238167

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران خبر داد؛

سهم ۳ درصدی بهره‌وری در رشد اقتصادی کشور

دنیای معدن-رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: در سال ۱۴۰۰ از رشد ۴ درصدی اقتصاد ملی، ۳ درصد آن از محل ارتقای بهره‌وری بوده است.

به گزارش دنیای معدن به نقل از ایراسین، میرسامان پیشوایی در پنجمین دوره جایزه ملی تعالی نگهداری و دارایی‌های ایران اظهار کرد: راهبرد اساسی کشور برای تحولات اقتصادی رشد اقتصادی ۸ درصدی مبتنی بر ارتقای بهره‌وری باید مورد توجه جدی دست‌اندرکاران حوزه اقتصادی کشور قرار گیرد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری رشد اقتصادی یکی از اولویت‌های مهم کشور در طول سال‌های گذشته بوده، اما در طول ۱۰ سال گذشته رشد اقتصادی مطلوبی به دست نیامده است.

وی افزود: رشد اقتصاد مبتنی بر سرمایه‌گذاری‌هاست اما به دلیل محدودیت‌های موجود طی ۱۰ سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری‌ها در کشور بسیار پایین بوده و جذب سرمایه از بازار سرمایه نیز در سطح پایینی قرار داشته است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران خاطرنشان کرد: در این شرایط تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی بسیار سخت است اما ارتقای بهره‌وری از تجهیزات و دارایی‌ها می‌تواند در این مدت برای تحقق این رشد اقتصادی بسیار تأثیرگذار باشد.

وی اذعان داشت: در این شرایط رشد اقتصادی مبتنی بر بهره‌وری در کشور یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اقتصاد ملی است تا بتوانیم زمینه‌های رشد ۸ درصدی اقتصاد ملی را در کشور فراهم کنیم.

پیشوایی تأکید کرد: رشد اقتصادی مبتنی بر بهره‌وری نیازمند نوآوری است و نوآوری سطح بهره‌برداری سرمایه‌های موجود و دارایی‌ها را افزایش می‌دهد.

وی عنوان داشت: در برنامه ششم توسعه قرار بر این بود که ۲.۸ درصد از رشد اقتصادی کشور از محل ارتقای بهره‌وری به دست آید اما از سال ۹۰ تا ۹۹ شاخص رشد بهره‌وری در کشور منفی یک درصد بوده است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: با این حال در سال ۱۴۰۰ شاخص بهره‌وری سرمایه در کشور اندکی بهتر است و این نشان می‌دهد که ما در این زمینه در حال رشد بهره‌وری هستیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ترکیب موجود سرمایه در کشور ما ۷۸ درصد به ساختمان و تأسیسات و ۲۲ درصد به ماشین‌آلات اختصاص دارد و این نشان‌دهنده هشدار جدی در این زمینه است که ممکن است به رکود بلندمدت در حوزه‌های اقتصادی و صنعتی منجر شود.

پیشوایی ابرازداشت: ما در شرایطی هستیم که نوسازی ماشین‌آلات شرکت‌ها و سازمان‌ها بسیار سخت است و کند شده است؛ اگر بتوانیم میزان خارج از رد شدن این تجهیزات را کمتر کنیم در این صورت به ارتقای بهره‌وری سرمایه‌ها در سازمان‌ها و شرکت‌ها کمک قابل توجهی کرده‌ایم.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید