239729

مدیرعامل شرکت فولاد البرز ایرانیان در گفتگوی اختصاصی با دنیای معدن مطرح کرد:

 قیمت گذاری و نحوه تامین مواد اولیه در بورس غیر کارشناسی است

دنیای معدن-مدیرعامل شرکت فولاد البرز ایرانیان معتقد است: قیمت گذاری و نحوه تامین مواد اولیه در بورس غیر کارشناسی و غیر منطقی است.

قاسم خلیل خلیلی در گفت و گو با خبرنگار دنیای معدن تصریح کرد: عدم تامین به موقع مواد اولیه در بنگاه های اقتصادی و تولیدی مانند فولاد سازان ، پیامد توقف تولید و در نهایت بیکاری نیروی انسانی را بدنبال خواهد داشت.

وی یاداور شد: شرکت فولاد البرز ایرانیان تولید کننده محصولات فولادی از قبیل میلگرد ، تیرآهن،  نبشی ، ناودانی و..در دو خط مجزا بالغ بر ۱.۴ میلیون تن محصول عرضه می کند که از این رقم ۷۰ تا ۷۵ درصد در بازار داخل و بقیه صادر می شود.

وی اضافه کرد: هشت ماهه امسال بدلیل نامساعد بودن قیمت بازار و صدور شیوه نامه ها و دستورالعمل های مختلف و غیر کارشناسی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بورس کالا موجب از دست دادن زمان برای تولید و نیز بازار نسبت به دوره مشابه سال گذشته شد.

وی توضیح داد: شیوه نامه های نادرست به برنامه تولیدی واحد های صنعتی ضربه جدی وارد می کند و نمی توان عملکرد مناسبی را ثبت کرد.

خلیلی موضوع قطعی برق در دوره سه ماهه تابستان را که پیامد توقف تولید را بدنبال داشته و نیز قطعی گاز که اکنون نامه نگاری آن توسط شرکت ملی گاز انجام شده که در سال‌های اخیر در زمستان انجام می شود ، برای تولید کنندگان زیانبار است.

وی تصریح کرد: قطعی برق و گاز در دوره پنج ماهه بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال ضرر و زیان برای این واحد صنعتی بدنبال داشته است.

کارخانه فولاد البرز ایرانیان در حدفاصل شهر های ساری و نکا واقع شده در ۲۱ کیلومتری بندر امیر آباد قرار دارد و جنب جاده سراسری تهران - مشهد قرار گرفته و در مسیر راه آهن سراسری واقع است.

شمار کارکنان این واحد صنعتی که در استان مازندران قرار دارد به ۹۰۰ نفر می رسد که به شکل مستقیم و غیر مستقیم فعالیت دارند.

مدیرعامل شرکت فولاد البرز ایرانیان گفت: دستورالعمل صادر می کنند که به هر میزان شمش فولادی در بورس کالا خریداری شود، ۶۰ تا ۷۰ درصد محصول نهایی باید در بورس عرضه شود .

وی گفت: وزارت صنعت نسبت به قیمت خرید شمش کاری ندارند ، اما از دید آنها تخطی از نرخ های اعلامی ، ارجاع به تعزیرات حکومتی است که تبعات بعدی را بدنبال دارد.

خلیلی افزود،: معتقدم امروز جایگاه نظارت و دخالت تغییر یافته و تولید کننده نمی تواند به تعهدات خود بدرستی عمل کند .

وی پیرامون آسیب جدی که به برنامه های  صادر کنندگان از سوی دولت وارد می شود، پرداخت و گفت،: صادر کننده با طرف خارجی در اسفند ماه  توافق بر سر قیمت می کند، بعد از یک ماه که محصول آماده صادرات می شود، فروردین وضع عوارض صادراتی انجام می شود و تمام برنامه ریزی را هدر می دهد و توجیه اقتصادی هم ندارد.

ایران براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ با ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد، چنانچه حدود ۵۰ میلیون تن تولید شمش فولادی انجام شود، حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن از شمش باید رهسپار بازارهای صادراتی شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید