239929

طیب نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

صنعت فولاد تنها حدود 3 درصد گاز کشور را مصرف میکند/ اتفاق ویژه برای تامین انرژی گاز فولادسازان صرفه جویی در مصارف خانگی است

دنیای معدن: مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: صنعت فولاد حدود 3 درصد گاز کشور را به عنوان صنعتی گاز محور مصرف میکند و با توجه به زمان بر بودن سرمایه گذاری در میادین گازی، اگر بخواهیم اتفاقی ویژه ای در کوتاه مدت رخ دهد برنامه ریزی برای صرفه جویی در مصارف خانگی است.

به گزارش دنیای معدن از ایراسین، محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در اولین همایش تخصصی انرژی در صنعت فولاد اظهار کرد: صنعت فولاد کشور بر پایه مزیت‌های نسبی نظیر برق و گاز توسعه‌یافته و این در حالی است که امروز این صنعت در همین زمینه با چالش‌هایی روبرو است.

طیب نیا افزود: رقابت در عرصه بین‌المللی جدی است و باید در مورد توسعه‌ها و اقدامات دیگر برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم. امروز علاوه بر چالش‌های بین‌المللی، تعارضاتی نیز وجود دارد و این مشکلات باید حل شود تا بتوانیم جایگاه خود را حفظ کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: هرچند در سال گذشته این همایش برگزار شد؛ ولی امروز مشکلات زیادی وجود دارد و ۷۵ درصد گاز قطع شده است. امروز نگهداری کارخانه‌های فولادی با چالش مواجه شده است و این موضوع می‌تواند تبعات بدی را برای کشور داشته باشد. این در حالی است که از سال گذشته تاکنون تنها فولادی‌ها اقداماتی را انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: روند استفاده از گاز به‌طورکلی در حال افزایش است و باتوجه‌به برنامه‌ریزی برای تولید ۵۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ و مجوزهایی که بالغ بر ۱۰۰ میلیون تن ایجاد شده چالش‌هایی را در آینده ایجاد کرده است. ۵۰ درصد مصارف در کشور خانگی و نیروگاهی است. صنعت فولاد حدود ۳ درصد گاز کشور را به‌عنوان واحد صنعتی گاز محور مصرف می‌کند.

طیب نیا اظهار کرد: اگر بخواهیم اتفاقی ویژه‌ای در کوتاه‌مدت رخ دهد باتوجه‌به زمان بر بودن سرمایه‌گذاری در میادین گازی، کارهایی عملیاتی برای صرفه‌جویی در مصارف خانگی را مطرح کردیم که البته سازمان‌های مربوطه باید محور این کار می‌شدند. پیشنهادهایی عملیاتی برای طرح جایگزینی بخاری و اهدای پاداش به مشترکین کم‌مصرف مطرح شد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: راندمان تولید برق نیروگاهی حدود ۳۸ درصد است و در بسیاری نقاط کشور راندمان ۲۰ درصدی را مشاهده می‌کنیم که با افزایش راندمان می‌توانیم شاهد کاهش مصرف گاز در مصارف نیروگاهی باشیم. این کار با سرمایه‌گذاری کمی در کوتاه‌مدت قابل انجام است که می‌تواند مشکلات را تا حدی کاهش دهد. فولاد مبارکه در این حوزه ورود کرده و نیروگاهی با راندمان ۶۰ درصد و پیشرفت ۶۵ درصد در پروژه را شاهد هستیم.

طیب نیا اظهار کرد: در حوزه کاهش مصرف برق نیز به همین صورت است. مصرف صنعت فولاد چیزی حدود ۷ درصد است و باتوجه‌به زیاد بودن مصرف خانگی باید اقداماتی را انجام دهیم.

وی موضوع تولید دی‌اکسیدکربن را موضوع مهمی دانست و افزود: تولید دی‌اکسیدکربن ۱.۹ تن به‌ازای تولید هر تن فولاد است. در فولاد مبارکه این عدد ۱.۶ تن است که از بنچ مارک‌ها جلو هستیم. در مصرف آب نیز فولاد مبارکه ۲.۲ مترمکعب برای هر تن مصرف می‌کند که بهتر از بنچ مارک ها است.

طیب نیا در ادامه گفت: فولاد مبارکه برای تولید برق ۹۱۴ مگاوات سیکل ترکیبی و ۲۰۰ مگاواتی بادی در دست احداث دارد که ۲.۵ میلیون تن دی‌اکسیدکربن با این پروژه‌ها در سال کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: به‌خاطر کمبود انرژی در گندله‌سازی ۶۹۱ هزار تن، احیا مستقیم ۱۲۰۷ هزار تن، ریخته‌گری مداوم ۸۰۰ هزار تن، احیا مستقیم سبا ۴۱۸ هزار تن افت تولید را در فولاد مبارکه شاهد بوده‌ایم. ۳۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی انجام شده و پروژه‌هایی ۹۸۴ میلیون یورو پروژه فعال است که اهتمام فولاد مبارکه را به بهینه‌سازی مصارف انرژی نشان می‌دهد

وی گفت: ۱.۲ میلیون یورو پروژه‌های آبی است که در دست اقدام بوده و تا جمع این اعداد چیزی حدود ۳ میلیارد یورو است

طیب نیا بیان کرد: فعال‌سازی میادین گازی توسط فولاد مبارکه پیشنهاد شده و در دست مطالعه است که چیزی حدود یک میلیارد یورو نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که وزارت نفت باید در زمینه اعطای مجوزات همکاری کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: در زمینه تولید برق نیز مجوزات در حال پیگیری است که روند آن توسط وزارت‌خانه باید تسریع شود. باید تضمین داده شود که گاز و برق تولید شده به خود صنایع تعلق بگیرد.

طیب نیا افزود: در کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری‌های متعددی برای کاهش مصرف، بهینه‌سازی و... انجام شده و این اتفاق نه‌تنها در فولاد مبارکه بلکه در کشور باید اتفاق بیفتد. باید جذابیت برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود تا در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید