240301

آغاز تولید انبوه ورق‌های گالوانیزه گرید MC در ایران

دنیای معدن-مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از مهم‌ترین ورق‌های گالوانیزه در ساخت بدنه خودرو، ورق گالوانیزه باکیفیت رویه خودرو یا اصطلاحاً ورق MC است که به تازگی تولید آن در شرکت ورق خودرو آغاز شده است.

به گزارش دنیای معدن به نقل از پترومتالز، حمید شجاعی مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ورق‌های گالوانیزه در ساخت بدنه خودرو، ورق گالوانیزه باکیفیت رویه (یا سطح نمایان) خودرو یا اصطلاحاً ورق MC است که به تازگی تولید آن به‌عنوان یک محصول جدید در شرکت ورق خودرو آغاز شده است. تولید بومی این محصول منحصربه‌فرد و استراتژیک در شرکت ورق خودرو می‌تواند نقش بسزایی در تحول صنعت خودروسازی کشور داشته باشد.

شجاعی در مورد اهمیت کیفیت تولیدات شرکت ورق خودرو برای صنعت خودروسازی کشور گفت: یکی از ویژگی‌های مهم بدنه خودروهای تولیدشده با محصولات شرکت ورق خودرو استحکام بالا، جوش‌پذیری مناسب، مقاومت در مقابل خوردگی، قابلیت پرس‌کاری، وزن کم، قابلیت شکل‌پذیری بالا، قابلیت بازیافت و دوام بالا است. علاوه‌براین، بدنه نمایان خودرو که بیرونی‌ترین بخش خودرو را تشکیل می‌دهد، علاوه بر زیبایی، باید از استحکام مناسب در برابر ضربه، و همچنین باید از زیبایی و رنگ‌پذیری مناسب نیز برخوردار باشد. تولیدات شرکت ورق خودرو کیفیت بالایی دارند و از خصوصیات ذکرشده برخوردارند.

وی ادامه داد: حدود ۳۰ درصد از وزن یک خودرو را بدنه آن تشکیل می‌دهد و برای ساخت و تولید ورق‌های گالوانیزه مورد استفاده در آن، استانداردهای مختلفی تعریف شده است که شرکت ورق خودرو در بالاترین سطح این استانداردها را رعایت می‌کند.

اهمیت تولید داخلی ورق‌های MC

مدیرعامل شرکت ورق خودرو تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی ورق گالوانیزه رویه خودرو یا گرید MC، کیفیت سطح بالای آن است. این نوع ورق از مقاومت بالایی در برابر ضربه و خوردگی نیز برخوردار است. MC نشان اختصاری نوعی ورق گالوانیزه‌ است که نشان می‌دهد سطح ورق‌ها عاری از هر نوع عیب و نقصی است و اسپنگل‌های ایجادشده روی این ورق بسیار ریز و کوچک‌ هستند.

مهندس شجاعی ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های ورق‌ گرید MC می‌توان به قابلیت رنگ‌پذیری بالا اشاره کرد. با توجه به این ویژگی‌های منحصربه‌فرد، ورق‌های گالوانیزه گرید MC، در ساخت سطوح نمایان بدنه خودرو به کار می‌روند. استفاده از این نوع ورق گالوانیزه در بدنه نمایان خودرو، علاوه بر زیبایی، بر استحکام و مقاومت آن در برابر ضربه و خوردگی می‌افزاید.

فرآیند بومی‌سازی ورق گالوانیزه گرید MC

مدیرعامل شرکت ورق خودرو بیان کرد: تولید آزمایشی ورق گالوانیزه گرید MC مورد استفاده در سطح رویه خودرو، در سال ۱۴۰۰ برای اولین در کشور و خاورمیانه در شرکت ورق خودرو آغاز شد. این شرکت بعد از اجرای پروژه بهینه‌سازی خط تولید و تولید آزمایشی این محصول مهم، نتایج مثبت تست محصول گالوانیزه گرید MC ارسال‌شده به شرکت‌های خودروساز را دریافت کرده است که این امر نشان می‌دهد شرکت ورق خودرو توانایی تولید محصولات جدید و تامین کامل ورق مورد نیاز خودروسازان کشور را دارد.

وی گفت: با اجرای طرح بهینه‌سازی خط تولید، هم‌اکنون شرکت ورق خودرو در آستانه تولید انبوه و باکیفیت ورق‌های گالوانیزه گرید MC قرار دارد تا از این طریق با تمام توان و ظرفیت، نیاز صنایع خودروسازی کشور را تأمین نماید.

برنامه‌ریزی برای تولید ۲۵ هزار تن ورق گرید MC

شجاعی گفت: شرکت ورق خودرو چهارمحال ‌و بختیاری در نیمه دوم سال جاری نسبت به تکمیل ظرفیت تولید ورق‌های گرید MC اقدام می‌کند و توسعه و افزایش تولید این محصول با همکاری خودروسازان انجام خواهد شد. در صورت تحقق برنامه‌ها، حدود ۲۵ هزار تن از ورق گالوانیزه گرید MC تا پایان سال جاری توسط شرکت ورق خودرو تولید خواهد شد.

تأمین تمام نیارهای داخلی و برنامه‌ریزی برای حضور در بازارهای صادراتی

وی تصریح کرد: رویکرد ارتقای کیفیت و بومی‌سازی تکنولوژی تولید محصولات ویژه گالوانیزه در شرکت ورق خودرو می‌تواند خودروسازان کشور را از واردات ورق MC بی‌نیاز کند. شرکت ورق خودرو، با تولید محصولاتی متنوع و باکیفیت، گام بلندی را در مسیر توسعه صنعت خودروسازی کشور برداشته و تداوم این مسیر، علاوه بر همت و تلاش کارکنان و مدیران شرکت ورق خودرو، مستلزم همفکری و هم‌افزایی گسترده این شرکت با خودروسازان بزرگ کشور است.

شجاعی در پایان گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت ورق خودرو دستیابی به ظرفیت اسمی تولید ورق فولادی مطابق با استانداردهای بین‌المللی است که دستیابی به این هدف، می‌تواند به درخشش این شرکت در عرصه صادرات نیز منجر شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید