250087

تحقق هدف ۱۳.۶ میلیون تن تولید در فولاد خوزستان وابسته به توسعه معادن سنگ آهن است

دنیاای معدن-مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان گفت: براساس نقشه راه در افق ۱۴۱۰ فولاد خوزستان دستیابی به ۱۳.۶ میلیون تن هدف گذاری شده ،که تحقق این مهم وابسته به توسعه اکتشافات سنگ آهن است.

امروز فولاد خوزستان با تولید ۸. ۳ میلیون تن به عنوان دومین فولاد ساز بزرگ کشور محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار دنیای معدن،  سید وحید سید علی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اعزامی در زنجان افزود: این شرکت باسرمایه ثبتی یکهزار میلیارد تومان( یک همت ) هشتم دیماه ۱۴۰۰ فعالیت خود با مالکیت ۱۰۰ درصدی فولاد خوزستان آغاز کرد.

وی اضافه کرد: براساس آمار موجود ذخیره سنگ آهن کشور ۳. ۲ میلیارد تن برآورد شده و پیش بینی شده این میزان ذخیره تا ۱۷ سال پاسخگو است و عدم توسعه اکتشافات با مشکل جدی برای تولید فولاد روبرو خواهیم شد.

وی افزود : بررسی ها و مطالعات انجام شده بر روی ۱۸ معدن توسط این شرکت ، موجب گزینش دو معدن شد که یکی از آنها گوزل دره زنجان است که پروانه استخراج آن درشورای عالی معادن مجوز گرفته به میزان 10 میلیون تن است ، اما افق مورد انتظار این معدن دستیابی به ۳۰ میلیون تن است.

سید علی تصریح کرد: عیار کلوخه ثبت شده در گوزل دره ۴۴ درصد است ، ضمن اینکه عمق متوسط بیش از ۲۰۰ تا ۲۵۰ متر توسط این شرکت کار اکتشاف انجام شده است.

** جذب حدود ۷۰ درصد نیروی بومی

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان گفت: سیاستی که در معدن گوزل دره پیاده شد ، جذب نیروهای بومی بوده و اکنون حدود ۷۰ درصد نیروی انسانی از استان زنجان جذب شده اند.

وی افزود: اکنون از جمع ۱۱۴ نفر نیروی شاغل در این معدن ، تعداد ۷۷ نفر بومی هستند که در قالب نیروهای این شرکت، پیمانکار، مشاور، مسئول فنی و غیره مشغول به کار شده اند.

مشکل بعد مسافت گوزل دره تا خوزستان سید علی بهره گیری از حمل و نقل ترکیبی  را یک گزینه مهم برای بهره برداری از معدن گوزل دره دانست و گفت: استفاده از مزیت خط آهن و نیز حمل جاده ای به عنوان مزایای بهره برداری از این معدن محسوب می شود.

وی یاداورشد: قبل از هرگونه فعالیت ، مطالعات همه جانبه انجام می شود ، سپس برنامه بهره برداری شکل اجرایی به خود می گیرد.

مطالعات بر روی معادن سنگ آهن همسایگان

سید علی اضافه کرد: این شرکت علاوه بر بررسی و مطالعه بر روی معادن داخلی، بررسی و مطالعه در مورد معادن همسایگان را در دستور کار خود دارد.

وی گفت: یکی از این کشورها افغانستان بوده که فعلا در مرحله مطالعاتی و بررسی همه جانبه قرار دارد، ضمن اینکه از جهات توجیه اقتصادی مورد تایید قرار دارد.

 استفاده از دانش بنیان ها برای بازگشت باطله‌ها به چرخه تولید

سید علی ضمن تاکید بر اهمیت بهره گیری از شرکت های دانش بنیان در معدن گوزل دره گفت: یکی از برنامه های در دست اقدام، استفاده از شرکت های دانش بنیان در ارتباط با بازیافت باطله ها به چرخه تولید است.

وی افزود: نمونه برداری از باطله ها انجام شده و بررسی و تحقیقات در دست انجام است تا بتوان فلز محتوی را از باطله ها بازیابی کرد.

جلوگیری از خام فروشی

سیدعلی گفت: شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان، سیاست جلوگیری از خام فروشی در استان زنجان را برنامه جدی خود دانست و اضافه کرد ، این برنامه در دستور کار قرار دارد و احداث وبهره برداری از کارخانه های کنسانتره سازی و گندله سازی در برنامه پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان ساخت: اکنون مواد خام استخراجی در معدن گوزل دره زنجان به مجموعه فولاد خوزستان برای تولید شمش فولادی منتقل می شود.

براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد پیش بینی شده که اکنون حدود ۴۵ میلیون تن اعلام شده است.

میزان سنگ آهن مورد نیاز برمبنای چشم انداز ۱۶۷ میلیون تن ذکر شده که اکنون حدود ۱۰۵ میلیون تولید ثبت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید