241591

با بومی‌سازی «هات استمپینگ» انجام شد؛

هر شاخه ریل ذوب‌آهن اصفهان از تولید تا مصرف، کد هویت می‌گیرد

دنیای معدن: ذوب‌آهن اصفهان همواره تولید محصولات مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا را رسالت اصلی خودش قلمداد می‌کند. تولید محصول ارزش افزای ریل که به واقع یک رنسانس در صنعت فولاد ایران به شمار می‌رود، به دست کارکنان این کارخانه به ثمر نشست تا یک خودکفایی شیرین برای مردم سرزمین ایران جاودانه شود.

به گزارش دنیای معدن، محصول ریلی که تاکنون تعداد ۱۳۱ هزار و ۱۶۳ شاخه از آن به وزن تقریبی ۱۴۱ هزار تن، تولید و تحویل داده شده است. ریل این کارخانه بر اساس استاندارد بین‌المللی  EN ۱۳۶۷۴-۱در ذوب‌آهن اصفهان تولید و پس از طی مراحل کنترل کیفی، تحویل مشتری می‌شود. یکی از قطعات مهم در فرایند تولید ریل، مکانیزم هات استمپینگ است که هد مجموعه، قطعه اصلی آن محسوب می‌شود و با تلاش کارکنان مدیریت‌های نورد و تحقیق و توسعه و همکاری شرکت‌های داخلی بومی‌سازی گردید.

حجت الله کریم‌زاده، معاون تجهیزات مکانیک نورد ۶۵۰، گفت: ذوب‌آهن اصفهان از بدو تولید محصول ریل در سال ۱۳۹۵ و بر اساس استاندارد بین‌المللی  EN ۱۳۶۷۴-۱ به منظور کنترل، پیگیری و رصد جامع فرایند تولید این محصول استراتژیک از مرحله ذوب تا نصب در خطوط شهری، بین‌شهری و معدنی، استفاده از تجهیز هات استمپینگ(مارک زن) را در حین فرآیند تولید نورد گرم به عنوان یک الزام و بخشی از فرآیند تولید در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: از طریق هات استمپینگ یک کد ده رقمی که ترکیبی از عدد و حروف است و بیانگر شماره ذوب، شماره شاخه در شمش و موقعیت آن است به روش گرم بر روی جان ریل حک می‌شود و در واقع همان شناسنامه واحد محصول، به شمار می‌رود.  

کریم زاده تصریح کرد : ساخت این دستگاه در انحصار کشور اتریش بود که همراه با نصب تجهیزات ریل، این قطعه هم در خط تولید قرار گرفت اما به دلیل حساسیت بالا، فشار و دمای محیط نیاز بود قطعات رزرو آن نیز تأمین شود و بنابراین بومی‌سازی آنها با هدف دستیابی به دانش داخلی و جلوگیری از خروج ارز در دستور کار قرار گرفت.

مهدی زمانی، مهندس ارشد کارگاه نورد ۶۵۰ نیز در ادامه گفت : قطعه هد هات استمپینگ توسط شرکت پویا گستر آرمین و با همکاری و نظارت مدیریت‌های نورد و تحقیق و توسعه و با ۱۰ درصد قیمت مشابه خارجی و هزینه‌ای بالغ بر ۹۰۰میلیون تومان به ازای یک ست مجموعه هد هات استمپینگ به کارنامه بومی‌سازی‌های ذوب‌آهن اصفهان افزوده شد تا ریل ملی با تکیه‌بر هوشمندی داخلی و منطبق با شعار با اطمینان بسازید به دست مصرف کننده نهایی برسد.

وی بیان کرد : قطعه هد هات استمپینگ که هم اکنون دو نمونه رزرو از آن در کارخانه موجود است حدود ۷۰۰میلیمتر قطر دارد و به صورت کاملاً اتوماتیک، هویت هر شاخه ریل تولیدی را بر اساس نوع آن و با اصالت کامل اعلام می‌کند.

سعید اکبری، مهندس ارشد طراحی کالیبر نیز اضافه کرد : ذوب‌آهن اصفهان از دیرباز مسئولیت اجتماعی را سرلوحه تولید محصولاتش قرار داده است و بر این اساس بومی‌سازی مجموعه هد هات استمپینگ که هیچ نقشه‌ای از آن در کشور وجود نداشت در دستور کار مهندسی نورد قرار گرفت.  

وی افزود : این موفقیت چشمگیر و ارزشمند با حمایت و پیگیری مدیر بخش، برنامه‌ریزی، همراهی و همکاری کارکنان مکانیک و پرسنل تولید کارگاه ۶۵۰ و همچنین بخش طراحی کالیبر به ثمر نشست.

اکبری اظهار کرد: مرحله دمونتاژ مجموعه، انتقال آن به خارج از کارخانه جهت انجام فرآیند مهندسی معکوس و عملکرد خوب شرکت سازنده جهت کروکی برداری کاملاً دقیق با دستگاه C.M.Mو تولید قطعات آن با دقیق‌ترین دستگاه‌هایCNC  و در نهایت مونتاژ، تست و تحویل آن به کارگاه نورد ۶۵۰ افتخاری بزرگ برای مجموعه نورد و ذوب‌آهن اصفهان محسوب می‌شود.

مهندس ارشد طراحی کالیبر در خصوص نقشه هات استمپینگ در کاهش ریسک تولید ریل نیز گفت: حساسیت تأمین رزرو این مجموعه که بخش مهمی از یک ربات هوشمند را تشکیل می‌دهد جهت پشتیبانی از فرایند تولید ریل الزامی بود و با توجه به شرایط تحریم و عدم ارائه این مجموعه از طرف شرکت اتریشی،بومی‌سازی آن با موفقیت و صرفه اقتصادی بالا محقق شد و علاوه بر جلوگیری از خروج ارز و کاهش توقفات تولید ،افزایش اعتماد به نفس،انگیزه و خودباوری را برای کارکنان مجموعه به ارمغان آورد.  

هات استمپینگ با ۲۳۹ قطعه،۳۵ شیت نقشه و حدود ۴ ماه زمان بومی سازی شد

مهندس ارشد طراحی کالیبر خاطرنشان کرد: مجموعه هدهات استمپینگ که از لحاظ سطح تولید جزء قطعات   High-tech می‌باشد در مجموع ۲۳۹ قطعه و ۳۵ شیت نقشه پارت و اسمبلی  دارد که طی مدت زمان ۴ماه و بر اساس بهره‌گیری از روش‌های نوین کروکی برداری ، مونتاژ و ساخته شد و با دقت دو صدم میلی متر به بهره‌برداری رسید.   

اکبری گفت: ذوب‌آهن اصفهان بر اساس بومی‌سازی مجموعه هات اسمپینگ از سال ۹۵تاکنون، تعداد ۱۳۱ هزار  و ۱۶۳ شاخه ریل  اصیل را به وزن تقریبی ۱۴۱ هزار تن  برای استفاده در بخش‌های مختلف کشور با افتخار تولید و تحویل داده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید