245197

توسعه زیرساخت های میدکو زیر سایه رشد هزینه های عملیاتی

دنیای معدن: یکی از نقاط قوت میدکو در یک سال گذشته توسعه پروژه های معدنی و زیرساختی بوده اما در همین سال هزینه های عملیاتی شرکت رشد قابل توجهی داشته و همین موضوع روی حاشیه سود شرکت هم تاثیر داشته است.

به گزارش دنیای معدن، عملکرد شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با نماد میدکو در یک سال گذشته نشان می دهد که درآمد عملیاتی شرکت از 14 هزار میلیارد تومان به بیش از 19 هزار میلیارد تومان برسد که رشدی 38 درصدی را ثبت کرد، هرچند در همین مدت هزینه های عملیات شرکت رشدی 60 درصدی داشته و از 10 هزار میلیارد تومان به 16 هزار میلیارد تومان رسید و همین موضوع منجر به کاهش سود خالص شرکت هم شده است.

در پایان سال 1401 میزان دارایی های شرکت به 46 هزار 600 میلیارد تومان رسیده در حالی که پایان سال 1400 دارایی های شرکت حدود 36 هزار و 600 میلیارد تومان بوده است. از طرف دیگر تامین مالی از طریق تسهیلات باعث شده که حدود 78 درصد از دارایی های شرکت به این بخش مربوط باشد، به همین دلیل شرکت برای افزایش انعطاف پذیر‌ی مالی باید به دنبال تامین مالی با بودجه نقدی برود.

طبق گزارش شرکت، سرمایه گذاری در پروژه های معدنی و همچنان توسعه زنجیره پایین دستی ادامه دارد، بر همین مبنا افزایش سرمایه 133 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران هم در آبان 1401 انجام شد و باعث شد امسال هم پیرو تصمیمات مجمع عمومی فوق العادة مورخ 8 خرداد 1401 مبنی بر تصویب افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی شرکت ها، قرار شده مرحله دوم افزایش سرمایه از مبلغ 14 میلیارد به 20 میلیارد تومان انجام شود.

این شرکت سال گذشته با سرمایه 14 هزار میلیارد تومانی حدود 4712 میلیارد تومان سود خالص ساخت که به ازای هر سهم 337 ریال سود می شد که در مجمع عمومی امسال 30 تومان معادل 89 درصد سود را توزیع کرده، در حالی که تامین مالی برای اجرای پروژه ها هم برای این شرکت باید یک اولویت باشد و شاید به این دلیل است که کمتر از 4 درصد سهامداران این شرکت حقیقی هستند.

در حال حاضر عمده سرمایه گذاری های معدنی شرکت بر روی سنگ آهن، معدن مس و زغال سنگ متمرکز است که در بخش سنگ آهن بیشتر با شرکت گل گهر مشارکت دارد و شش پروژه در دست ساخت دارد که دو مورد مربوط به جمع آوری آب و تصفیه فاضلاب است که حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و واحد بخار نیروگاه برق بوتیا 86 درصد و پروژه احیای مستقیم 54 درصد و مس چاه فیروزه حدود 47 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

اهمیت پروژه های میدکو از آنجاست که در راستای تکمیل زنجیره ارزش و همچنین تامین آب و برق واحدهای تولیدی هلدینگ اجرا شده اند، به عبارت دیگر بهره برداری از این پروژه ها می تواند به افزایش حاشیه سود و ارزش افزوده شرکت کمک کند و از طرف دیگر تامین آب و برق واحدهای تولیدی هم کمک می کند تا پایداری تولید در شرکت محقق شود.

از طرف دیگر با توجه به اهمیت توسعه فناوری و شبکه های هوشمند در بخش صنعت این شرکت سال گذشته روی این بخش متمرکز شده به طوری که بهره برداری سیستم های نظارت تصویری، کنترل تردد و زیرساخت انتقال اطلاعات و مرکز کنترل در محیط‌های عملیاتی و پیرامونی مجتمع ها و کارخانه ها را انجام داده به گونه ای که در یک سال گذشته  بهره برداری از زیرساخت شبکه و نظارت تصویری 28 سایت و 11 مرکز داده انجام داده و طراحی زیرساخت شبکه و سیستم نظارت تصویری نواحی به همراه مرکز داده مجتمع فولادسازی و ... را انجام داده است.

همچنین در بخش فیزیکی معادن و شرکت های فولادسازی هم اقدامات مدیریتی منجر به کاهش ضریب شدت حوادث به نسبت به سال قبل در حدود 10 درصد شده و کاهش شاخص شدت تکرار حوادث هم نسبت به سال قبل 3 درصد کاهش داشته است.تیتر۲۰

 

دیدگاهتان را بنویسید