241369

مدیرعامل شرکت فولاد شادگان خواستار شد

توجه بیشتر دولت به صنایع فولادی خوزستان

دنیای معدن: مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان با تاکید بر توجه بیشتر دولت به صنایع فولادی خوزستان گفت: نباید تا ابد منتظر شرکت‌های خارجی بمانیم و باید در بحث بومی سازی فولادسازی‌ها اقدام کنیم.

به گزارش دنیای معدن، حسین کهزاد، اظهار کرد: در سال ۱۳۷۲ اتفاق بسیار بزرگی در فولاد رخ داد و در آن زمان که هنوز تحریم‌ها به شکل کنونی نبود تصمیم جسورانه‌ای در شرکت فولاد خوزستان گرفته شد.

وی با اشاره به این تصمیم جسورانه افزود: در حالی که شرکت کوبه استیل (صاحب تکنولوژی میدرکس) پیشنهاد پروژه احیای مستقیم ۶۰۰ هزار تنی را داده بود، مدیران وقت شرکت فولاد خوزستان تصمیم گرفتند کار مهندسی، ساخت و اجرای تکنولوژی احیا را در داخل کشور انجام دهند.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان تصریح کرد: بعد از این تصمیم که سال ۱۳۷۲ اتخاذ شد، در سال ۱۳۷۳ کار مهندسی شروع شد و در نهایت سال ۱۳۸۱ واحد زمزم یک با تکنولوژی احیا و با مهندسی ایرانی راه‌اندازی شد.

کهزاد گفت: تا سال ۱۳۹۱ و در مدت زمان کوتاهی ۲۰ واحد احیای مشابه در سراسر کشور احداث شد.

وی عنوان کرد: تاکنون بیش از ۴۱ واحد احیای مستقیم به روش میدرکس در سراسر کشور احداث و راه‌اندازی شده است، بنابراین می‌توان گفت بزرگترین اقدام بومی سازی انجام شده در صنعت فولاد کشور، بومی سازی واحدهای احیا به روش میدرکس در فولاد خوزستان بوده و توسعه واحدهای احیا در سرتاسر کشور مدیون تصمیم و اقدام به موقع فولاد خوزستان در این زمینه است.

کهزاد بیان کرد: با اعتقاد به دانش داخلی و اعتماد به مهندسان داخلی در سال ۱۳۸۱، توانستیم یک واحد احیای مستقیم که در زنجیره فولاد دارای پیچیدگی بسیاری است را بومی سازی کنیم.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان گفت: از سال ۱۳۸۱ تاکنون که بیش از ۲۰ سال می‌گذرد، در واحدهای فولادسازی این اعتماد به دانش داخلی و مهندسان نشده است در حالی که به لحاظ پروسسی، واحدهای فولادسازی نسبت به واحدهای احیا پیچیدگی کمتری دارد.

وی ادامه داد: مسئولان شرکت ملی فولاد ایران و ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ فولادی باید قدم جلو بگذارند و تصمیم بگیرند تا در حوزه بومی سازی تکنولوژی فولادسازی اقدام لازم صورت بگیرد زیرا نباید تا ابد منتظر شرکت‌های خارجی بمانیم.

کهزاد اظهار کرد: اکثر تجهیزات واحدهای فولادسازی در داخل کشور ساخته شده است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد. در این زمینه باید تلاش شود با محوریت ایمیدرو، شرکت ملی فولاد ایران، شرکت فولاد خوزستان و فولاد مبارکه این اتفاق مهم رقم زده شود و ما صاحب تکنولوژی کل زنجیره فولاد شویم.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان با اشاره به نقش کلیدی شرکت فولاد خوزستان در توسعه فولاد کشور، تصریح کرد: علی‌رغم اقدامات موثر شرکت فولاد خوزستان مانند بومی سازی دانش مهندسی واحدهای احیا به روش میدرکس، بومی‌سازی کاتالیست‌های احیا و بومی‌سازی کوره و واحدهای  LF که این موارد نقش کلیدی در توسعه فولاد کشور داشته‌اند اما متاسفانه این شرکت از سوی دولت آنچنان که باید و شاید حمایت نشده است.

وی با تاکید بر توجه بیشتر دولت به صنایع فولادی خوزستان خاطرنشان کرد: در این زمینه می‌توان به عدم حمایت و پشتیبانی دولت در تخصیص و واگذاری معادن سنگ آهن به این شرکت که در حال حاضر یکی از چالش‌های اصلی فولاد خوزستان است اشاره کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید