240206

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در گفتگوی اختصاصی با دنیای معدن مطرح کرد:

کمبود و قطعی گاز تولید واحدهای فولادی را با چالش اساسی مواجه کرده است

دنیای معدن-مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه در این شرایط استفاده بهره ور از انرژی در واحدهای بزرگ صنعتی و فولادی بسیار ضروری است، گفت: کمبود و قطعی گاز تولید واحدهای فولادی را با چالش اساسی مواجه کرده است.

ایرج رخصتی در گفت وگوی اختصاصی با دنیای معدن افزود: بدون تردید کمی و یا زیادی انرژی یکی از مهمترین پارامترهای تاثیرگذار در تولید واحدهای بزرگ صنعتی و شرکت‌های فولادی محسوب می شود و تامین آن برای واحدهای فولادی  بسیار حیاتی است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان تاکید کرد: استفاده بهره ور از انرژی یک بحث است و تامین انرژی بحثی دیگر و باید به این دو مقوله در حوزه صنعت فولاد توجه جدی شود، زیرا میزان انرژی مورد نیاز در صنایع مختلف فولادی با یکدیگر متفاوت است.

رخصتی اظهارداشت: کمبود گاز سبب شده که واحدهای مختلف فولادی به طرف نابودی بروند، با این حال هم اکنون برخی از این واحدهای صنعتی رو پا هستند، برخی یارانه بگیرند و برخی از واحدهای صنعتی مثل ذوب آهن اصفهان یارانه و یا سوپسیدی ندارند.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان تاکید کرد: با توجه به کمبود انرژی دولت باید در حوزه تامین انرژی برای واحدهای بزرگ صنعتی در کشور سرمایه گذاری های لازم را انجام دهد تا در سالهای آینده کمبود گاز در کشور برطرف شود.

به گفته وی، ما باید انرژی مورد نیاز واحدهای فولادی را برای افزایش صادرات تأمین کنیم تا بتوانیم نسبت به صدور کالاهای با ارزش افزوده بالا با انجام طرح های توسعه، سرمایه گذاریهای لازم را نیز انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه ما راهی جز افزایش تولید نداریم تصریح کرد: شرکت های سرمایه گذاری، صندوق های بازنشستگی و یا بانک ها می توانند در خدمت تولید قرار گیرند، لذا دولت باید زمینه حضور شرکت‌های سرمایه‌گذار را در حوزه های مختلف تامین انرژی در بلندمدت فراهم کند تا تولید کشور لطمه نبیند.

رخصتی به میزان صرفه جویی و استفاده بهره ور از انرژی در ذوب آهن اصفهان اشاره کرد و اظهارداشت: خوشبختانه ذوب آهن اصفهان طی ۱۰ سال گذشته موفق شده ۵۰ درصد مصرف آب خود را کاهش داده و طبق برنامه ریزی انجام شده شرکت ذوب آهن درصدد است از سال آینده با انجام پروژه های مختلف از پساب های شهرهای اطراف برای برداشت آب مورد نیاز خود استفاده کند.

مدیرعامل شرکت بزرگ ذوب آهن اصفهان در پایان تاکید کرد: هر چند که بسیاری از شرکت‌های فولادی یارانه بگیر هستند، اما ذوب آهن اصفهان از یارانه انرژی برخوردار نیست و هیچگونه سوپسیدی نیز دریافت نمی کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید