242817

درخشش های ادامه دار فولاد هرمزگان

دنیای معدن: کارنامه سال گذشته فولاد هرمزگان حاکی از آن است که این مجموعه به دنبال توسعه هرچه بیشتر حضور خود در صنعت فولاد است تا به قطب فولادی کشور تبدیل شود.

 فولاد هرمزگان با قرارگیری در منطقه استراتژیک می تواند یکی از مهمترین واحدهای تولیدی فولاد کشور باشد. این در حالی است که این مجموعه در بین دیگر زیرمجموعه های هلدینگ فولاد مبارکه، بهترین  عملکرد را از خود به ثبت رسانده است و توانسته نقش مهمی در توسعه صنعت فولاد کشور ایفا کند. 

از سویی دیگر موقعیت جغرافیایی این مجموعه باعث شد تا فولاد هرمزگان در صادرات نیز نقش مهمی داشته باشد که بر میزان فروش و ارزآوری نیز موثر است.

حال نگاهی به عملکرد فولاد هرمزگان در سال1401 نشان می دهد، این واحد تولیدی در مسیر توسعه هر چه بیشتر قرار گرفته است که شاید یکی از مهمترین دلایلی که نشان دهنده این موضوع است، رکوردشکنی های پی در پی فولاد هرمزگان باشد. این مجموعه در نظر دارد تا با عبور از ظرفیت اسمی خود به قطب تولید فولاد کشور تبدیل شود. 

یکی از اقدامات مهم در سال گذشته رکوردشکنی در تولید تختال بود که در شهریور ماه محقق شد. فولاد هرمزگان در بخش فولادسازی و ریخته‌گری توانستند با ثبت رکورد ۱۵۱ هزار و ۷۴۲ تن در شهریور ماه خود را به اهداف پیش بینی شده نزدیک تر کند. این رکورد نسبت به رکورد قبلی این شرکت در فروردین 1401، ۱۲۴۸ تن افزایش داشته است. این در حالی است که ظرفیت اسمی ماهانه این شرکت، ۱۲۵ هزار تن در ماه است. درواقع فولاد هرمزگان در تلاش بود تا با افزایش تولید و رکوردشکنی در این بخش با عبور از ظرفیت اسمی میزان درآمدزایی و حجم صادرات خود را افزایش دهد. 

البته این مجموعه موفق شد تا انفجاری درآمدی را گزارش دهد. نماد "هرمز” در مهرماه میزان درآمد صادراتی خود را برابر با ۷۸۷ میلیارد تومان به ثبت رساند و این بازار شاهد رشد ۶۳ درصدی نسبت به شهریورماه بود. البته میزان نوسانات بازار ارز در این بخش بی تاثیر نبود اما تیم حاضر در فولاد هرمزگان در تلاش است تا با افزایش  بهره وری میزان درآمد و سوددهی خود را افزایش دهد و این موضوعی است که حمایت سهامداران از این نماد را افزایش می دهد. 

از سویی دیگر این مجموعه در راستای تلاش دو ساله خود در بحث بومی سازی توانست به صرفه جویی ارزی به میزان ۷۵.۵ میلیون دلاری دست پیدا کند و این رقم را راهی اجرای طرح های توسعه ای و اجرای پروژه های جدید کند. همچنین با مقایسه صرفه‌جویی ارزی ۹ ماه نخست سال 1401 با مدت مشابه سال قبل که ۲۹.۲ میلیون دلار بود، مشخص می‌شود که ۲۶ درصد رشد در صرفه‌جویی ارزی به ثبت رسیده است. 

اما گامی دیگر در راستای افزایش تولید در فولاد هرمزگان توافق برای واگذاری معدن 800 میلیون تنی به این مجموعه بود که عطااله معروفخانی مدیرعامل این مجموعه از آن خبر داد. توافقات اولیه برای واگذاری این معدن به فولاد هرمزگان انجام شده که این معادن را به منظور تامین مواد اولیه طرح های توسعه ای در نظر گرفته شده است. 

البته از مهمترین اتفاقات رخ داده در فولاد هرمزگان در سال گذشته افزایش سهام این مجموعه در طرح ستاره سیمین بود. با این اقدام میزان سهم فولاد هرمزگان به 52  درصد رسید که با بهره برداری از آن طی 3  سال آینده علاوه بر افزایش تولید، میزان اشتغالزایی این مجموعه را هم بیش از گذشته می کند. 

حال فولاد هرمزگان سال 1402 را با قدرت بیشتر برای تحقق برنامه های خود آغاز کرده است و رکوردزنی های خود را ادامه می دهد و این می تواند خبری خوش برای صنعت فولاد کشور باشد.تیتر۲۰

 

دیدگاهتان را بنویسید