237794

خداحافظی شمش فولاد با رونق

دنیای معدن- راضیه احقاقی : کاهش حاشیه سود تولید محصولات فولادی، افزایش مستمر بهای پایه شمش فولاد بی‌‌‌توجه به سیگنال‌‌‌های رکود مصرفی در بازار داخلی و جهانی و عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد باعث شد تا در سومین هفته از مهرماه از رونق رینگ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران کاسته شود. به این ترتیب، حجم شمش فولاد معامله‌شده در رینگ صنعتی بورس‌کالا به کمتر از ۵۰‌درصد کل عرضه این محصول رسید. در شرایط کنونی، نرخ تمام‌شده میلگرد تولیدی با شمش فولاد فروش‌رفته از رینگ صنعتی بورس‌کالا بالاتر از بهای فروش این محصول در بازار آزاد است و در عین حال، نوردکاران امید چندانی به رشد قیمت ندارند، بنابراین رکود در این بازار کاملا طبیعی است. میانگین نرخ فروش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالا همچنان ۴‌درصد بالاتر از نرخ فروش شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس است که این موضوع نیز از کاهش تمایل نوردکاران برای خرید شمش حمایت می‌کند.

ظرف سومین هفته از مهرماه از رونق رینگ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران کاسته شد و به این ترتیب تنها 50‌درصد کل‌‌‌ عرضه‌‌‌ها در این بازار مورد معامله قرار گرفت. بالا بودن قیمت پایه عرضه شمش فولاد نسبت به نرخ فروش محصول در بازار و همچنین نرخ فروش شمش صادراتی ایران، عدم‌توجیه اقتصادی برای خرید شمش فولاد با نرخ فعلی از سوی نوردکاران، بازگشت قیمتی در بازار آزاد ارز و دشوار شدن نقل و انتقال پول در بازار داخل با توجه به قطعی اینترنت از مهم‌ترین عوامل این کاهش رونق بود. روز دوشنبه هجدهم مهرماه بالغ بر 221‌هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه 12‌هزار و 520تومان تا 13‌هزار و 300تومان عرضه شد که برای آن تقاضایی برابر با 256‌هزار تن به ثبت رسید؛ اما در نهایت حدود 99‌هزار تن شمش فولاد از این بازار با میانگین نرخ 13‌هزار و 50تومان به فروش رفت. به این ترتیب، تنها 45‌درصد کل عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران به فروش رفت. این در حالی است که در دومین هفته از مهرماه تقریبا 87‌درصد عرضه شمش فولاد در این رینگ مورد معامله قرار گرفته بود.

با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین قیمت تمام‌شده فروش شمش از رینگ صنعتی بورس‌کالا طی روز دوشنبه 18مهرماه به 14‌هزار و 250تومان می‌‌‌رسد. با در نظر گرفتن هزینه حمل این شمش به واحد نورد و تبدیل آن به محصول، نرخ تمام‌شده میلگرد تولیدی با این شمش برابر 15‌هزار و 800تومان خواهد بود. این در حالی است که در شرایط کنونی هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد با نرخی در محدوده 15‌هزار و 700تومان تا 16‌هزار تومان به فروش می‌‌‌رسد. به این ترتیب، خرید شمش فولاد با این نرخ و تولید میلگرد با آن برای عرضه در بازار داخل فاقد توجیه اقتصادی است. در این شرایط، عقبگرد بهای ارز در بازار آزاد نیز مزید بر علت شده است تا از حجم خریدهایی که با هدف تبدیل نقدینگی به کالا انجام می‌شود و در پی آن، از رونق رینگ شمش فولاد، پس از چند هفته اوج‌‌‌گیری تقاضا کاسته شود.

فروش داخلی گران‌تر از نرخ صادراتی

اگرچه این هفته نوردکاران به شمش گران نه گفتند و کمتر از 50‌درصد شمش فولاد عرضه‌شده در این بازار به فروش رفت؛ اما همچنان میانگین نرخ معامله شمش فولاد عرضه‌شده در رینگ صنعتی بورس‌کالا نسبت به بهای صادراتی آن بیشتر است. میانگین نرخ فروش شمش فولاد صادراتی ایران در هفته قبل برابر 5/ 460دلار به ازای هر تن ارزیابی شد که این رقم نسبت به نرخ فروش شمش فولاد صادراتی ایران در هفته قبل رشد 5/ 2دلاری به ازای هر تن داشت. با احتساب نرخ ارز نیمایی 27‌هزار و 290تومان نرخ دلاری فروش شمش از بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران برابر 478دلار به ازای هر تن خواهد بود. به این ترتیب همچنان بهای فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران تقریبا 4‌درصد بیشتر از نرخ فروش صادراتی آن فوب خلیج‌فارس است.

رونق برای آهن‌‌‌اسفنجی، رکود در رینگ گندله

در سومین هفته از مهرماه رینگ آهن اسفنجی به‌‌‌عنوان حلقه پیش از شمش فولاد به روال هفته‌‌‌های قبل پررونق بود. سیگنال مثبت ارزی و احتمال کاهش عرضه این محصول با شروع فصل سرد سال و عدم‌توازن در تولید و تقاضا به دلیل توسعه نامتوازن زنجیره آهن و فولاد در کشور دو عامل اصلی رونق رینگ آهن اسفنجی در هفته جاری بود. به این ترتیب، در سومین هفته از مهرماه امسال بالغ بر 83‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی از سوی واحدهای احیای کشور در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای آن تقاضایی بالغ بر 200‌هزار تن به ثبت رسید. برتری تقاضا نسبت به عرضه باعث رقابت قیمتی میان متقاضیان شد و به این ترتیب در حالی که قیمت پایه آهن‌‌‌اسفنجی برابر 7‌هزار و 300تومان تعیین شده بود، میانگین نرخ فروش آن به 8‌هزار و 70تومان رسید و بهای این محصول افزایش 5/ 10درصدی را به ثبت رساند.

رونق رینگ شمش فولاد و آهن‌‌‌اسفنجی به گندله نرسید و به این ترتیب در سومین هفته از مهرماه از 645‌هزار تن گندله عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس کالای ایران تنها 20‌هزار تن محصول با قیمت پایه یعنی 2‌هزار و 767تومان معامله شد.  بازار داخل با مازاد قابل‌توجهی در زمینه گندله مواجه است و این موضوع باعث می‌شود خبری از رقابت برای کسب سهم از این محصول در رینگ صنعتی بورس‌کالا نباشد. ظرف هفته جاری رینگ کنسانتره در بازار فیزیکی بورس‌کالا با ترکیبی از تمایل و عدم‌تمایل برای خرید روبه‌رو شد. در حالی که متقاضیان برای کسب سهم از برخی عرضه‌‌‌ها حاضر به رقابت قیمتی شدند، خبری از تقاضا برای محصولات برخی دیگر از واحدهای احیا نبود. به این ترتیب در حالی که واحدهای فرآوری آهن در کشور ظرف سومین هفته از مهرماه بالغ بر 290‌هزار تن کنسانتره آهن را در بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه کردند، تقاضایی برابر با 245‌هزار تن در این بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش 115‌هزار تن کنسانتره از این بازار منجر شد.

اگرچه حجم تقاضا نسبت به عرضه کمتر بود؛ اما متقاضیان برای خرید محصول برخی واحدها تمایل بیشتری داشتند. به این ترتیب در حالی که نرخ پایه عرضه این محصول در بازه 2هزار و 680 تا 2‌هزار و 171تومان تعیین شده بود، میانگین نرخ فروش کنسانتره آهن به 2‌هزار و 320تومان رسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید