222756

ترافیگورا نقش کلیدی در کاهش موجودی مس LME ایفا کرد

دنیای معدن: بلومبرگ: به گفته افراد مطلع ، بخش قابل توجهی از مس خارج شده از انبارهای بورس فلزات لندن، توسط شرکت ترافیگورا برداشت شده و این امر به نوسانات شدید قیمت این فلز در بازار دامن زد.

به گزارش دنیای معدن، این کاهش موجودی، بازار مس را در مرکز توجهات قرارداد و موجب افت سهام موجود به پایین ترین سطح خود از سال 1974 شد و همچنین به افزایش ناگهانی قیمت مس کمک کرد ، زیرا معاملات آتی مس از ابتدای ماه حدود 13 درصد افزایش یافته و در ماه می به بالاترین میزان خود رسیده است.

مردم می گویند که خارج کردن این فلز توسط معامله گران فیزیکی از مرکز مبادلات برای ارسال به مشتریان خود امری غیر معمول نیست و ترافیگورا تنها خانه تجاری (trading house) نیست که در ماه های اخیر مس را از بورس خارج کرده است اما این اقدام با توجه به موجودی بسیار اندک مس در سطح جهان صورت می گیرد.

با این حال، کل درخواست ها برای برداشت بیش از 150 هزار تن مس از انبارهای بورس فلزات لندن در دو ماه گذشته، موجب کاهش موجودی این فلز در بورس شده که بخش قابل توجهی از آن به ترافیگورا مربوط می شود. این در حالی است که سخنگوی ترافیگورا از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرد.

بورس فلزات لندن دت LME روز سه شنبه با تعدیل قوانین حاکم بر بازار از جمله با اعمال محدودیت در شکاف زمانی اِسپردهای کوتاه‌مدت، به این اقدامات دراماتیک در بازار مس پاسخ داد. گفته می شود که این تغییرات برای حفظ نظم در بازار و جلوگیری از ایجاد وضعیت نامطلوب انجام شده است اما موقتی می باشد.

مکس لیتون ، تحلیلگر Citigroup در این خصوص اظهار داشت که این برداشت های صورت پذیرفته از موجودی LME روند بازار را در طول هفته گذشته تغییر داد، زیرا معامله گران در رویداد هفتگی LME در لندن گرد هم آمده بودند.

در طول همه گیری کووید19، ترافیگورا به عنوان یکی از برجسته ترین بازیگران بازار جهانی مس ظاهر شده است و Kostas Bintas یکی از معامله گران اصلی پیش بینی کرده است که قیمت ها در سال های آینده به 15,000 دلار خواهد رسید زیرا صنعت شاهد یک ابرچرخه جدید است که با افزایش تقاضا در صنعت برق، وسایل نقلیه و انرژی های تجدیدپذیر همراه شده است.

حتی در شرایطی که باد مخالف اقتصاد کلان، در جریان بحران جهانی انرژی در حال افزایش است، بینتاس در اوایل ماه جاری گفت که ذخایر در حال کاهش مس، چشم انداز قیمت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. وی گفت که تا کنون، افزایش تقاضا در بازارهای انرژی تأثیر نامتناسبی بر عرضه داشته است ، در حالی که تقاضای شرکت ها نیز بر فشار موجودی جهانی این فلز افزوده است.

ترافیگورا سال گذشته 4.4 میلیون تن مس معامله کرد که یک میلیون تن بیشتر از بزرگترین رقیب خود، یعنی شرکت گلنکور می باشد. ترافیگورا پس از سالها رقابت شدید، گلنکور را به عنوان معامله گر برتر سال 2019 پشت سر گذاشت و از آن زمان تاکنون با کاهش حجم انبارها به پیشتازی خود ادامه داده است. جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید