221923

فلزات صنعتی از رالی صعود نفت جا ماندند

دنیا ی معدن - راضیه احقاقی : کاهش ریسک تعطیلی دولت ایالات‌متحده آمریکا به دلیل بدهی، سرد شدن پیش از موعد هوا در چین و احتمال رشد تقاضا برای زغال‌‌‌سنگ حرارتی در این کشور که به محدودیت تولید در واحدهای صنعتی به دلیل چالش تامین برق و اتمام تعطیلات سراسری یک‌هفته‌‌‌ای چین انجامید، در نهایت باعث شد بهای اغلب فلزات در روزهای پایانی هفته جاری در مسیر رشد قدم بردارد. البته رشد قیمتی ایجادشده در بخش فلزات صنعتی کمتر از رشد قیمتی در بازار انرژی دنیا است و درواقع فلزات صنعتی از رالی صعود گروه نفت، پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی جا مانده‌‌‌اند. بهای فلزات صنعتی شامل مس، آلومینیوم، روی و نیکل در روزهای ابتدایی هفته جاری، یعنی هفته منتهی به‌ روز جمعه هشتم اکتبر، در مسیر کاهش قدم برداشت.

به گزارش دنیای معدن، روند افت نرخ در روزهای پایانی هفته معکوس شد و اغلب فلزات صنعتی توانستند با رشد قیمتی ایجادشده در دو روز پایانی هفته، بخش قابل‌توجهی از عقبگرد قیمتی خود در روزهای ابتدایی هفته را جبران کنند و حتی با افزایش قیمت هفتگی روبه‌رو شدند. تعطیلات سراسری یک‌هفته‌‌‌ای چین به مناسبت روز ملی این کشور از اول تا هفتم اکتبر، به تعدیل تقاضای داخلی چین برای اغلب کامودیتی‌‌‌ها انجامید و زمینه کاهش نرخ کالاهای پایه و به‌‌‌خصوص فلزات صنعتی را فراهم کرد.

در حالی که تعدیل تقاضا سیگنال منفی قیمتی را  برای بازارهای کالایی دنیا به همراه داشت، احتمال افزایش محدودیت‌های چین در تامین برق ظرف هفته‌‌‌های آینده از رشد قیمتی در این بازار حمایت کرد. در حالی که بسیاری از استان‌‌‌های چین با کمبود شدید برق به دلیل کسری عرضه زغال‌‌‌سنگ حرارتی روبه‌رو هستند، برخی مناطق پکن با بارش زودهنگام برف روبه‌رو شده‌‌‌اند.

از آنجا که بخش قابل‌توجهی از تامین انرژی گرمایی در چین وابسته به زغال‌‌‌سنگ حرارتی است، سرمای زودهنگام هوا در این کشور می‌تواند به چالش‌‌‌ چینی‌‌‌ها در تامین انرژی بیفزاید. بنابراین این احتمال به‌قوت وجود دارد که در هفته‌‌‌های آینده صنایع چین، به‌‌‌خصوص در بخش فلزات صنعتی، با محدودیت بیشتر در تامین برق روبه‌رو شده و این موضوع به کاهش یا توقف تولید در برخی از واحدهای صنعتی این کشور بینجامد. البته محدودیت در تولید واحدهای فولادی، آلومینیومی و سیمانی برخی استان‌‌‌های چین به دلیل کمبود برق در ماه‌‌‌های قبل نیز وجود داشت، اما به نظر می‌رسد این بحران در حال شدت یافتن است و این موضوع با محدودیت بیشتر در تولید فلزات صنعتی می‌تواند زمینه رشد قیمتی در بازار فلزاتی از جمله فولاد و آلومینیوم را فراهم کند. البته اثرگذاری محدودیت تامین برق چین بر بازار مس می‌تواند پیچیده‌‌‌تر باشد؛ چرا که این محدودیت در تامین برق می‌تواند به افت تقاضا برای مس منجر شود.

افت ریسک تعطیلی دولت ایالات‌متحده آمریکا به دلیل عبور از سقف بدهی، موضوع دیگری بود که ظرف دو روز پایانی هفته بر بازارهای مالی و کالایی دنیا اثرگذار شد. میزان بدهی‌‌‌های دولت ایالات‌متحده آمریکا تا پایان ماه سپتامبر به ۲۸تریلیون و ۸۳۴میلیارد و ۲۱۲ میلیون دلار و کسری بودجه دولت تا پایان ماه سپتامبر به ۳تریلیون و یک‌میلیارد و ۵۸۱میلیون دلار رسیده است. بدهی دولت آمریکا به سقف قانونی آن رسیده که این موضوع می‌توانست به تعطیلی دولت منجر شود. روز پنج‌شنبه چاک شومر، سناتور دموکرات از موافقت سنا برای افزایش سقف بدهی دولت خبر داد. این موضوع با برطرف شدن ریسک تعطیلی دولت آمریکا زمینه رشد قیمتی در اغلب بازارهای مالی و کالایی دنیا را فراهم کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید