233181

جعفرى طهرانى در همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران

جنگ اوکراین و روسیه باعث کمبود محصولات نهایى فولادى در دنیا شد و موجب نوسانات در قیمت‌ها گردید

دنیای معدن-کیوان جعفرى طهرانى، تحلیلگر ارشد بازارهاى بین المللى فولاد و سنگ آهن در همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران گفت: جنگ اوکراین و روسیه باعث کمبود محصولات نهایى فولادى در دنیا شد و موجب نوسانات در قیمت‌ها گردید.

وی افزود: طی ۲ ماه اخیر حمله روسیه به اوکراین اتفاق افتاد که در اقتصاد اروپا بسیار تاثیرگذار بود. اروپا با کمبود محصولات نهایی و نیمه‌نهایی مواجه بود. آمریکا نیز با کمبود چدن مواجه بود لذا با مشکلات جدی برای واردات چدن روبه‌رو شد.

نرخ حمل دریایی در پی حمله روسیه به اوکراین نیز افزایش یافت. کره جنوبی، چین به شدت قیمت فولاد خود را افزایش دادند.

سهمیه واردات اوکراین توسط اروپا مابین کشورها تقسیم شد و ترکیه از این فرصت در زمینه واردات و صادرات فولاد بهره برد.

در چین نیز شیوع ویروس کرونا تاثیر بسیاری در تجارت فولاد گذاشت. سیاست کووید صفر توسط چین صنعت حمل‌ونقل زمینی و صنعت ساختمان را مختل کرد و ترافیک شدیدی در بنادر چین ایجاد شد.

در کارخانه‌های فولاد چین مقادیر بسیاری محصول نهایی وجود داشت اما بر اساس سیاست کووید صفر اجازه خروج از کارخانجات داده نشد.

قیمت سنگ‌آهن در حال حاضر ۱۴۰ دلار است و به علت عدم تشنه بودن و تمایل به بازار سنگ‌آهن این پتانسیل برای افزایش قیمت سنگ‌آهن به صورت جدی وجود نخواهد داشت مگر اینکه اتفاق جدیدی در دنیا رخ دهد.

با توجه به نا امنی موجود در افغانستان

امکان واردات مواد معدنی از این کشور برای ایران وجود ندارد.

چین که واردات زغال سنگ خود را از استرالیا کنسل کرد تصمیم گرفت در زمینه واردات زغال سنگ دست نگه دارو  و معادن زغال‌سنگ خود را فعال نمود و بخشی از آن را از مغولستان تامین کرد.

آیا با وجود سیاست‌های اتخاذ شده توسط هندوستان صادرات ما بر اساس افق ۱۴۰۴ امکان‌پذیر است؟

وی افزود: علاوه بر این مشکلات حمل و نقل در دریاى سیاه باعث شد تا بحث تامین مواد اولیه به عنوان یکى از چالش‌هاى جدى در صنعت فولاد مطرح شود.

اتخاذ سیاست مقابله با کرونا در چین باعث شد تا مشکلات زیادى در بازار فولاد ایجاد شود. به طور مثال حمل و نقل زمینى به خاطر این سیاست‌ها به کامل تحت تأثیر قرار گرفت و باعث شد صنعت و ساختمان سازى در این کشور تحت الشعاع قرار گرفت.

 به دلیل  اشتیاق بازار چین براى واردات موارد اولیه، قیمت سنگ آهن در حدود ۱۴۰ دلار بر تن پیش بینى مى‌شود.

باید به فکر منبع جایگزینى براى معدن سنگ آهن از افغانستان باشیم و این جایگزین مى تواند همان معادن داخلى باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید