241988

اجرای طرح مهمی که تولید فولاد هرمزگان را افزایش داد

دنیای معدن: طرح « فرآوری گرم سرباره کوره‌های قوس الکتریکی» در فولاد هرمزگان توانست مسیر رکوردزنی های پی در پی این مجموعه را فراهم کرده و میزان تولید را افزایش دهد. اتفاقی که در شرایط بحرانی تامین انرژی برای واحدهای فولادی می تواند یک گام مثبت برای مدیریت این وضعیت باشد.

شرکت فولاد هرمزگان در چند سال اخیر و به ویژه در سال جاری با ثبت رکوردهای پی در پی در تلاش است تا میزان تولید خود را افزایش داده و از ظرفیت اسمی کارخانه بالاتر برود. این موضوع علاوه بر افزایش فروش و سوددهی «هرمز» بر افزایش قدرت این مجموعه در بازار داخلی و صادراتی اضافه خواهد کرد. 

اما نکته مهم در این میان کمبودها در حوزه تامین انرژی است که در سال جاری بسیاری از تولیدکنندگان فولاد را با مشکلات جدی همراه کرد. 

کمبود برق و گاز باعث شد تا برخی برنامه های تولیدی با مشکل و تاخیر در تحقق همراه شوند. اما در این بین شرکت فولاد هرمزگان در شرایطی که تولیدکنندگان فولادی برای تامین انرژی با مشکل همراه بودند، با رکورد زنی های پی در پی موفق به افزایش تولید شد. 

یکی از دلایل اصلی در تحقق این هدف، برنامه ریزی دقیق و افزایش بهره وری در بخش های مختلف بود. تیم اجرایی و مدیریتی در فولاد هرمزگان می داند که با یک خرد جمعی، نگاهی تخصصی و همراهی پرسنل می تواند هر هدفی را حتی در شرایط بحرانی محقق کند. 

در همین راستا برای تحقق اهداف تولیدی توجه به نظام پیشنهادها از سوی فولاد هرمزگان در اولویت کاری این مجموعه قرار گرفت تا با اجرای برخی طرح ها بتواند بهره وری را افزایش دهد. 

در همین زمینه عطاالله معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به ثبت چندین رکورد تولید روزانه و ماهیانه در فولاد هرمزگان طی سال جاری، بیان کرد: یکی از ثمرات توجه به نظام پیشنهادها از سوی فولاد هرمزگان، افزایش چشمگیر تولید در شرکت بود که حتی با وجود محدودیت‌های انرژی در تابستان و زمستان رقم خورد. یکی از عواملی که باعث افزایش تولید در فولاد هرمزگان شد، طرح « فرآوری گرم سرباره کوره‌های قوس الکتریکی» بود که در قالب نظام پیشنهادها ارائه شد و این طرح به همراه چند عامل دیگر، موجبات افزایش تولید را فراهم کردند.

اما اجرای طرح « فرآوری گرم سرباره کوره‌های قوس الکتریکی» چطور باعث شده فولاد هرمزگان موفق به رکوردزنی های پی در پی شود.

این مجموعه با فرآوری گرم سرباره های کوره های قوی الکتریکی که دپوی آنها هزینه زیادی به همراه دارد، توانست در تولید شاهد  رکورد زنی باشد. شاید یکی از نکات مهم در اجرای این طرح کاهش مصرف آب باشد که برای یک واحد فولادی اتفاق مهمی خواهد بود. در واقع فولاد هرمزگان تلاش کرده است با استفاده از این طرح ها صرفه جویی در بخش انرژی را شاهد باشد. 

اجرای این طرح راندمان تولید را بالا می برد و از سویی دیگر ریسک در فولادسازی را هم کاهش داده است. 

اما نکته مهم دیگرآن است که جمع‌ آوری سرباره مشکلات بسیاری نظیر توقفات تولید، خرابی تجهیزات و ماشین‌ آلات را به همراه داشت. که حالا با اجرای این طرح می توان از بروز این موارد جلوگیری کرد. حذف توقفات و خسارت‌های ناشی از آن می ‌تواند در راندمان و ایجاد ارزش‌افزوده اقتصادی بیشتر سازمان مؤثر باشد.

در سال های گذشته و پیش از اجرای این طرح به‌ طور میانگین حدود 100 هزار تن از تولید محصول به دلیل جمع‌آوری سرباره در زیر کوره‌ها از دست می رفت که حالا این میزان به تولید اضافه می شود. 

با اجرای این طرح توقفات تولید حذف می شود و 90 درصد توقفات ناشی از شات‌دان سالیانه تولید نیز انجام نخواهد شد. درنتیجه به ظرفیت تولید اضافه خواهد شد. 

درواقع اجرای این طرح علاه بر ایجاد صرفه جویی و افزایش تولید در مجموعه هرمزگان، نشان می دهد که مجموعه فولاد هرمزگان بر توسعه دانش فنی و ارتقای تکنولوژی تاکید بسیاری دارد که نتایج آن به خوبی قابل مشاهده است. تیتر۲۰

 

دیدگاهتان را بنویسید