243525

تحلیلگر بازار آهن و فولاد عنوان کرد:

امکان صادرات ۲ میلیون تنی فولاد ایران به عربستان/ برنامه جامع فولاد باید بروزرسانی شود

دنیای معدن: کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر بازار آهن و فولاد، در سیزدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران گفت: ما پتانسیل صادرات فولاد به میزان ۲ میلیون تن به عربستان را داریم که در این میان به شرکت کنسرسیوم برای تخلیه از شرکت ثالث نیازمند هستیم. برنامه جامع فولاد کشور باید به‌روز شده و علاوه بر ایجاد تغییراتی که با توجه به مسائل داخلی کشور نیاز است باید با نظر به برنامه جامع فولاد کشورهای دیگر نیز این تغییرات انجام شود.

به گزارش دنیای معدن از ایراسین، کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر بازار آهن و فولاد، در سیزدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار در تهران اظهار کرد: بازار سنگ آهن و فولاد در ماه جاری به قیمت کف خود خواهد رسید که به همین خاطر در بدترین ماه ۲۰۲۳ هستیم که البته این روند بهبود خواهد یافت. قیمت سنگ آهن امروز حدود ۱۰۰ دلار است که در آینده نزدیک به ۹۰ دلار رسیده و در نهایت تا سه ماه آینده با بهبود قیمت به ۱۱۰ دلار می‌رسد.

وی گفت: این در حالی است که کشورهایی نظیر چین و هند، در حال توسعه صادرات خود هستند. امروزه برخی از کارخانه‌های چین به مرز ضرردهی رسیده‌اند. از سوی دیگر برخی از فولادسازان با کوره القایی در چین نیز به دنبال افزایش حاشیه سود خود هستند.

تحلیلگر بازار آهن و فولاد افزود: از سوی دیگر با کاهش تقاضای فولاد در ترکیه، کارخانه‌های این کشور خرید قراضه خود را کاهش داده‌اند. آخرین قیمت آهن قراضه حدود ۳۹۰ دلار بوده که این قیمت تا حدود ۳۷۰ دلار با محموله‌ای که از آمریکا انتقال یافت، قیمت‌گذاری آن انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: رکود بازار ذغال کک‌شو نیز قیمت این محصول را پایین آورده است که به ۲۳۶ دلار در هر تن برای فوب استرالیا رسیده است. با تأمین ذغال کک‌شو ارزان توسط روسیه، معادلات بازار می‌تواند تغییرکند.

جعفری تهرانی تصریح کرد: بحران کسری گاز و برق ادامه دارد که باید به این موضوع خصوصاً در کشور توجه کرد. کنترل عرضه بیلت با صادرات به کشورهای دیگر باعث می‌شود که خریداران خارجی در ماه‌هایی که محدودیت وجود ندارد قیمتی کمتر از بازار جهانی را پیشنهاد کنند.

وی تأکید کرد: قیمت HRC نیز در کل جهان افت کرده که هم در اروپا و خصوصا در هند نیز این موضوع دیده می‌شود. کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در لاک خود فرو رفته‌اند. اگر خریدار از ما خرید می‌کند باید قبل از فروش ما باید به این موضوع توجه کنیم که خریدار قرار است در چه عرصه‌ای این محصول را مصرف کند تا قیمت‌گذاری صحیحی انجام شود.

تحلیلگر بازار آهن و فولاد عنوان کرد: برزیل به عنوان هشتمین تولیدکننده فولاد جهان به دنبال میانجی‌گری برای کاهش بحران روسیه و اوکراین است. به نظر می‌رسد این جنگ تا سه ماهه سوم ۲۰۲۳ تمام شود. البته با حضور روسیه در بازار کاهش قیمت را به خاطر دامپینگ این کشور شاهد خواهیم بود.

وی بیان کرد: ما پتانسیل صادرات فولاد به میزان ۲ میلیون تن به عربستان را داریم که در این میان نیاز به ایجاد شرکت کنسرسیوم برای تخلیه از شرکت ثالث داریم. ما شانس حضور در بازار عربستان به‌خصوص پروژه‌های جدید را خواهیم داشت و نباید این شانس را از دست دهیم.

جعفری تهرانی گفت: برنامه جامع فولاد کشور باید به‌روز شده و علاوه بر تغییراتی که با توجه به مسائل داخلی کشور نیاز است باید با توجه به برنامه جامع فولاد کشورهای دیگر نیز این تغییرات انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید