238420

روایت تلاش دولت برای ثبت یک رکورد در صنعت فولاد/ مقایسه ایران و اروپا در مدیریت انرژی

دنیای معدن: در حالی که مدیریت مصرف برق در ایران در فصل گرم به رکورد تولید ۲.۷ میلیون تنی فولاد برای کشور ختم شد، اما بحران ناترازی گاز طبیعی در اروپا در یک ماه منجر به ضرر ۱.۷ میلیارد دلاری برای اروپایی ها شد.

به گزارش دنیای معدن، ۱۷ خرداد سال ۱۴۰۱ بود که انجمن فولاد در نامه ای خطاب به دولت از مسئله تامین برق طی تابستان سال ۱۴۰۱ ابراز نگرانی کرد، در بخشی از این نامه آمده بود، « با تداوم رویه سال گذشته، تقریباً تمام کارخانجات تولیدکننده فولاد به ویژه در بخش خصوصی حدود سه ماه تعطیل خواهند شد.»

* برنامه ریزی دولت سیزدهم برای مدیریت مصرف برق صنایع

با وجود نگرانی شدید فولادی های از مسئله تامین برق در فصل تابستان به واسطه تجربه تلخ تابستان سال ۱۳۹۹ و سال ۱۴۰۰، دولت برای تامین برق فولادی ها برنامه ریزی گسترده ای را در دستور کار خود قرار داد. در همین راستا، طی گام ابتدایی وزارت نیرو به عنوان متولی برق کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صنایع سلسله جلسات مفصلی را طراحی کرد و در این جلسات شرایط تامین برق متناسب با نیاز صنایع فولاد در دستور کار قرار گرفت.

پس از سلسله جلسات بخش های دولتی، نوبت به حضور بخش خصوصی فولاد کشور به نمایندگی انجمن فولاد به منظور هماهنگی بیشتر برای جلوگیری از توقف تولید بخش فولاد برگزار شد.

* اذعان انجمن فولاد به تلاش دولت برای جلوگیری از افت تولید فولاد

در همین راستا، سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن فولاد، در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی فارس، با اشاره به مسئله فولاد در فصل تابستان گفت: متاسفانه دولت قبل بار محدودیت انرژی را به دوش صنعت فولاد گذاشت اما در سال جاری با هماهنگی های شکل گرفته تلاش می کنیم که این موضوع مدیریت شود.»

دبیر انجمن فولاد در تشریح نتیجه جلسات برگزار شده با وزارت نیرو گفت: «تلاش وزارت نیرو برای حداقل کردن مشکلات ناشی از ناترازی تولید و مصرف برق به وضوح قابل مشاهده است که در قالب تفاهم با مشترکان صنعتی تبلور پیدا می کند و حتما به نتیجه مثبت تر نسبت به شرایط سال گذشته ختم می شود.»

با توجه به هماهنگی دولت و بخش خصوصی در مسئله مدیریت تامین انرژی فصل گرم در کنار اقدامات گسترده به منظور توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور سبب شد تا رکوردهای قابل توجهی از تولید فولاد طی سه ماه فصل گرم به ثبت برسد.

* رشد قابل توجه فولاد ایران در میان ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد دنیا

بر این مبنا بررسی آمار انجمن جهانی فولاد طی سه ماه اخیر بیانگر آن است که تولید فولاد کشور در تیر، مرداد و شهریور سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۳۴.۱، ۶۴.۷ و ۲۶.۷ درصد افزایش را تجربه کرده است و به ۲.۷ میلیون تن در ماه رسیده است.

ای در حالیست که طی مدت مذکور در کشورهای برتر تولیدکنندگان فولاد اتفاق دیگری رخ داده است. برای مثال تولید فولاد در ترکیه در بازه زمانی مذکور یعنی تیر، مرداد و شهریور سال ۱۴۰۱ به ترتیب سقوط آزاد ۲۰.۷، ۲۱ و ۱۹.۴ درصدی را تجربه کرده است.

بر این اساس به نظر می رسد، طی تابستان سال ۱۴۰۱، با مدیریت مشترک وزارت خانه های دولت شاهد افزایش تولید فولاد به رقم کاهش جهانی شاخص تولید در بین ۱۰ کشور برتر تولیدکننده بودیم.

* ناترازی انرژی در ایران مدیریت شد اما در اروپا صنعت فولاد به اغما رفت

در حالی مدیریت تامین انرژی در فصل گرم در ایران به افزایش تولید ختم شد که بحران انرژی اروپا سبب شده تا طی ماه سپتامبر ۲۰۲۲ شاهد افت ۱۶.۷ درصدی تولید فولاد در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا باشیم.

از سوی دیگر تولید فولاد در سایر کشورهای اروپا از جمله انگلیس در سپتامبر ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته سقوط ۱۸.۶ درصدی را تجربه کرده است.

در این راستا، افت تولید رخ داده در یک ماه گذشته در کشورهای اروپایی به ۲.۹ میلیون تن می رسد که با فرض ارزش ۶۰۰ دلاری به ازای هر تن، ضرر ثبت شده برای اروپا ناشی از بحران گاز به رقم ۱.۷۴ میلیارد دلار می رسد.

 

دیدگاهتان را بنویسید