240706

بهره برداری از آنالایزرهای دود کش های نیروگاه هاربین و کوره نورد۳۵۰

دنیای معدن: با همت و تلاش کارکنان و مسئولین مهندسی اتوماسیون و ارتباطات، کنترل گازهای آلاینده محیط زیست با پایش مستمر و انجام تمهیدات لازم جهت کاهش میزان انتشار آن ها که یکی از الزامات مراکز صنعتی از طرف سازمان محیط زیست بوده انجام گرفت.

به گزارش دنیای معدن، مسعود اتحاد توکل، مدیرمهندسی اتوماسیون و ارتباطات شرکت با بیان این مطلب، افزود: برای سنجش و کنترل آلایندگی دودکش های دو نقطه از کارخانه که فاقد آنالایزر و یا آنالایزر مستعمل بود(بویلرهای نیروگاه هاربین و کوره نورد ۳۵۰)، پس از بررسی های لازم و هزینه ای بالغ بر ۱۵۰ هزاریورو، آنالایزر مناسب انتخاب، تامین و نصب شد و در مدار بهره برداری قرار گرفت.

وی گفت: با توجه به حجم زیاد گاز مورد احتراق در بویلرهای ۸ و۹ نیروگاه حرارتی (هاربین) و بر اساس نرم های استاندارد، تصمیم گرفته شد آنالایزر مناسب بر روی دودکش بویلرهای مذکور تامین و نصب شود.

اتحادتوکل افزود: براساس دستورالعمل، برای نیروگاه ها لازم است مقدار گازهای O۲، CO ، NOx ، SO۲در دود خروجی بویلرها و همچنین دبی، فشار و دمای دود خروجی اندازی گیری و مورد پایش لحظه ای و مستمر قرار گیرد وامکان کنترل نسبت سوخت و هوا جهت احتراق کامل فراهم شود که با این اقدام این شرایط فراهم شد.

مدیرمهندسی اتوماسیون و ارتباطات شرکت گفت: همچنین با توجه به استهلاک آنالایزر منصوب برروی دودکش کوره نورد ۳۵۰ و گذشت حدود ۱۸سال از کارکرد مستمر و نبود پشتیبانی های فنی سخت افزاری و نرم افزاری مناسب و همچنین نساز به تعمیرات و نگهداری خاص آن، یک دستگاه آنالایزر با قابلیت اندازه گیری گازهای O۲، CO ، NOx ، SO۲در دود خروجی دودکش کوره نورد ۳۵۰ نصب گردید.

وی یادآور شد: آنالایزرهای خریداری شده از روش پرتو لیزری جهت اندازه گیری گاز در دود استفاده می کند که از به روزترین روش های اندازه گیری بوده و ضمن دارا بودن دقت اندازه گیری بالا، هزینه تعمیرات و نگهداری کمتری دارندضمن این که جهت نصب آنالایزرهای فوق دو دستگاه کانکس مخصوص نیز ساخته و در محل دودکش ها نصب گردید.

قابل ذکر است سیگنال های خروجی آنالایزر هم اکنون به پورتال شرکت ارسال و قابل مشاهده بوده که در آینده نزدیک با تهیه پایانه ارتباطی، اطلاعات یاد شده به سازمان محیط زیست نیز به صورت برخط ارسال خواهدشد.

شایان ذکر است؛ همکاران سرپرستی های اتوماسیون کارگاه ها، اتوماسیون نیروگاه ها، اتوماسیون بخش نورد و مدیریت های بهداشت و محیط زیست، تولید و توزیع برق، مهندسی نورد، امور فنی بهره برداری، سفارشات، خرید تجهیزات، خرید خارجی در اجرای این پروژه همکاری و مشارکتی فعال داشتند.

 

دیدگاهتان را بنویسید