247113

چرا خرید آهن هیچ وقت آسان نمی‌شود؟

دنیای معدن: بحث دیروز و امروز نیست، از وقتی ایران و ایرانی به یاد دارد خرید آهن کار ساده‌ای نبود. از حوالی سال 1310 که توان تولیدی فولاد کشور حدود 100 هزارتن در سال بود تا امروز که به میلیون‌ها تن می‌رسد.

پدر من از ساخت اولین خانه پدری در شهر خود می‌‌گفت که برای ساخت آن، در صف آهن اسم نوشت و بر اساس سهمیه آن سال‌ها میلگرد لازم برای ساخت خانه را تحویل گرفت. امروز هم اگر شما بخواهید یک ساختمان بسازید و بخواهید آهن با نرخ دولتی دریافت کنید، ابتدا باید در بورس ثبت نام کرده و کد بورسی دریافت کنید. سپس پله‌های بورس کالا را یکی پس از دیگری بالا بروید تا پس از هفته‌ها و ماه‌های طولانی به آهن مورد نیاز خود برسید.

خرید آهن همچنان دشوار است، من هم دقیقا به همان سختی و حتی گران‌تر آهن را خریداری می‌کنم، کار صنایع بزرگ‌تر، آسان‌تر از من نیست. برای پاسخ به این سوال که "چرا خرید آهن آسان نمی‌شود" از یک متخصص کمک می‌گیریم، آقای مجتبی مختاری، مدیر فروش آهن چند با چندین سال سابقه فروش آهن از روند خرید یک کیلو تا چند صد تن آهن برای ما می‌گوید.

-    ابتدای بحث را با زبان آهنی شروع می‌کنیم، زبانی که شاید سوال پرسیدن در مورد آن کمی خنده دار باشد. آقای مختاری، من چطور باید از شما درخواست آهن داشته باشم؟ شماره 8508 را بگیرم، پس از سلام و احوال پرسی بگویم که به اندازه یک ساختمان 3 طبقه آهن می‌خواهم؟

"نه، مشخصا نه، از شما خواهش می‌کنم که این کار را نکنید. حتی اگر یک مجموعه فولادی مثل آهن چند این کار را برای شما انجام دهد، نباید به حرف آن‌ها اعتماد کنید. برآورد مقدار و نوع مقاطع مورد نیاز برای ساخت یک ساختمان کاری است که مهندسان انجام می‌دهند. شاید برخی از کارکنان مجموعه تحصیلات عالی در رشته‌های مهندسی مانند معماری داشته باشند، اما یک کار تخصصی را به افراد متخصص بسپارید."

-    پس نتیجه می‌گیریم که خرید از آهن چند قالب مشخصی دارد، آیا من درست فکر می‌کنم؟

"ارسال درخواست سازمانی و شرکت‌ها باید به شکل رسمی باشد، یعنی با سربرگ آن شرکت به همراه مهر و امضا ارسال می‌شود. اگر شما به عنوان یک شخص به خرید مقاطع فولادی فکر می‌کنید، یک تماس یا ارسال درخواست در پیام‌رسان‌ها کافی است. اما تایید پیش فاکتور توسط شما باید به شکل مکتوب و ارسال شده باشد. ما تایید شرکت‌ها یا اشخاص را یک سند رسمی می‌دانیم که در پرونده سفارش ثبت می‌شود."

آقای مختاری ادامه داد:

"در هر حال آهن قیمت بالایی دارد، خریدار باید از ما اطمینان پیدا کرده و ما هم باید از خریدار اطمینان داشته باشیم. کاغذ بازی‌های زیادی در این میان وجود دارد که بار قانونی ایجاد می‌کند، شاید ما و مشتریان پس از چند معامله و آشنایی کارها را ساده‌تر انجام دهیم اما قالب کلی تغییر نمی‌کند."

-    با تمام این توضیحات، شما چه کاری برای ساده‌تر شدن معاملات آهن انجام داده‌اید؟

"در نگاه سنتی به بازار، تعداد فروشندگان زیادی را به تیم فروش آهن چند اضافه کردیم تا هیچ یک از عزیزان که قصد خرید آهن دارند منتظر نمانند. یک خط رند چهار رقمی 8508 و استفاده از نرم افزارهای ارتباط با مشتریان تکمیل آن کارها بود. اما انجام این کارها برای ما و این صنعت کافی نبود. وب سایت آهن چند همان تکه گم شده برای خرید آسان آهن است."

-    جناب مجتبی مختاری، شما از یک وب سایت صحبت می‌کنید، یک وب سایت چطور می‌تواند تغییری در بازار و روند خرید ایجاد کند؟

"آهن چند یک وب سایت نیست، یک روش جدید در معاملات آهن و مقاطع فولادی است. در قدم اول به عنوان مرجع تخصصی آهن، کمترین قیمت بازار در هر کدام از مقاطع را به شما نمایش می‌دهد. نمایش کمترین قیمت کشور ساده نبود، ما برای انجام این کار از هوش مصنوعی و متخصصان این عرصه کمک گرفته‌ایم. قبول کنید دریافت قیمت‌ها و انتخاب بهترین برند سخت‌ترین کار در خرید آهن است."

-    آیا آهن چند یک فروشگاه اینترنتی خواهد بود؟ یک فروشگاه که به جای تلفن همراه یا لباس، آهن می‌فروشد؟

"بحث‌های زیادی در این زمینه وجود دارد، بحث‌های زیادی که آیا می‌توانیم آهن را مثل یک فروشگاه اینترنتی به فروش برسانیم؟ جواب برخی از دوستان بله و برخی دیگر خیر بوده است. بله از این لحاظ که، کالا اساسا کالا است، شاید ابعاد آن‌ها تفاوت داشته باشد اما روند کار تفاوتی نخواهد داشت. برخی دیگر از عزیزان هم می‌گویند که ما نمی‌توانیم قیمت فروش خرد و عمده را یکسان قرار دهیم، چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ روانی."

"... در انتهای بحث وب سایت فروشگاهی، باید بگوییم که این اتفاق به همین نزدیکی و به همین زودی نخواهد بود. باید به تیم آهن چند کمی فرصت بدهید."

-    تا این بخش از مصاحبه کم و بیش با روند خرید آهن آشنا شده‌ایم، این که چطور باید آهن مورد نیاز ساختمان و پروژه خود را برآورد کرده و برای آهن چند ارسال کنیم، آیا راهکاری برای بهبود روند ارسال در نظر گرفته‌اید؟

"در دسترس بودن، بهترین کاری است که ما می‌توانیم برای مشتریان خود انجام دهیم. شما از راه‌های زیادی می‌توانید به کارشناسان فروش مجموعه دسترسی پیدا کنید، راه‌هایی مانند پیام‌‌رسان‌های داخلی و خارجی، ایمیل و حتی پیام کوتاه. کافی نبود؟ نظر ما هم شبیه به شما است، ما در وب سایت آهن چند ارتباط آنلاین با مشتریان و بخشی برای درخواست پیش فاکتور را در نظر گرفته‌ایم تا با هر قالب که درخواست خود را ارسال کنید، پیش فاکتور برای شما ارسال شود."

-    برای حمل و نقل چه کارهایی باید انجام دهیم؟ در هر حال آهن وزن زیادی دارد و با پیک موتوری کار انجام نمی‌شود.

"هر کدام از فروشندگان آهن، مثل آهن چند، چند باربری معتبر را می‌شناسند و سال‌ها است که با یکدیگر همکاری می‌کنند. پس از تایید پیش فاکتور توسط شما، ما می‌توانیم با باربری هماهنگ کنیم و بار ارسال شود. البته که شما می‌توانید باربری خود را به همراه ناظر برای دریافت مقاطع خریداری شده ارسال کنید، آهن چند به بار و انبارداری خود اعتماد کامل دارد. اما فراموش نکنید که برای ترخیص بار، باید نام باربری، نام راننده و دیگر مشخصات مربوط را برای کارشناس فروش خود ارسال کنید."

-    فکر می‌کنم کار تمام شده باشد، حالا چقدر باید برای تحویل بار صبر کنیم؟

"به اندازه‌ای که تریلی بارگیری را از انبارهای ما انجام داده و به مقصد شما برسد. آهن چند برای کوتاه‌تر شدن زمان بارگیری از چند انبار، در آینده‌ای نه چندان دور هایپرکالا فولادی خود را راه اندازی می‌کند. با راه اندازی هایپرفولاد آهن چند، هزینه باربری برای مشتریان کاهش یافته و کارها سریع‌تر انجام خواهند شد."

-    جناب آقای مختاری، آیا نکته‌ای برای خریداران باقی مانده است؟ لطفا آن نکات ریز و کلیدی را برای ما بگویید.

"مجموعه آهن چند و اینجانب به عنوان مدیر فروش تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا در سریع‌ترین زمان ممکن، بار به دست مشتری برسد. ما در کار خود تخصص کافی را داریم، لطفا شما هم، آهن آلات خریداری شده را به دست افراد متخصص بسپارید. برخورد غیر تخصصی با آهن، از تخلیه بار تا استفاده در سازه، صدمات غیر قابل جبرانی ایجاد می‌کند."

-    خب، جناب مختاری، تا این بخش از مصاحبه وقت زیادی از شما گرفتیم. این بخش برای شما و مجموعه آهن چند است. ما می‌دانیم که این مصاحبه را همکاران و مشتریان شما مشاهده کرده و می‌خوانند، لطفا از این تریبون استفاده کنید.

"محمد مهدی سیار، در یک بیت گفت: چه بگویم نگفته هم پیداست، غم این دل مگر یکی و دوتاست. مشکلات بازار آهن کم نیست و توان مجموعه ما نیز محدودیت‌های خود را دارد. آهن چند یک مسیر جدید است، یک مسیر جدید که خود را با عنوان مرجع تخصصی آهن معرفی می‌کند. ما در این مسیر به همراهی نیاز داریم، شاید از دور یک رقیب باشیم، اما از فاصله نزدیک‌تر می‌توانیم مثل تکه‌های یک پازل در کنار هم قرار بگیریم و یک تصویر بزرگ‌تر و معنادار را بسازیم."

از حضور جناب آقای مجتبی مختاری برای انجام مصاحبه تشکر می‌کنیم، امیدواریم به زودی آهن چند را در لپ تاپ یا موبایل خود باز کرده و اثر آن را در روزمره بازار آهن ببینیم. حالا می‌دانیم که چطور باید آهن را از آهن چند خریداری کنیم، حالا می‌دانیم که روندهای طولانی بی‌دلیل نیست و گاهی اوقات باید کاغذ بازی‌ها را کامل انجام دهیم.

من به عنوان خبرنگار بهتر از هر کسی می‌دانم که عبور از مراحل اداری، شبیه به عبور از تونل وحشت است. اما تمام فروشندگان آهن شباهتی به مجموعه آهن چند نداشته و گاهی اوقات کار به دادگاه و رسیدگی به شکایات می‌رسد. شما چه راهی را برای آسان‌تر شدن خرید آهن پیشنهاد می‌کنید؟

 

دیدگاهتان را بنویسید