میلیون تن تولید فولاد داشته است.

مدیرعامل فملی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت کشورهای فعال در حوزه صادرات و واردات فولاد پرداخت و گفت: چین، اروپا و ترکیه که از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فولاد هستند در بین واردکنندگان بزرگ فولاد جهان نیز قرار دارند.

وی با اشاره به خسارت‌هایی که قطع برق در فصل تابستان به صنایع فولادی تحمیل کرد، یادآور شد: برای برون‌رفت از این بحران و حتی موضوع گاز نیاز به برنامه‌ریزی داریم. قطع برق در تابستان امسال منجر به ضرر و کاهش درآمد در صنعت فولاد شده است.

سعدمحمدی در ادامه به تشریح وضعیت بازار فولاد خاورمیانه پرداخت و اظهار داشت: در منطقه خاورمیانه تقاضای فولاد در طی دهه‌های گذشته همواره بیشتر از عرضه آن بوده است و رشد تولید فولاد در این منطقه، شکاف عرضه و تقاضا را در این منطقه کاهش داده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران دسترسی به انرژی ارزان در خاورمیانه عامل اصلی توسعه سریع بازار تولیدات ازجمله فولاد بوده است.

سعدمحمدی همچنین گفت: امروز در دنیا 39 درصد مصرف انرژی از نفت تأمین می‌شود درحالی‌که تا سال 2050 سهم نفت در تأمین انرژی به 13 درصد کاهش می‌یابد و برق نیز طی 30 سال آینده از 19 درصد به 49 درصد خواهد رسید.

وی با اعلام این‌که تا سال 2035 هر سال 4 تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در زمینه زیرساخت‌ها صورت خواهد گرفت، افزود: با توجه به این که قیمت حمل‌ونقل در کشور ما در مقایسه با دنیا گران است، دولت باید به سمت سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها حرکت کند و تمام خطوط ریلی کشور طبق برنامه‌ریزهای صورت گرفته 2 خطه شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین در پایان این سخنرانی درباره چشم‌انداز اقتصاد دنیا طی یک دهه آینده، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 چین جایگزین اقتصاد امریکا ‌شود؛ از این رو برای حضور در بازارهای جهانی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تری داریم تا موفق شویم.

 

دیدگاهتان را بنویسید