243519

نماینده مردم تنکابن، عباس‌آباد و رامسر در مجلس:

فولاد یک صنعت مادر است/ تاثیرپذیری صنعت فولاد از اقتصاد کلان و اقتصاد جهانی

دنیای معدن- سید شمس‌الدین حسینی، نماینده مردم تنکابن، عباس‌آباد و رامسر در مجلس شورای اسلامی در سیزدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران گفت: فولاد یک صنعت مادر است که نقش آن در بخش‌های مختلف برای اقتصاد و صنعت کشور کلیدی بوده و به خاطر روابطی که این صنعت با صنایع بالادستی و پایین‌دستی دارد، باید این روابط مد نظر قرار بگیرد. صنعت فولاد صنعتی بزرگ است که از فضای اقتصاد کلان و اقتصاد جهانی تأثیر می‌پذیرد.

به گزارش دنیای معدن از ایراسین، سید شمس‌الدین حسینی نماینده مردم تنکابن، عباس‌آباد و رامسر در مجلس شورای اسلامی در سیزدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار در تهران اظهار کرد: حمایت، قیمت و دخالت سه کلید واژه‌ای است که بسیاری از مشکلات اقتصاد ایران را حل می‌کند. سوالی که پیش می‌آید این است که باید از چه کسی در اقتصاد حمایت کرد؟

وی گفت: هر صنعتی تمایل دارد که مواد اولیه را با قیمتی باثبات و کمتر خریداری کند و این در حالی است که وقتی نوبت قیمت‌گذاری به خودش می‌رسد، متوجه می‌شود که قیمت‌گذاری دستوری چه مشکلاتی را برای او  و زنجیره ایجاد می‌کند. در صورتی که این قیمت‌گذاری‌ها انجام شود، قیمت‌گذاری به محصولات دیگر نیز تسری پیدا می‌کند که این موضوع جای تأمل دارد.

نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع باعث می‌شود که روندهای عرضه، تقاضا، بازار ارز و... نیز کنترل شود. به همین خاطر چاره‌ای نداریم که در هر رویداد و هر فصل، این مسائل را تعیین تکلیف کنیم. امیدواریم برخی از این موارد در آینده نزدیک تعیین تکلیف شده تا بتوانیم در اقتصاد خود به نتیجه مطلوب برسیم.

وی خاطر نشان کرد: فولاد یک صنعت مادر است که نقش آن در بخش‌های مختلف برای اقتصاد و صنعت کشور کلیدی بوده و به خاطر روابطی که این صنعت با صنایع بالادستی و پایین‌دستی دارد، باید این روابط مد نظر قرار بگیرد. همچنیت صنعت فولاد، صنعتی بزرگ است که از فضای اقتصاد کلان و اقتصاد جهانی تأثیر می‌پذیرد.

حسینی تصریح کرد: ایران با حدود ۳۱ میلیون تن تولید فولاد در کشور، در جایگاه دهم در جهان قرار دارد که این جایگاه قابل کاهش است. پیش‌پینی می‌شود با روند موجود، رشد تقاضای فولاد افزایش یابد که البته موضوع انتشار کربن می‌تواند جلوی افزایش تقاضا را تا حدی بگیرد.

وی تأکید کرد: کشورهایی چون چین و هند از عناصر تعیین‌کننده بازار هستند که باید تحولات این کشورها را برای تحلیل بازار در نظر گرفت. در اقتصاد ایران علاوه بر توجه به این موارد باید به درون هم نگاه کنیم. رشد اقتصادی در دهه گذشته حدود ۱.۵ درصد بوده که در برخی از بخش‌ها نظیر ساختمان این میزان کمتر از ۰.۵ درصد بوده است که در صورت توسعه در صنعت فولاد این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد.

نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مشکل دیگر تشکیل سرمایه است که در صنعت فولاد نیز تعیین‌کننده است. سرمایه‌گذاری باید توأم با فناوری بوده و این در حالی است که روند سرمایه‌گذاری در کشور طی سال‌های گذشته نگران‌کننده بوده است.

وی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های ما در بخش سرمایه‌گذاری، نگرانی‌ها در بخش خصوصی و حتی در بخش دولتی است. این موضوع نوید خوبی را برای تولید نمی‌دهد و باید در برنامه هفتم توسعه مد نظر قرار بگیرد.

حسینی گفت: باید حتما به تحولات بین‌الملی و منظقه‌ای توجه داشته باشیم و نسبت به این‌ها برنامه‌ریزی کنیم. در بین ۱۹۰ کشور دنیا در زمینه محیط کسب‌وکار، رتبه ۱۷۸ هستیم که برای اصلاح این رتبه، جلسه‌هایی در مجلس برگزار شده تا بتوانیم با اصلاح قوانین، روندها را بهبود بخشیم.

وی افزود: در چند حوزه برای رونق بیشتر صنعت فولاد نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم که اولین مورد سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هاست که شامل مواردی نظیر برق، گاز و... است. همچنین مواردی نظیر مواد اولیه، قیمت‌گذاری، کمبود سرمایه‌گذاری، رفع ریسک ناشی از کمبود حامل‌های انرژی و... از جمله مواردی است که باید مد نظر قرار بگیرد.

نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در همین راستا مجلس و دولت در حوزه صنعت و ساختمان به دنبال افزایش مصرف داخل بود و علاوه بر این توسعه صادرات و بسترسازی برای تسهیل آن نیز در دستور کار قرار گرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید