239519

اقدامات فولاد مبارکه در حوزه دانش‌بنیان بسیار امیدوارکننده است

دنیای معدن: علی نبوی معاون وزیر صمت و رئیس هیئت‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در جریان برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو ضمن حضور در غرفة فولاد مبارکه با آخرین دستاوردهای گروه فولادمبارکه در حوزه تولید و دانش‌بنیان آشنا شد.

به گزارش دنیای معدن، وی در جمع خبرنگاران گفت: بازدید از غرفه فولادمبارکه و اقدامات خوب این شرکت در حوزه دانش بسیار امیدوارکننده است؛ به ویژه این که این شرکت برنامه‌ریزی و اقدامات بسیار خوبی در حوزه خطر پذیر انجام داده است. این درحالی است که بسیاری از سازمان‌های دنیا در حوزه تحقیق و توسعه به دلیل سرمایه‌گذاری خوبی که در زمینه توسعه انجام داده‌اند در مسیر فناوری حرکت کرده‌اند و به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌اند.

در مسیر توسعه نباید به منابع دولتی متکی  باشیم

 نکته قابل توجه در این فرایند این است که در مسیر توسعه اگر بخواهیم به منابع دولتی وصل و متکی باشیم به یقین نتایج خوبی دست نخواهیم یافت. باید به خاطر داشته باشیم بخش اعظمی از پروژه‌های توسعه در دنیا با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ سودآور مانند فولادمبارکه در حال شگل‌گیری است و در کشورِ خودمان هم شاهد هستیم که فولادمبارکه با مشارکت شرکت پشتیبانی و توسعة فناوری و نوآوری که از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ فولادمبارکه است، به خوبی به رسالت خود در زمینه حمایت از شرکت‌ها و پروژه‌های دانش‌بنیان عمل کرده است و افق‌های پیش رو را در حال رصد کردن هستند و از هم اکنون برای رقابت در سطح بین‌المللی در حال برنامه‌ریزی کردن هستند.

ماندن در چرخة رقابت بین‌المللی با استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان

نبوی با اشاره به اهمّیت و لزوم حرکت شتابنده در مسیر دانش‌بنیان تصریح کرد: چه بسیار سازمان‌ها و صنایع بزرگی بوده‌اند که به دلیل عقب ماندن از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز دنیا نتوانستند در چرخة رقابت بمانند و تاب مقاومت از دست دادند. از این رو اگر شرکت‌های بزرگی مانند فولادمبارکه با این حجم تولید، سرمایه‌گذاری و گردش مالی بخواهد همچنان در این سطح باقی بماند باید در سطح کلان برای همگام شدن با دانش و فناوری‌های روز دنیا سرمایه‌گذاری کند که این اقدام از سوی فولادمبارکه در حال جاری شدن است.

شناسایی نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی فولادمبارکه برابر است با توسعه و پیشرفت کشور

معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان توسط فولاد مبارکه به عنوان یکی از نقاط قوّت این پروژه مهم یاد و تصریح کرد: این که فولادمبارکه با سرمایه‌گذاری هدفمند نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان را شناسایی و مرتفع می‌کند، پیشرفت و توسعه کشور در بر خواهد داشت.

فولاد مبارکه چرخه کامل تقویت و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان را تدارک دیده

وی در پاسخ به این سؤال که نقش صنایع بزرگ در سطح ارتقای دانش کشور تا چه حد اثرگذار است، گفت: خوشبختانه فولادمبارکه درمسیر دانش‌بنیان شدن چرخة کامل این پروژه را تدارک دیده است و در این مسیر در گام نخست شرکت‌های دانش‌بنیان را شناسایی می‌نماید، نیازسنجی انجام می‌دهد و پس از یک بازه زمانی سه تا پنج سال که سرمایه‌گذاری‌ها منتج شد آن‌ها از حالت استارتاپ به جایگاه تجاری ارتقا می‌دهد. در ادامه صنایعی در مجوعه‌های زیر گروه  و خارج از آن هستند که می‌توانند دانش آماده شده در حوضه‌های کاری خود را خریداری و در چرخه تولید استفاده کنند. نقطة قوّت کار در این است که این دانش و چرخه به بار نشسته منحصر به فولاد مبارکه و گروه آن نخواهد بود و همه سازمان‌ها و نهادهای نیازمند می‌توانند از این ظرفیت ایجاد شده نهایت استفاده را داشته باشند. در این صورت است که ریسک‌ها و خطرپذیری‌ها به کمترین حد خود خواهد رسید.

حل مشکلات بسیاری از شرکت‌ها با خطرپذیری فولادمبارکه

معاون وزیر صمت با تأکید بر این که چرخة تعریف شده در حوزه دانش‌بنیان در فولادمبارکه به درستی طراحی، تعریف شده و در حال اجرا می باشد گفت: به درستی که یک سازمان توسعه و دانش محور به همین شکل عمل می‌کند و مشکلات بسیاری ازسازمان‌ها که قدرت ریسک‌پذیری و خطرپذیری کمتری دارند، در سایة توانمندی و اقدامات هوشمندانة فولاد مبارکه حل می‌شود.

در چرخه و حرکت دانش‌بنیان فولاد مبارکه کارها به صورت یک طرفه دیده نشده

نبوی خاطرنشان کرد: در فولاد مبارکه منابع انسانی فرهیخته و منابع مالی قابل توجهی نهفته است و خوشبختانه شاهد این هستیم که با این رویکردِ فولاد مبارکه نوزادان بوجود آمده که همان استارتاپ‌های نوظهور هستند به خوبی حمایت می شوند، به بلوغ می‌رسند و رشد می‌کنند و برای کل کشور منشاء اثر می‌شوند. به یقین این چرخه، چرخه بسیار خوبی است و طراحی چنین ساز و کاری نشان می دهد که برای این فرایند، کار و تحقیق زیادی انجام شده و تمامی کارها به صورت یک طرفه دیده نشده و امیدواریم چشم انداز روشنی داشته باشد.

تبدیل دانش به فرصت‌های سرمایه‌گذاری عمیق‌تر

وی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص استفاده فولادمبارکه از ظرفیت‌های دانشی کشور برای بومی‌سازی قطعات و مواد اولیه مورد نیاز خود گفت: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، نیازمند استفاده از فناوری روز دنیا است. وقتی شرکتی مانند فولادمبارکه اصفهان که یکی از شرکت‌های مهم و تأثیرگذار در چرخة صنعت و اقتصاد و یکی از مهمترین شرکت‌های بورسی کشور است می‌خواهد در این سطح بماند، حتماً باید خود را به فناوری روز دنیا مجهز نماید و لزوماً برای این‌کار هم خود شرکت‌ها به طور مستقیم وارد عمل نمی‌شوند بلکه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این عرصه حاضر می‌شوند که فولادمبارکه هم به درستی چرخة استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان را طراحی کرده است تا بتواند این دانش را به فرصت سرمایه‌گذاری عمیق‌تر تبدیل نماید که خوشبختانه تا کنون به نتایج خوبی هم دست یافته‌اند که قابل تقدیر است.

فولاد مبارکه برای تأمین پایدار انرژی مورد نیاز خود اقدامات خوبی انجام داده است

رئیس هیئت‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پاسخ به این سؤال که برای تأمین انرژی شرکت‌های بزرگ مانند فولادمبارکه چه تمهیداتی از سوی دولتمردان دیده شده است، گفت: اگرچه پاسخ به این سؤال مشخصاً در تخصص بنده نیست ولی در حد کلان باید گفت که برای حل این مشکل اقدامات اساسی پیش‌بینی و در حال انجام است که از آن جمله می‌توان به نوسازی و بهینه‌سازی صنایع اشاره کرد. اگرچه فولادمبارکه با سرمایه‌گذاری‌های کلان برای تأمین انرژی پایدار مورد نیاز خود اقدامات خوبی انجام داده است، که امیدواریم قبل از تابستان سال آینده نیروگاه‌های جدید و در دست احداث این شرکت در مدار بهره‌برداری قرارگیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید