237801

ورود میدکو به عرصه تولید انرژی کشور

راه اندازی گرم واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی شرکت فولاد بوتیای ایرانیان

دنیای معدن: 18 مهر ماه واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی شرکت فولاد بوتیای ایرانیان آغاز به کار کرد؛ این نیروگاه با ظرفیت 450 مگاوات در کلاس اِف (F) و با بازده (راندمان) 58/4 درصدی با تکیه بر توان مدیریتی، دانش فنی و تجربه اجرایی شرکت های شرکت مادرتخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) به ویژه شرکت مهندسی معیار صنعت خاورمیانه و شرکت ساختمانی گسترش و نوسازی صنایع ایرانیان مانا، مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

به گزارش دنیای معدن، در آیین افتتاح این نیروگاه آقای دکتر قاسمی رییس هیأت مدیره میدکو با اشاره به ایام مبارک میلاد حضرت رسول اکرم (ص) ،حدیثی از پیامبر اسلام نقل کردند که " فضیلت علم بیشتر از فضیلت عبادت است."

ایشان در ادامه به تحقق این مزیت در هلدینگ میدکو اشاره کرده و تحقق 35 پروژه بزرگ در منحنی اول و در مدت زمانی کم را مصداقی برای آن دانستند.

نیروگاه سیکل ترکیبی بوتیا می‌تواند علاوه بر تأمین برق مورد نیاز واحد های 2/5 میلیون تنی گندله سازی بوتیا و 1/5 میلیون تنی فولاد سازی، برق واحد در دست ساخت 2 میلیون تنی آهن اسفنجی بوتیا را هم تأمین نماید.

آقای دکتر پورمند مدیر عامل شرکت میدکو در سخنرانی افتتاحیه این نیروگاه با تشکر از حمایتهای آقای دکتر قاسمی، این حمایتها را منشأ خیر و ساختن و آباد کردن کشور دانستند.

در این مراسم که با حضور آقای دکتر خسروی‌راد مدیر عامل شرکت فولاد بوتیای ایرانیان، مهندسین و کارگران ارکان پروژه برگزار شد، واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی بوتیا به طور رسمی به شبکه سراسری برق کشور متصل شد.

در آغاز این مراسم آقای دکتر خسروی با ارایه گزارشی از روند انجام پروژه از همه شرکتها و نیروهای زحمت کشی که با تلاش شبانه روزی این پروژه را به سرانجام رساندند به ویژه حمایتهای آقای دکتر قاسمی در بانک پاسارگاد و صندوق توسعه ملی تقدیر و تشکر کردند.

نیروگاه سیکل ترکیبی (Combined cycle power plant) نیروگاهی است که با ترکیبی از توربین گازی و توربین بخار، انرژی برق تولید می کند. در این نیروگاه، با استفاده از بویلر بازیاب، از حرارت موجود در گازهای خروجی توربین‌های گازی، برای تولید بخار آب مورد نیاز در توربین‌های بخار استفاده می‌شود. اگر توربین گاز به صورت سیکل ترکیبی نباشد، انرژی باقی‌مانده در گازهای خروجی، مستقیماً وارد هوا شده و هدر می‌رود. در حالی که در نیروگاه سیکل ترکیبی، از این انرژی استفاده می‌شود و بویلر توربین بخار بدون نیاز به سوخت، بخار آب تولید می‌کند؛ بنابراین، با استفاده از این روش، بازده سیکل افزایش می‌یابد. نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راه حلی بسیار کارآمد، انعطاف‌پذیر، قابل اعتماد، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست برای تولید برق است.

واحد بخار این نیروگاه نیز به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید