232235

راه اندازی نیروگاه اختصاصی فولاد هرمزگان زمان می برد، دولت امسال درتامین برق مساعدت کند

دنیای معدن: محدودیت های برقی در تابستان گذشته، برنامه تولید فولادی ها را تحت تاثیر قرار داد اما پیش بینی می شود در سال جاری این محدودیت ها از اردیبهشت ماه آغاز شود.

به گزارش دنیای معدن، محدودیت های برقی در فصل تابستان که سال گذشته برای فولادی ها اجرا شد توانست میزان تولید را کاهش دهد، زیرا بسیاری از فولاد سازان در تابستان، توقف خطوط تولید در زمستان به دلیل کمبود گاز را جبران می کردند، اما سال گذشته هر دو بحران توانست فولادی ها را نسبت به سال ۱۴۰۱ نگران کند.

بدون شک برنامه ریزی کارشناسی وزارت صمت و همچنین تعامل هرچه بیشتر این وزارتخانه با وزارت نیرو می توانست از بروز چنین بحرانی جلوگیری کند.

از سویی دیگر ادامه دار شدن چنین محدویت هایی علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن تولید، خطری برای اشتغال محسوب می شود. درنتیجه حل این بحران حیاتی خواهد بود.

البته تولیدکنندگان فولاد با توجه به جدی بودن بحران برق خود دست بکار شده و پیشنهاد سرمایه گذاری در این بخش را دادند تا با احداث نیروگاه های تولید برق، تامین انرژی مورد نیاز صورت بگیرد.

فولاد هرمزگان به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ فولاد کشور، در دو سال گذشته مسیر توسعه را به خوبی طی کرده و رکوردهای پی در پی ای را به ثبت رسانده است. حال بحران انرژی می تواند این مسیر را با موانع بزرگ همراه کند در حالی که با تامین انرژی، این مجموعه با توجه به موقعیت جغرافیایی خود می تواند حضور خوبی در بازارهای صادراتی داشته و درآمدهای ارزی خود را افزایش دهد.

اما بحران برق مدیران این مجموعه را نگران کرد و این نگرانی باعث شد تا بدنبال احداث نیروگاه اختصاصی برای فولاد هرمزگان باشند.

اما نکته مهم آن است که احداث این نیروگاه زمان بر بوده و در ۲ تا ۳ سال پیش رو می تواند تولید را تحت تاثیر قرار دهد. درنتیجه در مدت زمان یاد شده فولاد هرمزگان در انتظار مساعدت مسئولان خواهد بود.

سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه پروژه ای زمان بر خواهد بود و وزارت صمت نمی تواند انتظار داشته باشد تا فولادی ها در سال ۱۴۰۱ در تامین نیاز خود به برق خودکفا شوند.

این موضوع را عطااله معروفخانی مدیرعامل فولاد هرمزگان هم تاکید کرده که در این مدت نیازمند مساعدت مسئولان هستند.

در سال ۱۴۰۱ که تولید و اشتغالزایی از موارد تاکید شده در شعار سال است، وزارت صمت باید گام های جدی در تامین زیرساخت های لازم برای صنایع فولادی را برداشته و در مقابل وزارت نیرو نیز با فرهنگ سازی در بخش مصرف خانگی به چرخش موتور صنعتی کشور کمک کند.

درواقع تا پیش از احداث نیروگاه های تخصصی از سوی فولادی ها، صرفه جویی در سایر بخش ها باید در دستور کار قرار بگیرد، زیرا بخشی از اشتغال می تواند با محدودیت های اعمال شده برای صنعت کشور به خطر افتد.تیتر20

 

دیدگاهتان را بنویسید