243226

فولاد مبارکه فراتر از یک بنگاه صنعتی

دنیای معدن: امروز فولاد مبارکه اصفهان علاوه براینکه یک بنگاه صنعتی محسوب می شود، بمنزله یک بنگاه اقتصادی بزرگ نقش بسیار مهم و اثرگذاری در بازار اقتصاد ملی دارد.

به گزارش خبرنگار دنیای معدن، محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه در تازه ترین نشست خبری خود در این ارتباط معتقد است: فولاد مبارکه با تمرکز بر چهار حوزه ۱- توسعه کمی و کیفی متوازن ۲- توسعه سرمایه های انسانی و رشد بهره وری ۳- توسعه نوآوری و فناوری ۴- توجه به رشد پایدار و فولاد سبز ، تلاش دارد رقابت پذیری خود را برای حضور در بازارهای جهانی ارتقا بخشد.

بنابراین اندیشه مدیران بزرگترین واحد فولاد سازی کشور، توجه به نیازها و انتظارات ذینفعان خود با گام های بلند و استوار حرکت به سمت جهان ترازی است.

استفاده بهینه از منابع آب و انرژی

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح دارد: یکی از راهبردهای مهم این واحد بزرگ صنعتی و اقتصادی استفاده بهینه از منابع آب و انرژی است و در این ارتباط سرمایه گذاری های زیادی به منظور اجرای پروژه های مرتبط با هدف مدیریت آب و پساب از جمله بازچرخانی آب و تصفیه و استفاده مجدد از پساب های شهری و نیز کاهش مصرف انرژی مانند توسعه نیروگاه های خورشیدی انجام داده است.

آمارها نشان می دهد براساس طراحی اولیه ، حق برداشت آب از رودخانه زاینده رود حدود ۴۰ میلیون متر مکعب بوده که با اجرای طرح های تصفیه پساب و بازچرخانی ، میزان برداشت آب به میزان قابل توجهی کاهش یافته ،  بگونه ای که مقدار برداشت آب تازه در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۴.۷ میلیون متر مکعب رسیده و با وجود افزایش تولید محصول در این واحد بزرگ صنعتی ، آب مصرفی تا پایان فرآیند نورد گرم به ازای هرتن تولید محصول نسبت به طراحی اولیه فولاد مبارکه کاهش چشمگیری یافته و از ۱۶.۶ متر مکعب به ازای یک تن کلاف گرم در سال ۱۳۷۱ که در طراحی اولیه در نظر گرفته شده بود به ۳.۳۰ متر مکعب در سال ۱۴۰۰ ( ۲.۲ متر مکعب به ازای یک تن فولاد خام ) رسیده است.

به گفته طیب نیا ، امروز بزرگترین فولاد ساز کشور با داشتن سهم ۳۴ درصدی تولید ، کمتر از یک درصد آب زاینده رود را به خود اختصاص داده است .

همچنین پیش بینی شده تا سال ۱۴۱۰ با افزایش دبی پساب شهری پیش خرید شده ، بالغ بر ۳۰ درصد از آب صنعتی مورد استفاده در فولاد مبارکه از محل پساب های شهری تامین شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید