242833

تجارت ۱۴ میلیون دلاری فولاد ایران و عربستان و پیش بینی تا ۸۰۰ میلیون دلاری

دنیای معدن: کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، اعلام کرد: بیش از ۱۴ میلیون دلار تجارت فولاد میان ایران و عربستان در سه ماه گذشته انجام شد.

به گزارش دنیای معدن، روح الله لطیفی سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل با اشاره به اینکه از سه ماه گذشته و از هنگامی که مذاکرات ایران و عربستان به نتیجه نزدیک شد بیش از ۱۴ میلیون دلار تجارت فولاد انجام شد، اعلام کرد: تجارت های مرتبط با فولاد معمولاً بازار های مستمر و ادامه دار را می طلبد. این موضوع نشان دهنده آن است که روابط تجاری دو کشور برای مواردی مانند فولاد، مهیا شده است.

با برقراری روابط تجاری میان این دو کشور، مسیر عبور کالا و انرژی از خلیج فارس به سمت آسیای میانه، قفقاز، شرق اروپا و روسیه برای عربستان مهیا می شود و از سوی دیگر عربستان می تواند مسیر عبور کالا از آسیای میانه، قفقاز، روسیه و ایران از مسیر جاده ای و ریلی از خاک به سمت دریای سرخ و مدیترانه باشد به این مفهوم که مسیر جدیدی در حوزه حمل و نقل فعال میشود که کالا را از این منطقه پرجمعیت به منطقه پر جمعیت آفریقا و اروپا انتقال می دهد.

عرصه دیگر همکاری هایی که میان ایران و عربستان در حوزه اقتصادی می تواند صورت گیرد به شدت قابل توجه است. بحث سرمایه گذاری عربستان در ایران اخیراً در حال مطرح شدن است و سرمایه گذاری معمولاً در جایی اتفاق می افتد که ریسک سرمایه گذاری در آن کم باشد و آینده روشنی وجود داشته باشد. این موضوع نشان می دهد که علاقه مندی عربستان برای سرمایه گذاری در بازار ایران و کشش بازار ایران برای سرمایه گذاری عربستان مطلوب است.

در صورتی که ایجاد اتاق بازرگانی مشترک میان ایران و عربستان توأم با بهبود تمامی ابعاد سیاسی و همگرایی دو دولت انجام شود، قطعاً می توان انتظار افزایش حجم تجارت میان ایران و عربستان را در بالاترین حدی که انجام شده یعنی بیش از ۸۰۰ میلیون دلار داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید