243313

رینگ فولاد روی آرامش را ندید

دنیای معدن- راضیه احقاقی : کنترل قیمتی در بازار محصولات زنجیره آهن و فولاد کشور دوام چندانی نداشت و بازگشت نرخ ارز به مسیر رشد از ابتدای اردیبهشت‌ماه باعث شد تا آهن‌‌‌اسفنجی، شمش و محصولات فولادی روند جدیدی از رشد نرخ را آغاز کنند. در این میان، برکناری وزیر صمت نیز مزید بر علت شد تا فعالان بازار آهن و فولاد بدون واهمه از نظارت‌‌‌های قیمتی، معاملات خود را در نرخ‌های بالاتر به ثبت برسانند و به این ترتیب روند رشد نرخ فولاد، جانی بیشتر گرفت.

گرانی شامل آهن‌‌‌اسفنجی هم شد

هیجان به رینگ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران بازگشت؛ به این ترتیب انتظار کاهش نرخ شمش و محصولات فولادی با توجه به عقبگرد محسوس بهای آهن‌‌‌اسفنجی، به‌‌‌عنوان اصلی‌‌‌ترین ماده اولیه مصرفی در تولید شمش و محصولات فولادی ظرف فروردین امسال به واقعیت بدل نشد. در حالی که مدیریت عرضه و تقاضا و استمرار عرضه‌‌‌های زیاد، زمینه افت نرخ آهن‌‌‌اسفنجی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران را فراهم کرده بود، بازگشت نرخ ارز به مسیر رشد در بازار آزاد از ابتدای اردیبهشت باعث شد تا تمایل به خرید میان متقاضیان آهن‌‌‌اسفنجی افزایش یابد و به این ترتیب در دومین هفته اردیبهشت‌ماه این محصول در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران با رقابت قیمتی از سوی متقاضیان و رشد نرخ معامله شد. ظرف دومین هفته اردیبهشت‌ماه بالغ بر 99‌هزار و 500تن آهن‌‌‌اسفنجی از سوی واحدهای احیای کشور با قیمت پایه 11‌هزار و 690تومان عرضه شد.

نرخ پایه این محصول نسبت به عرضه قبلی رشد 20درصدی داشت (میانگین نرخ فروش آهن‌‌‌اسفنجی در عرضه هفته پایانی فروردین برابر 9‌هزار و 900تومان بود). تقاضای ثبت‌شده برای آهن‌‌‌اسفنجی در بازار فیزیکی بورس‌کالا به 157‌هزار تن رسید و در نهایت کل محصول تولیدی با میانگین نرخ 13‌هزار تومان یعنی رقابت 6/10درصدی به فروش رفت. به این ترتیب میانگین نرخ فروش آهن‌‌‌اسفنجی در دومین هفته اردیبهشت نسبت به هفته پایانی فروردین رشد 31درصدی را در معاملات بازار فیزیکی به ثبت رساند. افزایش قیمت آهن‌‌‌اسفنجی محرک رشد بهای شمش و محصولات فولادی در روزهای پیش‌‌‌رو خواهد بود.

ضریب تبدیل نرخ شمش فولاد به آهن‌‌‌اسفنجی برابر 57/1 در نظر گرفته می‌شود. بنابراین درشرایطی که هر کیلوگرم آهن‌‌‌اسفنجی با قیمت 13هزار تومان به فروش برود، انتظار می‌رود که قیمت شمش به 20‌هزار و 400تومان برسد. اما در معاملات روز دوشنبه 11اردیبهشت‌ماه، قیمت فروش شمش فولاد از 20‌هزار و 400تومان فراتر رفت. به این ترتیب مدیریت عرضه و تقاضا توانست ترمز رشد نرخ مواد اولیه مصرفی در بازار فولاد را بکشد؛ اما همچنان فولاد گوش‌‌‌ به زنگ سیگنال‌‌‌های تورمی و ارزی، سودای صعودی قابل ملاحظه‌ای دارد.

تغییر وزیر، فولاد را گران کرد

روز یکشنبه دهم اردیبهشت‌ماه، وزیر صمت از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی استیضاح و برکنار شد. برکناری وزیر صمت با ایجاد احتمال کاهش نظارت بر رینگ‌‌‌های کالایی، سیگنالی افزایشی برای بازار فولاد به همراه داشت. به این ترتیب مجوز فروش اعتباری از عرضه‌‌‌های شمش فولاد برای روز دوشنبه 11 اردیبهشت‌ماه حذف شد؛ اما بی‌‌‌وزیر ماندن وزارت صمت مانع اثرگذاری کافی حذف عرضه اعتباری در این بازار شد. واحدهای فولادی بالغ بر 198‌هزار تن شمش فولادی را با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه 18‌هزار تا 20هزار و 100تومان در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه کردند. میزان تقاضای ثبت‌شده برای این محصول در این روز به 338‌هزار تن رسید و برتری تقاضا نسبت به عرضه، افزایشی شدن انتظارات تورمی و ایجاد جریان مستمر رشد نرخ در بازار آزاد ارز، متقاضیان شمش را به رقابت قیمتی واداشت. در نهایت 197‌هزار و 400تن شمش فولاد با میانگین نرخ 22‌هزار و 200 تومان در این بازار معامله شد.

رشد نرخ شمش و محصولات فولادی و سایر کالایی‌‌‌ها نتیجه تورم افسارگسیخته در کشور است. به این ترتیب مسیر کنترل بهای این محصول نیز از مهار تورم عبور می‌کند. با این حال، سیاستگذاران صنعتی می‌‌‌توانند به‌رغم تورم با وضع قوانین علمی و مطابق با اختیارات قانونی، ترمز رشد نرخ در بازارهای کالایی را بکشند. جلوگیری از عرضه‌‌‌های اعتباری در شرایطی که انتظارات تورمی در کشور افزایشی است، از جمله اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز رقابت‌‌‌های هیجانی در بازار است. افزایش میزان پیش‌‌‌پرداخت از سوی متقاضیان برای شرکت در معامله و ثبت‌سفارش راهکار دیگری است که می‌‌‌تواند از میزان رقابت‌‌‌های هیجانی در رینگ شمش فولاد بکاهد. در حال حاضر پیش‌‌‌پرداخت برای ورورد به رینگ شمش فولاد برابر 10‌درصد ارزش معامله مورد نظر است. با افزایش این سهم می‌‌‌توان از رقابت‌‌‌های هیجانی در رینگ فولاد کاست.

کف‌‌‌سازی میلگرد در کانال 27‌هزار تومانی

افزایش بهای شمش فولاد در معاملات بورس‌کالا ظرف دوهفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه از رشد نرخ میلگرد در بازار آزاد حمایت کرد. به گفته فعالان بازار آزاد؛ ایجاد جریان رشد نرخ در بازار آزاد ارز، بر تمایل متقاضیان مصرفی و سرمایه‌‌‌ای برای خرید میلگرد افزوده است. میانگین نرخ فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در روز گذشته برابر 11 اردیبهشت‌ماه در کانال 22‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم جای گرفت. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و هزینه حمل بهای تمام‌شده این شمش برای نوردکار برابر 25‌هزار تومان خواهد بود. با احتساب هزینه تبدیل حداقل نرخ تمام‌شده تولید میلگرد با شمش فروخته‌شده در هفته جاری برابر 28‌هزار تومان است. البته وجود محصولاتی با نرخ تولید پایین‌‌‌تر در بازار آزاد باعث می‌شود که در شرایط کنونی میلگرد در محدوده 26 تا 27‌هزار تومان در بازار آزاد به فروش برود. به این ترتیب تا زمانی که جهش دیگری در نرخ ارز در بازار آزاد رقم نخورد، می‌‌‌توان روی میلگرد در محدوده قیمت 26 تا 28‌هزار تومان حساب کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید