240656

مدیرعامل شرکت پاکسو عنوان کرد

ماشین‌‌‌سازی صنعت فولاد در رقابت با خارجی‌ها

دنیای معدن - سارا اصغری : تامین ماشین‌‌‌آلات و صنعت ماشین‌‌‌سازی در زنجیره تولید فولاد در داخل کشور، یکی از اتفاق‌‌‌های خوبی است که طی چند سال اخیر و با وجود محدودیت‌های واردات روی داده است. تولیدکنندگان ماشین‌‌‌آلات به گونه‌‌‌ای رشد کرده‌‌‌اند که قادر شده‌‌‌اند نیاز داخل را تامین کنند و حتی قدرت رقابت با تولیدکنندگان خارجی را دارند.

به گزارش دنیای معدن، حسین قلی‌‌‌زاده‌پاشا مدیرعامل شرکت پاکسو عنوان کرد: شرکت پاکسو در سال ۱۳۶۳ در راستای ماشین‌‌‌سازی کار خود را آغاز کرد. این واحد عمدتا با ساخت ماشین‌‌‌آلات سنگین شروع به کار کرد. امروز این واحد در صنایع مختلف ماشین‌‌‌سازی فعالیت دارد. فعالیت ماشین‌‌‌سازی ما در حوزه‌‌‌های مختلف از جمله حوزه کشاورزی و صنایع فولاد است.

قلی‌‌‌زاده در پاسخ به این پرسش که ظرفیت شرکت شما به چه میزان است، عنوان کرد: کارخانه‌‌‌های ماشین‌‌‌سازی ظرفیت مشخصی ندارند، ممکن است تولید یک ماشین بزرگ باشد، اما پیچیدگی خاصی نداشته باشد، اما در مقابل ممکن است تولید یک ماشین کوچک باشد، اما از پیچیدگی خاصی برخوردار باشد. البته ۷۰‌درصد تولید شرکت ما به صنایع فلزی از جمله آلومینیوم، مس و فولاد اختصاص پیدا کرده است که از این ۷۰‌درصد عمده آن نیز به صنعت فولاد اختصاص دارد. با توجه به این موضوع که تولید فولاد در کشور یک تولید استراتژیک محسوب می‌شود و تولید آن در اقتصاد کشور و ارزآوری مهم به شمار می‌رود، به سمت این صنعت آمده‌‌‌ایم. در حقیقت با توجه به اهمیت صنعت فولاد در کشور در زمینه ماشین‌‌‌سازی به سمت ماشین‌‌‌آلات این صنعت پیش رفته‌‌‌ایم.

تولید در رقابت با خارجی‌‌‌ها

وی در پاسخ به این پرسش که تفاوت ماشین‌‌‌آلات در فولادسازی چه تفاوتی با سایر صنایع دارد، گفت: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کرد، این است که عمده رقبای ما در زمینه ماشین‌‌‌آلات صنعت فولاد خارجی هستند. البته در برخی مواقع مشابه داخلی نیز داریم، اما تولیدات ما بیشتر در زمینه تولیداتی است که رقیب خارجی داریم. البته رقبای ایرانی نیز قابل احترام و مشغول به کار هستند و در خدمت کشور کار می‌کنند. ولی همواره تلاش ما در این راستاست که روی نقطه‌‌‌ای دست بگذاریم که کشور را از واردات بی‌‌‌نیاز کنیم. ما هم از نظر مالی و هم از نظر عرق ملی علاقه‌مند هستیم که بیشتر بر بخشی تاکید کنیم که نقطه ضعف تولید داخلی به شمار می‌رود و خلأ آن در بازار داخلی احساس می‌شود.

[250*300]

مدیرعامل شرکت پاکسو همچنین در پاسخ به این پرسش که تولید داخلی قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است، گفت: بدون شک محصولات ما قدرت رقابت با محصولات خارجی را دارد. در کشور بعضا دیده می‌شود که محصول ایرانی را رقیب جدی برای خارجی‌‌‌ها نمی‌‌‌دانند. البته خود خارجی‌‌‌ها می‌‌‌دانند که ما رقیب اصلی آنها هم از نظر فناوری و هم از نظر حجم ماشین‌‌‌آلات تولید‌شده هستیم. هم‌‌‌اکنون مشتریان داخلی جزو خریداران محصولات ما به شمار می‌‌‌روند.

قلی‌‌‌زاده‌پاشا در ادامه یادآور شد: ‌‌‌ اگر ماشین‌‌‌سازی نتواند ماشین‌‌‌آلات باکیفیت به بازار ارائه کند، به سرعت از بازار کنار گذاشته می‌شود. زمانی که همچنان در بازار هستیم، به این معناست که بازار از محصولات ما راضی است.

درصدد تامین نیاز داخل هستیم

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که صادرات نیز انجام می‌‌‌دهید، عنوان کرد: ایران در منطقه، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد به‌‌‌شمار می‌رود. رقیبی مانند چین که بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد دنیاست، از منطقه ما دور است. با توجه به این موضوع که ما بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد منطقه هستیم، از این رو اگر بتوانیم نیاز داخل را برطرف کنیم، باز جای کار در زمینه ماشین‌‌‌سازی وجود دارد. ماشین‌‌‌سازی را باید در داخل توسعه داد تا بازار آن را اشباع کنیم، چراکه کماکان نیاز داخلی بسیار بالاست. قطب اصلی تولید فولاد در منطقه و کشورهای همسایه، ایران است که بخشی از این تولیدات را به کشورهای منطقه صادر می‌کند، بنابراین کشورهای منطقه و همسایگان، فولادسازی آنچنانی ندارند و بازار هدف صادراتی برای ماشین‌‌‌آلات فولاد به شمار نمی‌‌‌روند.

مدیرعامل شرکت پاکسو همچنین در پاسخ به این پرسش که در کدام حلقه فولاد مشغول به کار هستید، گفت: زنجیره تولید فولاد از معدن تا تولید محصول نهایی را دربرمی‌گیرد که چند حلقه را شامل می‌شود. ما بیشتر روی بخش ذوب و تولید بیلت متمرکز هستیم و اصل کار ما روی خط ریخته‌‌‌گری پیوسته مداوم است. البته در این راستا بعد از ذوب، بخش نوردکاری و قبل از ذوب گندله‌‌‌سازی و احیای مستقیم را داریم که برای این بخش‌‌‌ها نیز ماشین‌‌‌سازی می‌‌‌کنیم.

جاذبه‌‌‌های خرید خارجی

قلی‌‌‌زاده‌پاشا همچنین در پاسخ به این پرسش که منع واردات ماشین‌‌‌آلات  در تولید شما چه نقشی داشته است، گفت: منع واردات بازار داخلی را پررونق کرده و این امر بدیهی است. امکان ساخت ماشین‌‌‌‌‌‌آلات داخلی در کشور وجود دارد؛ اما این واقعیت تلخ در کشور وجود دارد که خرید خارجی برای بیشتر مدیران بخش دولتی دارای جاذبه و حاشیه‌‌‌های بسیاری مانند سفر و پورسانت‌‌‌های خارجی است؛ دولتی‌‌‌ها به فکر سودآور کردن مجموعه خود نیستند، از این رو نگاه تامین از داخل را ندارند. در کل دولت پول نفت را صرف خرید ماشین‌‌‌آلات خارجی می‌کند و برایش اهمیتی ندارد که با چه هزینه‌‌‌ای این واردات را انجام بدهد؛ این در حالی است که بخش خصوصی با تولیدکنندگان داخلی کار کرده و نیاز مورد نظر خود را از داخل تامین می‌کند، چراکه این بخش هزینه‌‌‌های خود را بررسی می‌کند و تامین از داخل برایش به‌‌‌صرفه‌‌‌تر خواهد بود. بخش دولتی لزوما نگاه بهره‌‌‌ورانه ندارد، اما بخش خصوصی بهره‌‌‌وری برایش بسیار اهمیت دارد، چراکه اگر در این زمینه جدیت به خرج ندهد، ورشکست خواهد شد، اما در بخش دولتی شاهد هستیم که یک کارخانه دولتی با ۲۰ سابقه ورشکستگی همچنان سر‌پاست. وی در ادامه خاطرنشان کرد: بخش دولتی اگر بخواهد نیاز خود را از خارج تامین کند، بهانه می‌‌‌آورد که تولید داخلی کفاف نیاز داخلی را نمی‌‌‌دهد یا عنوان می‌کند که محصولات داخلی بی‌‌‌کیفیت است.

 بدون تردید عنوان می‌‌‌کنم که ماشین‌‌‌سازی ما آنقدر قوی است که می‌تواند نیاز داخل در صنعت فولاد را تامین کند. در استان‌‌‌های آذربایجان، تهران، خراسان، خوزستان، اصفهان و کرمان، ماشین‌‌‌سازان خوبی با دانش فنی بالا و محصولات باکیفیت رشد کرده‌‌‌اند که توان پاسخگویی به این بازار را دارند.

سخن آخر

مدیرعامل شرکت پاکسو در ادامه خاطرنشان کرد: ایران کشور ماست و برای اعتلا و ارتقای آن باید تلاش کنیم. ایران ظرفیت تبدیل شدن به یک ابرقدرت اقتصادی را دارد؛ زیرا بزرگ‌ترین منبع انرژی دنیا یعنی گاز و نفت را در اختیار دارد. از سوی دیگر بحث پهناوری کشور را دارد. جمعیت و نیروی انسانی دارد. موقعیت سوق‌‌‌الجیشی ایران، بهترین موقعیت در دنیاست، چراکه ایران مرکز دنیاست و نقطه می‌تواند جهان را به دو نیمه تقسیم کند و به نوعی پل ارتباطی شرق با غرب است. همچنین به آب‌‌‌های آزاد دنیا راه دارد. تمام این ویژگی‌‌‌ها می‌تواند ایران را به ابرقدرت اقتصادی تبدیل کند. ما ابزارهای مورد نظر را در اختیار داریم، تنها باید همت خود را به کار گیریم و در این راستا گام برداریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید