248401

خشم اروپا از اعمال مجدد تعرفه‌‌‌های آمریکا

دنیای معدن: اتحادیه اروپا پس از پیشنهاد واشنگتن مبنی بر مکانیزم «بازگشت فوری» که درها را برای اعمال مجدد تعرفه‌‌‌ها باز می‌‌‌گذارد، خشمگین است. دو طرف باید در مورد فولاد و آلومینیوم به توافق برسند تا از اعمال مجدد تعرفه‌‌‌های تعلیق‌شده‌‌‌ای که دونالد ترامپ، رئیس‌‌‌جمهور سابق آمریکا بر کالاهای اروپایی اعمال کرده بود جلوگیری کنند.

به گزارش دنیای معدن، از بروکسل خبر می‌رسد که کمیسیون اروپا در تلاش است با ایالات‌‌‌متحده در مورد یک باشگاه فولاد و آلومینیوم جدید و به‌موقع برای اجلاس فراآتلانتیک در روز جمعه به توافق برسد. مذاکره‌‌‌کنندگان کمیسیون در حال حاضر در واشنگتن به سر می‌‌‌برند تا پیش از اجلاسی که جو بایدن میزبان اورسولا فون در‌‌‌لاین، رئیس کمیسیون اروپا باشد، به توافق برسند. به گفته چهار دیپلمات و یک مقام اتحادیه اروپا که به شرط ناشناس ماندن درباره مذاکرات محرمانه صحبت کردند، پیشنهاد جدید ایالات‌‌‌متحده که روز دوشنبه ارسال شد، ایده مکانیزم بازپس‌‌‌گیری برای اعمال مجدد تعرفه‌‌‌ها را مطرح و بروکسل را خشمگین کرد و هیچ متن جدیدی در باشگاه فلزات به‌موقع برای نشست سفرای اتحادیه اروپا منتشر نشد، به این معنی که دو طرف اکنون در حال رقابت با زمان هستند.اتحادیه اروپا و ایالات‌‌‌متحده می‌‌‌خواهند به توافقی در مورد فلزات دست یابند تا از اختلاف تجاری جدید جلوگیری کنند. این در‌‌‌حالی است که جو بایدن به دنبال بهبود روابط با متحدانی مانند اتحادیه اروپا و ایجاد جبهه متحد در مورد مسائل سیاست خارجی است؛ از حمله روسیه به اوکراین تا جنگ فلسطین و اسرائیل.

دونالد ترامپ، رئیس‌‌‌جمهور سابق ایالات‌‌‌متحده، در سال ۲۰۱۸ به دلایل امنیت ملی، تعرفه‌‌‌های گمرکی بر فولاد و آلومینیوم اروپا وضع کرد. این اقدام در آن زمان غوغایی در اروپا به راه انداخت و بایدن در سال ۲۰۲۱ به طور موقت تعرفه‌‌‌ها را به حالت تعلیق درآورد. ایالات‌‌‌متحده و اتحادیه اروپا تا پایان ماه اکتبر به خود فرصت داده‌‌‌اند تا به «توافق جهانی» برای فولاد و آلومینیوم برسند و تعرفه‌‌‌ها را زیر‌‌‌پا بگذارند و همزمان صنایع فولاد و آلومینیوم چین را به عقب برانند. واشنگتن آماده تعلیق تعرفه بر فولاد و آلومینیوم اروپاست؛ تنها در صورتی که اتحادیه اروپا از طریق مکانیزم تعدیل مرز کربن به تولیدکنندگان آمریکایی آسیب نرساند. دو تن از دیپلمات‌‌‌ها و این مقام گفتند، از اتحادیه اروپا می‌‌‌خواهند که حداقل ۷۰‌درصد از فولاد و آلومینیوم به‌اصطلاح «غیراقتصادی» را با تعرفه یا عوارض پوشش دهند؛ ۲۵‌درصد تعرفه برای فولاد و ۱۰‌درصد تعرفه برای آلومینیوم.

یکی از دیپلمات‌‌‌های اتحادیه اروپا گفت که تهدید ایالات‌‌‌متحده به اعمال مجدد تعرفه‌‌‌ها به عنوان انگیزه‌‌‌ای برای اتحادیه اروپا، یک خط قرمز برای بروکسل است، زیرا هدف کل مذاکرات این بود که این تعرفه‌‌‌ها را به تاریخ بسپارند. والدیس دامبروسکیس، رئیس بازرگانی اتحادیه اروپا، در نشانه‌‌‌ای از اینکه مذاکرات در حال شکست است، گفت که هدف از این توافق، «تبدیل کردن تعرفه‌‌‌های دوران ترامپ به گذشته و جست‌وجوی راه‌‌‌های جدید همکاری» است.

ماموریت بحرانی

اکنون به نظر می‌رسد دو طرف به امضای قرارداد تجارت آزاد کوچک در مورد مواد‌‌‌معدنی حیاتی نزدیک شده‌اند که به باتری‌‌‌های خودروهای الکتریکی ساخته‌شده توسط شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهد تا واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی مصرف‌کننده تحت قانون کاهش تورم ایالات‌‌‌متحده شوند.

دو تن از دیپلمات‌‌‌ها و یک مقام اتحادیه اروپا گفتند، بروکسل به جای ۵۰ماده معدنی که در ابتدا می‌‌‌خواست، فهرستی از پنج‌ماده معدنی را ارائه می‌کند. این ترتیب بسیار شبیه به چیزی است که واشنگتن قبلا با توکیو موافقت کرده و کبالت، گرافیت، لیتیوم، منگنز و نیکل را پوشش می‌دهد. سه نفر از دیپلمات‌‌‌های اتحادیه اروپا گفتند که دستیابی به هرگونه توافق بالقوه از طریق حلقه‌‌‌های تایید اتحادیه اروپا همچنان نامشخص است: هر متن توافق‌شده احتمالا قبل از گرفتن تایید نهایی از وزیران دادگستری به امضای کتبی سفیران اتحادیه نیاز دارد. یکی از دیپلمات‌‌‌ها پیشنهاد کرد که می‌‌‌توانند برخی از جزئیات فنی توافق سیاسی در مورد فلزات را حذف کنند تا آن را در اجلاس امضا کرده و جنبه‌‌‌های مهم آن را تا اول ژانویه یا اوایل سال ۲۰۲۴ بررسی کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید