245380

اعتراض شورای آهن و فولاد به گرانی صد‌درصدی نرخ گاز صنعت فولاد

دنیای معدن: انجمن تولیدکنندگان فولاد، شورای آهن و فولاد ایران طی مکاتبه‌‌‌ای با وزیر جدید صمت که رونوشت آن برای معاون اول رئیس‌جمهور نیز ارسال شده است، ضمن اشاره به اینکه افزایش دوبرابری نرخ گاز فولادسازان آن هم در سال مهار تورم، پیامدهای جبران‌ناپذیری همچون از بین رفتن مزیت نسبی گاز برای تولید فولاد را دارد، خواستار بازنگری در این تصمیم شده است.

به گزارش دنیای معدن، شورای آهن و فولاد ایران در بخش اول این مکاتبه که به امضای روسای تشکل‌های زنجیره فولاد از جمله انجمن سنگ‌‌‌آهن ایران، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و انجمن نوردکاران فولادی ایران رسیده عنوان کرده است با اعمال تعرفه جدید و ۳۰ برابر شدن نرخ گاز در ۴سال گذشته نه فقط مزیت نسبی گاز برای تولید فولاد کاملا از بین می‌رود، بلکه بسیاری از شرکت‌های کوچک فولادسازی زیان‌ده و چه‌بسا در سال رشد تولید دچار بحران و تعطیلی خواهند شد.

در بخش دیگر این مکاتبه تاکید شده است مصرف عمده گاز در زنجیره آهن و فولاد، در حلقه تولید آهن‌‌‌اسفنجی است که نقش فرآیندی دارد (عامل احیا‌کننده و نه خوراک) و در بقیه حلقه‌‌‌های این زنجیره نیز مانند سایر صنایع به عنوان سوخت عمل می‌کند. با این وصف، مشخص نیست بر چه مبنایی نرخ گاز واحدهای احیای مستقیم، حدود ۶۰‌درصد خوراک پتروشیمی‌‌‌تعیین شده است؟ همچنین مشخص نیست چرا برخلاف قانون بودجه، نرخ سوخت فلزات از سایر صنایع تفکیک شده است؟ همچنین در این مکاتبه شورای آهن و فولاد با بیان اینکه با اجرای این مصوبه بسیاری از شرکت‌های کوچک فولادسازی زیان‌ده و چه‌بسا در سال رشد تولید دچار بحران و تعطیلی خواهند شد، سوال کرده که چرا برخلاف قانون بودجه، نرخ سوخت فلزات از سایر صنایع تفکیک شده است؟

 

دیدگاهتان را بنویسید