242569

نقش مهم میلگرد نیشابور در صنعت فولادسازی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور

دنیای معدن-فولاد خراسان از تامین کنندگان اصلی میلگرد در کشوذ است که قیمت میلگرد نیشابور و کیفیت آن باعث شده نقش مهمی در صنعت فولاد کشور داشته باشد.

به گزارش دنیای معدن، کارخانه فولاد خراسان یکی از واحدهای تولیدی فولادی مهم در ایران است که در شرق کشور، در شهر نیشابور واقع شده است. این واحد به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی فولادسازی در منطقه خاورمیانه شناخته شده است.

تولید میلگردها اهمیت بسیاری در صنعت ساخت و ساز دارد و این صنعت نیز یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد کشور به شمار می رود. مصرف میلگردها به طور گسترده در ساخت و ساز، پل سازی، خطوط لوله، صنایع خودروسازی و صنایع دریایی استفاده می شود. بنابراین، تولید میلگردها در کشور بسیار مهم است و همچنین دارای تاثیرات اقتصادی قابل توجهی می باشد.

تولید میلگرد در واحد نیشابور، باعث شده است تا بخش قابل توجهی از نیاز کشور در زمینه میلگرد تأمین شود. در نتیجه به منظور صرفه جویی در ارزهای خارجی و ایجاد اشتغال در کشور کمک شایانی برای رشد و توسعه اقتصادی داشته است. بنابراین، به طور خلاصه می توان گفت که تولید میلگرد در واحد خراسان رضوی دارای تاثیرات مهم در صنعت فولادسازی و اقتصاد کشور است و می تواند زمینه ساز توسعه اقتصادی و اشتغالزایی باشد.

نقش میلگرد نیشابور در بازار فولاد

فولاد خراسان واقع در شهر نیشابور با داشتن میلگردهایی با کیفیت بالا از جمله مراکز مهمی در صنعت فولاد کشور به شمار می رود. همچنین قیمت میلگرد نیشابور نیز با توجه به کیفیت بالای آن بسیار مناسب است. یکی از دلایل قیمت مناسب آن، تولید در حجم انبوه و همچنین تولید مواد اولیه توسط خود این شرکت می باشد. در حقیقت موجود بودن همیشگی در بازار، قیمت خوب، سایزهای تکمیل و کیفیت بالا، این میلگرد را تبدیل به برندی محبوب کرده است.

از عوامل تاثیر گذار بر قیمت نهایی، کرایه حمل، تناژسفارش و سایز آن می توان نام برد.

میلگرد نسبت به فولاد محصولی بسیار مهم است که در ساخت قطعات فلزی بسیاری از صنایع استفاده می شود؛ از جمله ساخت بارهای ساختمانی، خودرو، ماشین آلات صنعتی، لوله های گاز ونفت، ریل های راه آهن و غیره. نقش مهم میلگرد فولاد خراسان در صنعت فولادسازی، از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ زیرا با تولید محصولات فولادی با کیفیت بالا، توانسته است به عنوان یکی از ارکان اصلی صنعت فولاد سازی تقویت شود و همچنین در کاهش وابستگی به صادرات محصولات فولادی از کشورهای خارجی نقش موثری داشته باشد.

طبق بررسی ها می توان گفت که بیشتر محصولات صادر شده از کشور ما، مربوط به فولاد و میلگرد بوده اند. با تأکید بر این نکته که فولاد به عنوان یکی از مواد اصلی سازنده بسیاری از تجهیزات و قطعات صنعتی دستخوش روند رشد است، به نظر می رسد که این صنعت در مناطقی که دارای ذخایر فولادی هستند، مانند نیشابور، باید به اولویت اول توسعه و سرمایه گذاری قرار گیرد و تلاش برای بهینه سازی فعالیت های صنعتی مرتبط با فولادسازی ادامه یابد.

می توان گفت که صنعت میلگرد در شهرستان نیشابور، به منظور تأمین بخشی از نیاز داخلی و صادرات محصولات فولادی اقتصاد کشور، بسیار موثر است و توسعه آن می تواند به کاهش وابستگی کشور به محصولات فولادی خارجی کمک کند و از تأثیرات مثبت اقتصادی برای کشور برخوردار شود.

نقش میلگرد نیشابور در واردات مقاطع فولادی کشور

همچنین، توسعه صنعت فولادسازی و میلگرد در نیشابور، ایجاد فرصت های شغلی، افزایش تولید، جلوگیری از هدررفت منابع، کاهش وابستگی به صورت تدریجی از واردات فولاد و میلگرد، توسعه بخش صنعتی، افزایش درآمدهای صادراتی و تردد ارز است.

همچنین، ایجاد ارتباطات تجاری با کشورهای خارجی و صادرات محصولات با کیفیت بالا به بازارهای جهانی نیز می تواند از مزایای این صنعت محسوب شود. برای توسعه و پیشرفت این صنعت، نیاز به تلاش های بیشتری در زمینه تحقیق و توسعه و ایجاد فن آوری های جدید در صنعت فولادسازی و میلگرد می باشد.

همچنین، استفاده از سیستم های پیشرفته تولیدی و بهینه سازی فرآیند تولید نیز امری حیاتی به نظر می رسد. با توجه به شرایط حاضر کشورمان، توسعه صنعت این محصول می تواند یکی از اقدامات مهم و ضروری برای رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد. لذا این صنعت باید به عنوان یکی از اولویت های توسعه صنعتی و اقتصادی کشور در نظر گرفته شود و تلاش برای توسعه آن باید در دستور کار قرار گیرد.

تاثیر میلگرد نیشابور در صادرات و ارز آوری به کشور

تولید میلگرد در ایران و به خصوص شهر نیشابور، یکی از صنایع مهم و پرسود در کشور محسوب می شود. صادرات میلگرد نیز از مواردی است که در ارزآوری به کشور تاثیرگذاری بالایی دارد.

با توجه به اینکه میلگرد در ساخت قطعات خودرو، ساخت ساختمان ها، انبارها، خطوط لوله، صنایع فولادی و ... استفاده می شود؛ به طور متوسط در هر سال قریب به ۵۰۰۰۰۰ تن از میلگردهای تولید شده، وارد بازار جهانی می شود.

رقابت شدیدی از نظر کیفیت میان برندهای مختلف میلگرد در بازار جهانی، وجود دارد. میلگرد فولاد خراسان نیز یکی از با کیفیت ترین نمونه محصولات با کیفیت ایرانی است که با توجه به کیفیت و قیمت ، در سطح بازارهای جهانی تقاضای زیادی دارد و به کشورهای همسایه مانند عراق، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و غیره صادر می شود. لذا میلگرد نیشابور، قدرت ارزآوری بالایی به کشور دارد. به همین دلیل است که به عنوان یکی از محصولات اصلی صنعت فولاد ایران، نقش بسیار مهمی در اقتصاد، واردات و صادرات کشور دارد.

ویژگی های میلگرد نیشابور استانداردهای آن

این ویژگی های به دسته های زیر تقسیم می شود:

ابعاد و شکل: این محصول در ابعاد مختلفی با قطر ۶ تا ۵۵ میلی متر تولید می شود. هر شاخه میلگرد دارای شکل آج های خاصی است که به صورت آج جناقی و آج مارپیچ عرضه می شود.

همچنین این میلگرد سایز های 10 تا 32 را تولید می کند.

2- ویژگی های مکانیکی: ویژگی های مکانیکی شامل حداقل تنش تسلیم، حداقل مقاومت کششی و قطر اسمی و قطر فک خمش است.

3- وزن و طول بر هر بسته: معمولاً طول هر بسته ۶ تا ۱۲ متر است. وزن هر بندیل بستگی به نوع و سایز میلگرد دارد که در بارنامه محصول به صورت دقیق درج می شود.

4- کیفیت سطح: سطح میلگرد نیشابور کیفیتی بالا و بدون هیچ گونه ترک و خط و خش دارد.

5- ترکیب شیمیایی: ترکیب شیمیایی آن در معدل های مشخص شده در استاندارد است و از مواد شیمیایی غیرمجاز در تولید آن به هیچ عنوان استفاده نمی شود.

نتیجه گیری:

میلگرد نیشابور جز برند های محبوب است که در بورس به فروش می رسد و به دلیل قرار گرفتن کارخانه در خراسان رضوی، اکثرا خرید ها از شرکت های تامین کننده ی مشهد انجام می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید