241410

شمش فولاد گران‌‌‌تر از همیشه

دنیای‌معدن - شکیبا خیرخواهان: در حالی که به دلیل تداوم بحران گازی در کشور، تولید و عرضه محصولات فولادی همچنان با کاهش مواجه است، تقاضا برای شمش فولاد با رشد چشمگیری همراه شد. رشد انتظارات تورمی در ذهنیت تجار همزمان با رکوردشکنی بهای ارز سبب عدم‌تعادل بین عرضه و تقاضای شمش فولاد در رینگ داخلی بورس‌کالا شده؛ مساله‌ای که نتیجه‌‌‌ای جز شکست رکورد قیمت معاملاتی شمش فولاد در این بستر نداشته است.

تقاضا همچنان افزایشی است

بررسی معاملات شمش فولاد در رینگ داخلی بورس‌کالا از تداوم ناترازی بین عرضه و تقاضا در این بستر خبر می‌دهد. در حالی که میزان تقاضا برای بیلت در بورس‌کالا در سطحی بالاتر از میانگین تقاضا طی سال‌جاری قرار گرفته، کاهش عرضه محسوس نیز بر التهاب بازار افزوده و موجب رشد چشمگیر قیمت پایه و در نهایت میانگین قیمت معاملاتی در این بستر شده است.  روز گذشته خریداران تقاضای بیش از 287‌هزار تنی را برای شمش فولاد به ثبت رساندند که حدود 80‌درصد بیشتر از میزان تقاضا در هفته سوم بهمن‌ماه بود. از طرفی میزان عرضه واحد‌‌‌های صنعتی با افزایش 20‌هزار تنی در سطحی بیش از 78‌هزار تن قرار گرفت. با این حال فقدان ‌اختلاف چشمگیر بین عرضه و تقاضا در این بستر معاملاتی نشان می‌دهد که رشد جزئی در عرضه تاثیری بر قیمت‌ها نداشته است.

تورم در معاملات فولاد

همچون اکثر کامودیتی‌‌‌های معامله‌شده در بورس‌کالا قیمت پایه شمش فولاد نیز روند صعودی را در پیش گرفته، به‌طوری که هر هفته کانال قیمتی جدیدی را فتح می‌کند. بررسی معاملات نشان می‌دهد که در هفته پایانی بهمن‌ماه هر کیلوگرم شمش فولاد SP3  و SP5 با قیمت پایه‌‌‌ای بین 16‌هزار و 800تومان تا 17‌هزار و 800تومان عرضه شد که در بیشترین سطح قیمت تاریخی قرار دارد. در نتیجه رشد قیمت‌های پایه و رقابت بر سر محصول بین کارخانه‌‌‌ها میانگین قیمت معاملاتی به 20‌هزار و 100تومان رسید که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس به‌طور تقریبی در کانال 22‌هزار تومانی قرار می‌گیرد و رکورد تاریخی برای قیمت شمش فولاد محسوب می‌شود. همچنین در مقایسه با میانگین قیمت معامله‌شده در هفته میانی بهمن‌ماه حدود 18‌درصد رشد قیمت را تجربه کرد. البته باید اشاره کرد به دلیل صعود قیمت معاملاتی شمش فولاد امکان ابطال معاملات وجود دارد.

چرا فولاد انقدر گران است؟

اصلی‌‌‌ترین دلیل رشد قیمت‌‌‌ شمش فولاد در بازار داخلی را می‌توان ناترازی کاملا محسوس بین عرضه و تقاضا در این بازار دانست. رشد بهای آزاد ارز یکی از سیگنال‌‌‌های مهم در معاملات تجار داخلی به شمار می‌رود و به‌‌‌نظر می‌رسد افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر و فتح کانال 45‌هزار تومانی، موجب شده است تا خریداران به دلیل واهمه از رشد بیشتر قیمت‌ها در هفته‌‌‌های جاری و به‌خصوص طی سال 1402 بیشتر نقدینگی خود را به کالا تبدیل کنند. در حالی که کمبود تقاضای مصرفی در کشور به‌خصوص در فصل سرد سال از میزان تقاضا برای محصولات فولادی می‌‌‌کاهد، انتظارات تورمی موجب داغ‌شدن معاملات شمش در رینگ داخلی بورس‌کالا شده است. از طرفی هم بحران گاز در کشور سبب کاهش تولید فولاد کارخانه‌ها و کاهش عرضه شده و تعادل را در این بازار به هم زده است.

با این‌‌‌حال، معاون وزیر صمت به‌تازگی اعلام کرد که براساس آمارهای جهانی، تولید فولاد در دنیا طی سال ۲۰۲۲ حدود 2/ 4‌درصد کاهش یافته و تولید فولاد در کشورمان، رشد ۸درصدی را در مقایسه با سال گذشته تجربه کرده است. محمدجواد حاجی‌‌‌حسینی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت، نتایج به‌‌‌دست‌آمده در رشد تولید فولاد را نتیجه درایت و مدیریت صحیح دانست و گفت: رشد صنعتی کشور در سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 2/ 5‌درصد بوده و این مهم نشان می‌دهد که تولیدکنندگان به وظایف خود به‌خوبی عمل کرده‌‌‌اند. وی افزود: تولید فولاد در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۳۰میلیون تن رسیده و این دستاورد با همه محدودیت‌های داخلی و بین‌المللی به‌‌‌دست آمده است. با این‌‌‌حال بررسی حجم معاملات در رینگ داخلی بورس‌کالا از کمبود شدید عرضه شمش فولاد در مقابل تقاضا در این بستر حکایت دارد و به نظر نمی‌رسد رشد تولید فولاد تاثیری بر کاهش التهاب بازار داخلی داشته است. به‌طور نمونه، شرکت فولاد خوزستان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تولید‌‌‌کنندگان محصولات نهایی و نیمه‌نهایی فولادی، روز گذشته تنها حدود 40‌هزار تن شمش فولاد را عرضه کرد، در حالی که برای این محصول تقاضای بیش از 140هزارتن به ثبت رسید. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که این روند در هفته‌‌‌های گذشته نیز ادامه داشته است. برخی کارشناسان بازار معتقدند در صورت تداوم التهاب در بازار ارزی داخل احتمال کاهش قیمت‌ها و به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا در بازار فولاد بسیار کم است و می‌‌‌توان انتظار رشد نرخ طی هفته‌‌‌های آتی را نیز داشت. البته پیش‌بینی می‌شود با گرم‌شدن هوا طی هفته‌‌‌های آتی و بهبود وضعیت گازرسانی کارخانه‌ها حداقل یکی از عواملی که موجب فشار به قیمت‌ها شده، کمرنگ‌‌‌تر و افزایش تولید موجب کاهش نرخ‌‌‌ محصولات فولادی از جمله شمش شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید