252101

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

ورزش پهلوانی پازلی از ارزش‌ها است/ باید از ورزش پهلوانی به عنوان یک مدل موفق در عرصه‌های مختلف الگو گرفت

دنیای معدن-‌‌مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در نکوداشت آیین کهن زورخانه‌گردی گفت: ورزش پهلوانی پازلی از ارزش‌ها است و مفاهیمی در این ورزش نهفته است که می‌تواند به عنوان یک مدل و الگو در عرصه‌های مختلف مانند صنعت و سیاست مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش دنیای معدن از ایراسین، نکوداشت آئین کهن زورخانه‌گردی در ماه‌مبارک رمضان شامگاه شنبه هجدهم فروردین در مؤسسه فرهنگی، ورزشی و قرآنی علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) با حضور محمدرضا جان‌نثاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان، سردار باران‌چشمه رئیس فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای، آیت‌الله سیدمرتضی مستجاب‌الدعواتی از پیشکسوتان مشهور ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه، جواد محمدی مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان اصفهان، حسین حسین‌زاده رئیس هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان اصفهان و جمعی از اهالی ورزش استان اصفهان برگزار شد.

محمد یاسر طیب نیا در این نکوداشت اظهار داشت: هنگامی که به بخش‌های مدیریت موفق سازمان‌ها در کشورهای مختلف دنیا می‌نگریم، متوجه می‌شویم که این سازمان‌ها از ظرفیت‌های فرهنگی کشورشان در جهت پیشرفت و ساخت کشورشان استفاده بسیاری برده‌اند. به طور مثال شرکت‌های سونی، تویوتا و سیتیزن در ژاپن از ویژگی‌های نهفته در فرهنگ سامورایی مانند انجام کار تیمی، وفاداری و کار فراوان بهره برده‌اند.

وی افزود: در کشور ایتالیا هم برندهایی مانند فیات و فراری، از فرهنگ گلادیاتورها، مفاهیمی همچون رقابت و مبارزه برای هدف را الگوبرداری کرده‌اند و بر همین اساس بسیاری از موفقیت‌هایشان در حوزه صنعت و سیاست را رقم زده و به دیگر نقاط جهان هم عرضه می‌کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در ادامه گفت: از این بحث مدیریتی پل می‌زنم به این ذکرخانه که امشب افتخار دارم زانوی ادب به زمین بزنم و بگویم چرا ما در ایران، در مدیریت و در شرکت‌هایمان هنوز نتوانستیم مدیریت بر مبنای جوانمردی را حاکم کنیم. جای این پرسش وجود دارد که چرا نتوانستیم فرهنگ پهلوانی را در جامعه ترویج کنیم؟

وی در ادامه بیان داشت: ما در قدرشناسی از این ورزش کوتاهی کرده‌ایم، من ورزشکار این عرصه نیستم اما از ثانیه اول که در محیط زورخانه قرار می‌گیرم حس خوبی در وجودم جریان می‌یابد که بسیار ارزشمند است.

طیب‌نیا با بیان اینکه، ورزش پهلوانی پازلی از ارزش‌هاست، مفاهیمی که ورزش پهلوانی را در دنیا منحصر به فرد کرده است برشمرد و تصریح کرد: مفاهیم بسیار ارزشمندی در ورزش پهلوانی نهفته است، ورزش پهلوانی یک ورزش ایرانی اسلامی با قدمت چند هزار ساله است و حرکات ورزشی آن الهام گرفته از میدان کار و کشاورزی و عرصه جبهه و جهاد است‌.

وی ادامه داد: ورزش پهلوانی تنها ورزشی است که در کل جهان با موسیقی زنده اجرا می‌شود و ذکر و زنگ و ضرب مرشدها همواره در روح پهلوانان دمیده می‌شود، ورزشی که پر از آداب و نمادهای ارزشمند است، از بته‌دوزی روی این لباس تا کباده که نماد کمان آرش است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: قواعد ورزش زورخانه‌ای بر اساس احترام بنا شده است از احترام به سادات و مو سپیدانی که زیر سردم می‌ایستند تا کهنه سواران و مرشدان که در این ورزش عمر خود را سپری کرده‌اند. چرا که این ورزش فقط ورزش جسم نیست، ورزش روح هم هست. این ورزش برخلاف بقیه ورزش‌ها که فقط روی جسم متمرکز است روی تواضع، احترام، اخلاق و شکسته‌نفسی تأکید دارد و هم ورزشکار و هم بیننده همزمان از اجرای آن لذت می‌برند.

وی با تأکید بر اینکه در فرهنگ ورزش زورخانه‌ای ارزش به گوشِ شکسته نیست، بلکه به دلِ شکسته است گفت: در گذشته هر کس بیمار داشت یا حاجتی داشت به اهل گود، التماس دعا می‌گفت و این جایگاه این پهلوانان را در بین مردم نشان می‌دهد.

وی پس از برشمردن نقاط مثبت فرهنگ زورخانه‌ای و اهمیت درک و توجه به آن اظهار داشت: جای این پرسش وجود دارد که با وجود تمام این مفاهیم ارزشمند چرا مدیریت به سبک جوانمردان در کشورمان توسعه پیدا نکرده است؟ اهالی این ورزش باید گرد هم جمع شوند و مدلی از این ورزش در عرصه‌های مختلف طراحی و عرضه کنند.

طیب‌نیا به اقدامات صورت گرفته توسط فولاد مبارکه اصفهان در جهت ترویج مفاهیم ورزش پهلوانی اشاره کرد و بیان داشت: در فولاد مبارکه و باشگاه سپاهان بنا را بر این گذاشتیم که از این ورزش حمایت کنیم، از سال گذشته تیم ورزش پهلوانی را تشکیل دادیم، تیم جوانان این ورزش سال گذشته مقام اول را کسب کرد و در حضور مقام معظم رهبری اجرای برنامه داشتیم.

وی در پایان گفت: این ورزش ارزش ترویج دارد و می‌تواند در عرصه‌های مختلف مانند صنعت و سیاست هم الگو باشد. امیدوارم این ورزش در آینده به همت اهالی این عرصه به یک ورزش بین‌المللی تبدیل شود و همه ما در ترویج فرهنگ پهلوانی و اقتدا به امیرالمومنین (علیه السلام) توفیق داشته باشیم.

شایان ذکر است در انتهای این نکوداشت آئینی، اعضای هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای و اهالی ورزش استان اصفهان از آیت‌الله سیدمرتضی مستجاب‌الدعواتی و محمدیاسر طیب‌نیا تجلیل و هدایایی را به یادگار به آن‌ها تقدیم کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید