241942

بازگشایی کارخانه فولاد خزر با پرداخت ۳۰ درصد بدهی

دنیای معدن: نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر اینکه عمده دلیل تعطیلی کارخانه فولاد خزر با وزرات نیرو نحوه چگونگی پرداخت بدهی است، گفت: در جلسه شورای تأمین و کارگروه رفع موانع تولید، مقرر شد مدیران این کارخانه ۳۰ درصد از بدهی خود را شرکت توانیر را پرداخت و سپس برق کارخانه وصل شود.

به گزارش دنیای معدن، شرکت ذوب آهن فولاد خزر یکی از عظیم ترین کارخانجات فولادی و جزو بزرگ ترین بخش های تولید فولاد بخش خصوصی کشور در استان گیلان و فولاد کشور است.

این مجتمع فولادی، در سال ۱۳۸۶ و با هدف ایجاد اشتغال پایدار، رشد و توسعه تولید ملی، جلوگیری از خروج ارز از کشور و نیز تولید انواع گازهای صنعتی در زمینی به مساحت ۲۱۰ هزار مترمربع در شهر صنعتی رشت تأسیس شد.

مجتمع ذوب آهن فولاد خزر ظرفیت تولید سالانه ۷۰۰ هزار ت شمش فولادی را دارد که این امر مجتمع را به قطب تولید فولاد در منطقه شمال کشور تبدیل کرده و در حال حاضر دارای ۸۰۰ نیروی متخصص و تحصیل کرده به طور مستقیم و دو هزار نیروی به طور غیر مستقیم است.

چند هفته ای است که این کارخانه با این میزان ظرفیت به علت بدهی های بیشمار به بخش های مختلف از جمله برق، گاز و بدهی های بانکی تعطیل شده و هیچ گونه فعالیتی نداشته و کارگران و متخصصان این کارخانه در بلاتکلیفی به سر می برند.

عمده دلیل تعطیلی کارخانه فولاد خزر با وزرات نیرو نحوه چگونگی پرداخت بدهی است

اسدالله عباسی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه در گیلان کارخانه های بسبار خوبی در حوزه صنعت و فولاد وجود دارد که منجر به ایجاد اشتغال در این استان می شود، اظهار کرد: استان گیلان به دلیل شرایط زیست محیطی دارای ظرفیت خوبی در حوزه ساخت و احداث کارخانه های فولاد و ذوب آهن است که باید از این ظرفیت بالقوه در ایجاد اشتغال، رونق تولید و اقتصاد کمک کرد.

وی با تأکید بر لزوم توجه به حل مشکلات کارخانه های گیلان در کارگروه رفع موانع تولید گفت: هفته ای نیست که موضوعات مربوط به رفع موانع تولید در دولت بررسی نشود، لذا برخی از بانک ها در استان با برنامه های دولت هماهنگ هستند اما برخی دیگر با دولت گذشته آهنگشان را کوک کردند.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به تعطیلی مجتمع ذوب آهن فولاد خزر تصریح کرد: مجتمع ذوب آهن فولاد خزر ظرفیت تولید سالانه ۷۰۰ هزار تُن شمش فولادی را دارد که این امر مجتمع را به قطب تولید فولاد در منطقه شمال کشور تبدیل کرده و در حال حاضر دارای ۸۰۰ نیروی متخصص و تحصیل کرده به طور مستقیم و دو هزار نیروی به طور غیر مستقیم است که چندین هفته با تعطیلی مواجه شده است.

عباسی مهم ترین دلایل تعطیلی کارخانه فولاد خزر را بدهی به شرکت توانیر و وزارت نیرو دانست و بیان کرد: این کارخانه به دلیل بدهی چند صد میلیاردی به شرکت توانیر و وزارت نیرو، برق آن قطع و با تعطیلی مواجه شده است.

وی از تشکیل جلسه کارکروه رفع موانع تولید و شورای تأمین برای حل مشکل بدهی مجتمع ذوب آهن فولاد خزر در گیلان خبر داد و تصریح کرد: جلوگیری از تعطیلی واحدهای عظیم تولیدی در گیلان و امتناع از بیکاری کارگران با توجه به فرا رسیدن ایام پایانی سال یکی از اهداف دولت در کشور و گیلان است لذا در این خصوص و برای بازگشایی و پرداخت بدهی مجتمع ذوب آهن فولاد خزر جلساتی مختلفی با مدیران وزارت نیرو و مدیران کارخانه فولاد خزر برگزار شده است.

به گفته استاندار گیلان، عمده دلیل عدم بازگشایی کارخانه مجتمع ذوب آهن فولاد خزر اختلاف با وزارت نیرو بر سر چگونگی پرداخت بدهی است که در جلسه شورای تأمین و کارگروه رفع موانع تولید، مقرر شد مدیران این کارخانه ۳۰ درصد از بدهی خود را شرکت توانیر را پرداخت و سپس برق کارخانه وصل شود.

عباسی با بیان اینکه مدیران کارخانه فولاد خزر باید برای تصفیه بدهی خود به شرکت توانیر در سریع ترین زمان ممکن اقدام کنند، گفت: این کارخانه دارای ۸۰۰ کارگر و نیروی متخصص است لذا دولت در کنار کارگرانه واحدهای تولیدی بوده و از همه ظرفیت خود برای عدم تعطیلی کارخانه های گیلان استفاده می کند و بر همین اساس مابقی بدهی کارخانه فولاد خزر به صورت قسطی پرداخت خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید