238854

به مناسبت بیست‌وچهارم آبان‌ماه سالروز بهره‌برداری از شرکت ورق‌خودرو؛

پیوستن شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری به فولاد مبارکه، گامی نوین در جهت توسعه پایدار

دنیای معدن-مدیرعامل این شرکت به معرفی شرکت ورق‌خودرو گفت: روند روبه‌رشد شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری با پیوستن به گروه فولاد مبارکه تسریع شد و پس از آن، افزایش میزان تولید، ارتقای سیستم مدیریت و حرکت مداوم در مسیر تعالی سازمانی همواره در شرکت مشاهده شده است.

به گزارش دنیای معدن، در تقویم رویدادهای شرکت فولاد مبارکه، بیست‌وچهارم آبان‌ماه سالروز بهره‌برداری از شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری است. به همین مناسبت، در متن حاضر، حمید شجاعی مدیرعامل این شرکت به معرفی شرکت ورق‌خودرو و مهم‌ترین دستاوردهای این کارخانه پرداخته است. با ما همراه شوید تا با مهم‌ترین کارخانه تأمین ورق‌های گالوانیزه باکیفیت مورداستفاده در صنعت خودروسازی کشور آشنا شوید.

در ابتدا قدری درباره شرکت توضیح دهید.

این شرکت یکی از طرح‌های بزرگ اقتصادی کشور به شمار می‌آید و از جایگاهی ویژه در زنجیره ارزش فولاد کشور برخوردار است. فناوری مورداستفاده در این شرکت مطابق با آخرین فناوری روز دنیاست و محصولات کیفی تولیدی آن، کشور را از واردات محصولات گالوانیزه ویژه صنایع خودروسازی بی‌نیاز ساخته و نام جمهوری اسلامی ایران را در بین صادرکنندگان محصولات فولادی، بیش‌ازپیش مطرح کرده است.

ظرفیت این شرکت تولید ۴۰۰ هزار تن انواع ورق‌های گالوانیزه ویژه و تجاری مطابق با استانداردهای بین‌المللی تعریف ‌شده و میزان اشتغال این مجموعه در حال حاضر ۲۶۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۴۰۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم است.

به‌طورکلی چه محصولاتی در این شرکت تولید می‌شود و چه مزیتی نسبت به انواع وارداتی دارد؟

تولیدات این کارخانه شامل دو نوع ورق‌ خودرویی و صنعتی است. شرکت ورق‌خودرو تنها تولیدکننده ورق گالوانیزه خودرویی در خاورمیانه با قابلیت تولید ورق با ضخامت ۰.۴ میلی‌متر تا ۲ میلی‌متر و عرض ۸۰۰ تا هزار و ۸۸۰ میلی‌متر محسوب می‌شود که به‌دلیل استفاده از مواد اولیه کیفی و برخورداری از دستگاه‌های مدرن و تجهیزات به‌روز، از لحاظ تولید کیفی، توان منحصربه‌فردی دارد. از دیگر مزایای تولید این نوع ورق در داخل، می‌توان به قیمت تمام‌شده بسیار کمتر از قیمت مشابه خارجی اشاره کرد.

به نظر شما واگذاری سهام شرکت ورق‌خودرو به فولاد مبارکه چه مزایایی در پی داشته است؟

واگذاری سهام متعلق به شرکت سایپا به شرکت فولاد مبارکه در تیرماه ۱۳۹۳ آغازگر گامی نوین و اساسی در جهت توسعه پایدار و رشد روزافزون تولید بود.

در سال ۱۳۹۴ در اثر افزایش سرمایه، سهام شرکت فولاد مبارکه به ۸۷ درصد رسید و در سال ۱۳۹۶ به بیش از ۹۳ درصد افزایش یافت. روند روبه‌رشد شرکت با پیوستن به گروه فولاد مبارکه تسریع شد و پس از آن، افزایش میزان تولید، ارتقای سیستم مدیریت و حرکت مداوم در مسیر تعالی سازمانی همواره در شرکت مشاهده شده است.

استفاده از الگوها و استانداردهای جهانی و پشتیبانی همه‌جانبه، از دیگر آثار پیوستن شرکت ورق‌خودرو به شرکت‌های زیرمجموعه شرکت فولاد مبارکه است. هم‌اینک شرکت ورق‌خودرو به مهم‌ترین منبع تأمین ورق‌های گالوانیزه باکیفیت مورداستفاده در صنعت خودروسازی کشور مبدل شده است.

رسالت، اهداف و اولویت‌های شرکت ورق‌خودرو کدام‌اند؟

رسالت شرکت ورق‌خودرو به‌عنوان تنها تولیدکننده محصولات گالوانیزه خودرویی، تبیین اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌های شرکت در راستای تأمین محصولات موردنیاز صنایع خودروسازی کشور، تولید ورق‌هایی با کیفیت و گرید مناسب برای تولید برندهای جدید در صنعت خودروسازی است. هدف دیگر این شرکت صادرات محصولات کیفی به خارج از کشور است که این امر به‌عنوان یک هدف استراتژیک در شرکت مطرح شده و همواره مورد توجه است.

تدوین برنامه‌های دقیق و جامع برای تولید هرچه بیشتر محصولات باکیفیت در سطح استانداردهای بین‌المللی، کاهش قیمت تمام‌شده محصول، رعایت الزامات زیست‌محیطی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بهره‌گیری از روش‌های نوین و تلاش برای تولید پایه‌های استحکام بالای پیشرفته با گرید ویژه برای بدنه خودرو، از مهم‌ترین اقدامات جاری در شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری است.

برای توسعه سبد محصولات چه تدابیری اندیشیده شده است؟

ازجمله مهم‌ترین اقدامات در این حوزه می‌توان به تولید ورق گالوانیزه گرید «MC» با کیفیت سطح رویه اشاره کرد.

شرکت ورق‌خودرو بعد از اجرای پروژه بهینه‌سازی خط تولید (ریومپ) نتایج مثبت تست محصول گالوانیزه گرید «MC» ارسالی خود به شرکت‌های خودروساز را دریافت کرده است. گفتنی است که با اجرای طرح بهینه‌سازی خط تولید، هم‌اکنون این شرکت در آستانه تولید انبوه و با کیفیت سطح ویژه قرار دارد تا از این طریق، با تمام توان و ظرفیت، نیاز خودروسازان کشور را تامین سازد.

مهم‌ترین اقدامات و موفقیت‌های اخیر شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری کدام‌اند؟

۱- اختصاص ۵۶ درصد از کل میزان تولید این شرکت به تولید محصولات گرید ویژه جهت استفاده در صنایع خودروسازی و لوازم‌خانگی؛

۲- بومی‌سازی واحد تبدیل نیتروژن مایع به گاز با ظرفیت ۶۰۰۰ نرمال مترمکعب؛

۳- تمدید گواهینامه‌های ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵ و IATF۱۶۹۴۹:۲۰۱۶؛

۴-دریافت تقدیرنامه سه‌ستاره برای تعالی از دبیرخانه تعالی سازمانی؛

۵- پروژه راه‌اندازی حوضچه مذاب روی شماره ۲ جهت کاهش هزینه و ایجاد تنوع در محصولات تولیدی؛

۶- اجرای پروژه توسعه انبار محصولات شرکت که به‌منظور نگهداری و انبار بهینه محصولات تولیدی در مساحتی حدود ۶ هزار مترمربع در نیمه نخست سال جاری به بهره‌برداری رسیده است؛

۷- راه‌اندازی سیستم بازرسی خودکار سطح ورق (parcy tec) ؛

۸- ثبت رکورد تولید ماهانه در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۶ هزار و ۸۰۵ تن.

با توجه به شرایط تحریم در حوزه بومی‌سازی چه اقداماتی انجام شده است؟

اهم دستاوردهای این مجموعه در حوزه بومی‌سازی به این شرح است: بومی‌سازی رینگر رول قسمت شست‌وشوی ورق‌های فول وارد؛ بومی‌سازی پوسته چرخ جرثقیل‌های سقفی؛ بومی‌سازی پوسته گیربکس جرثقیل‌های سقفی؛ بومی‌سازی غلتک‌های تنشن لولر؛ بومی‌سازی مبدل حرارتی قسمت شست‌وشو؛ بومی‌سازی شیر کنترل فشار خط نیتروژن؛ بومی‌سازی پایه و هوزینگ یاتاقان‌های رول‌های کوره؛ بومی‌سازی رول‌های کاری اسکین پاس.

عملکرد شرکت را در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگرچه در این مدت به دلیل مشکلات و محدودیت‌های انرژی و دامپینگ با مشکلاتی در پیشبرد اهداف شرکت مواجه شدیم، اما با تلاش و همت کارکنان سخت‌کوش شرکت، با تولید ۱۲۰ هزار تن ورق گالوانیزه با کیفیت طی شش ماه نخست سال جاری، روند روبه‌رشد تولید، ارتقای کیفیت و تنوع محصولات حفظ شده است.

در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز در شش‌ماهه نخست سال جاری بیش از ۸۰ درصد برنامه پیش‌بینی شده و مدون شرکت محقق شده است.

با توجه به اهمیت کیفیت محصولات، چه استانداردهایی کسب کرده‌اید؟

شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری در زمینه استفاده از سیستم‌های مدیریت کیفیت به این دستاوردها نائل آمده است: اخذ گواهینامه ISO۹۰۰۱؛ گواهینامه صنایع خودروسازی (IATF/۱۶۹۴۹:۲۰۱۶)؛ تقدیرنامه سه‌ستاره تعالی از مرکز تعالی سازمانی؛ گواهی دوستاره تعهد به کیفیت (EFQM) ؛ گواهی استاندارد ملی؛ گواهینامه مدیریت زیست، محیطی (ISO۱۴۰۰۱:۲۰۱۸)؛ گواهینامه سنجش میزان رضایت مشتریان (ISO۱۰۰۰۲:۲۰۱۸) ؛ استاندارد رسیدگی به شکایات مشتریان (ISO۱۰۰۰۴:۲۰۱۸)؛ استاندارد سیستم داخلی مدیریت کیفیت آموزش (ISO۱۰۰۱۵:۲۰۱۹).

سخن آخر؟

باکمال افتخار و سربلندی ۲۴ آبان ماه سالروز افتتاح شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری را محضر همکاران گرامی و خانواده‌های محترم تبریک و شادباش عرض می‌نمایم.

سالروز تأسیس شرکت بهانه‌ای است برای ارج نهادن به تلاش‌های صادقانه همکارانی که همواره برای ساختن سازمانی سرآمد و پیشرو در تلاش‌اند و برای سرفرازی و سربلندی شرکت همت می‌گمارند.

بر این باوریم که تحقق برنامه‌ها و نیل به اهداف عالیه شرکت جز با مشارکت و انسجام همکاران پرتلاش میسر نخواهد بود و تقویت و تحکیم زیرساخت‌ها و بهبود عملکرد شرکت نیازمند همراهی این عزیزان است.

ضمن گرامیداشت این روز خجسته و تبریک سالروز افتتاح شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری به همه همکاران ارزشمند، مراتب قدردانی خود را از تلاش بی‌دریغ یکایک کارکنان ابراز می‌دارم و امیدوارم با تلاش و کوشش مضاعف و با همدلی و وفاق بتوانیم گام‌های محکم‌تری در دست‌یابی به اهداف و مأموریت‌های شرکت برداریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید