240563

معاون خرید شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد: تامین پایدار مواد اولیه و تجهیزات با بومی‌سازی حداکثری

دنیای معدن: معاون خرید شرکت فولاد هرمزگان گفت: با استفاده از توان داخلی و بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم مواد اولیه و تجهیزات خود را در راستای تامین پایدار و سودآوری حداکثری بومی‌سازی کنیم.

به گزارش دنیای معدن، مسیب فروغی در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی بیان کرد: شرکت فولاد هرمزگان با ظرفیت تولید یک میلیون و 500 هزار تن تختال در سال، مشغول به فعالیت است. این شرکت یک بنگاه اقتصادی بوده و باید سود مناسب را برای سهامداران به ارمغان آورد. بنابراین این شرکت باید از تولید پایدار اقتصادی و کیفی برخوردار باشد. تختال فولاد هرمزگان یک محصول استراتژیک و بومی است و با صادرات خوبی که انجام می‌شود، ارزآوری و اشتغال خوبی برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی افزود: برای اینکه فولاد هرمزگان بتواند تولید کیفی و اقتصادی داشته باشد، باید بتواند مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز خود را به صورت پایدار تامین کند. از این رو در حوزه خرید، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که مواد اولیه فولاد هرمزگان به صورت پایدار، اقتصادی و به موقع تامین شود.

معاون خرید شرکت فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: در خصوص تامین مواد اولیه، مواد مصرفی و قطعات یدکی و خدمات، برنامه‌هایی را در دستور کار داریم که در راستای ایجاد تامین پایدار و اقتصادی فعالیت کنیم. برای دستیابی به این هدف در بخش قطعات یدکی و تجهیزات که بار فنی آن بیش از بار مالی است، به شدت به تامین از داخل و توانایی، تخصص و دانش تامین‌کنندگان داخلی و سازندگانی که در دسترس باشند و هزینه تمام شده آن‌ها برای فولاد هرمزگان پایین باشد، تکیه کرده‌ایم.

فروغی ادامه داد: در حوزه تامین قطعات یدکی، نخست تامین‌کنندگان و سازندگان داخلی را شناسایی و ارزیابی می‌کنیم. همچنین واحد بومی‌سازی نیز برای اقلام جدید و پیچیده‌ای که باید از خارج خریداری شوند و امکان تامین آن‌ها از داخل وجود ندارد، با مذاکراتی که با سازندگان داخلی صورت می‌دهد، نسبت به بومی‌سازی آن‌ها اقدام می‌کند. پس از اینکه قطعه یا تجهیز مورد نظر با موفقیت بومی‌سازی شد، تامین آن به صورت مستمر از سازنده مورد نظر انجام می‌شود.

وی با اشاره به مزایای بومی‌‎سازی و خرید داخلی، عنوان کرد: هنگامی که برای یک قطعه، سازنده داخلی وجود داشته باشد، دیگر برای تامین آن ارز از کشور خارج نمی‌شود. علاوه بر این، هر زمان که به دانش و تخصص سازندگان نیاز داشته باشیم، در دسترس خواهند بود. ضمن اینکه نیازمند به انبارداری زیاد نیستیم و می‌توانیم قطعه یا تجهیز مورد نظر را در حد نیاز خریداری و استفاده کنیم. نسوزها، روغن‌ها، روان‌کارها، فروآلیاژهایی که در داخل قابل خرید هستند، باعث تامین پایدار و صرفه‌جویی ارزی می‌شوند.

معاون خرید فولاد هرمزگان اظهار کرد: فولاد هرمزگان خدمات فنی و مهندسی را نیز از شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت می‌کند و قراردادهایی را در این زمینه منعقد کرده است. همچنین تا آنجا که امکان دارد، از خدمات داخلی در راستای بومی‌سازی و استفاده حداکثری از توان داخلی کشور بهره می‌بریم.

وی تاکید کرد: شرکت فولاد هرمزگان یک بنگاه اقتصادی است که باید در راستای سودآوری آن برای سهامداران، کارکنان و ذی‌نفعان تلاش کنیم. همچنین در این راستا شرکت باید تکیه و تمرکز خود را روی توان داخلی و تخصص شرکت‌های داخلی قرار دهد. از این رو هم پایداری تامین و هم صرفه‌جویی ارزی و ریالی خواهیم داشت و خواهیم توانست تولید پایدار و اقتصادی داشته باشیم.

معاون خرید فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: در صورتی که در برخی زمینه‌ها توان و تخصص داخلی جوابگوی نیاز فولاد هرمزگان نباشد، واحد بومی‌سازی به موازات تامین از خارج، با سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های مورد نیاز وارد مذاکره خواهد شد و در ادامه با فرصتی که در اختیار دارد، هنگامی داخلی‌سازی قطعه به ثمر رسید، تمرکز خود را از تامین خارجی به داخلی معطوف خواهد کرد.

فروغی در پایان گفت: با فعالیت‌هایی که در حوزه بومی‌سازی و ساخت داخل و استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی صورت گرفت، خوشبختانه تاکنون بیش از 70 درصد از قطعات و تجهیزات مورد نیاز فولاد هرمزگان از داخل تامین شده است. باید توجه داشت که بومی‌سازی و استفاده از توان داخلی عاملی در جهت ایجاد اشتغال در کشور و جلوگیری از خروج ارز از کشور خواهد بود و حتی می‌تواند برای کشور ارزآوری به همراه داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید