236856

معادن ایران نیازمند حمایت معنوی دولت

دنیای معدن-دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: افرادی که بخش نامه تنظیم می کنند، باید با رویکرد حمایت از معدن فعالیت کنند، زیرا معدن نیازمند حمایت معنوی است. معدن کار می توان مسائل مالی را تأمین کند، اما لازمه این مسئله اجازه واردات ماشین آلات مورد نیاز است.

به گزارش دنیای معدن، علی خان نصراصفهانی در گفت وگویی با بیان اینکه در فعالیت های معدنی، مبحثی تحت عنوان قانون معادن وجود دارد، اظهار کرد: قانون معادن، قواعدی را مطرح می کند که باید معدن کاران نسبت به اجرای این قوانین، تعهد داشته باشند.

وی افزود: در قبال این تعهد، دولت نیز تعهداتی مانند رونق بخشیدن به این صنعت خواهد داد که متأسفانه در شرایط فعلی معدن کاران مجبور بودند به وظایف خود عمل کنند، اما دولت به تعهدات خود عمل نکرده است.

دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: در حال حاضر قانونی برای اینکه نتوانیم تجهیزات را از خارج کشور وارد کنیم، وجود ندارد، اما به دلیل وجود دستورالعمل هایی و به بهانه کنترل و جلوگیری از خروج ارز اجازه ورود تجهیزات مورد نیاز برای معدن کاری را نداریم.

وی تاکید کرد: نتیجه این شرایط افزایش کاذب قیمت ماشین آلات معدنی است که این افزایش قیمت نیز موجب غیراقتصادی شدن فعالیت های صنعتی می شود؛ البته این برنامه در مقیاس های کوچک خیلی چالش آفرین نیست، زیرا تجهیزات و امکانات داخلی برای استفاده در مقیاس کوچک مناسب است.

نصراصفهانی اشاره کرد: در مقیاس های بزرگ تجهیزات داخلی مناسب نیست؛ در صورتی که تجهیزات مورد نیاز برای فعالیت های معدنی توسط یک شرکت خاص تأمین شود، قطعاً شرکت مدنظر نمی تواند تعهد دهد که نیازهای این صنعت را رفع می کند.

وی در همین رابطه افزود: چرخه باطلی که به وجود آمده، موجب شده است که بیش از پنج الی شش هزار واحد معدنی دچار مشکل شود و عملاً معدن کاری غیراقتصادی گردد.

دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانی با اشاره به بخش نامه جدید، گفت: به تازگی بخش نامه جدیدی در حوزه فعالیت های معدنی صادر شده است که امیدواریم این بخش نامه ها توسط افرادی با دانش کافی تنظیم شده باشد.

وی افزود: افرادی که بخش نامه تنظیم می کنند، باید با رویکرد حمایت از معدن فعالیت کنند، زیرا معدن نیازمند حمایت معنوی است. معدن کار می توان مسائل مالی را تأمین کند، اما لازمه این مسئله اجازه واردات ماشین آلات مورد نیاز است.

نصراصفهانی ادامه داد: هنگامی که از واردات ماشین آلات جلوگیری می شود، محدودیت شکل می گیرد و این مسئله فاجعه های مختلفی در زمینه معدن کاری ایجاد می کند. امیدواریم که در این راستا دولت بیشتر نقش نظارتی داشته باشد و کمک کند تا شاهد تحولی در حوزه معدن کاری باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید