237752

مدیر کنترل مواد فولاد مبارکه مطرح کرد؛

مکانیزه شدن و انبارداری هوشمند در فولاد مبارکه در دستور کار انبارها

دنیای معدن: ​مدیر کنترل مواد فولاد مبارکه در گفت‌وگو با برنامه رادیوم فولاد از فعالیت‌های این واحد سخن گفت.

به گزارش دنیای معدن، احمد رضا جمشیدیان مدیر کنترل مواد فولاد مبارکه در گفت‌وگو با برنامه رادیوم فولاد از فعالیت‌های این واحد سخن گفت. ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

 

لطفا قدری درخصوص واحد کنترل مواد توضیح دهید.

 

رسالت ملی شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان محرک صنعت فولاد کشور و ارتباط این شرکت با بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ تأمین‌کننده داخلی و خارجی، نقش و اهمیت استراتژیک هریک از نواحی فولاد مبارکه را تبیین می‌کند. این واحد دارای ۹ انبار قطعات یدکی، ۱۸ انبار قطعات مصرفی با مساحت ۲۰۸ هزار مترمربع و بیش از ۸۳ دستگاه لیفتراک‌های دیزلی و گازی و برقی در تناژهای مختلف است که توسط ۱۴۳ نفر از کارکنان در رده‌های مدیریت، رؤسا، کارشناسان، مسئولین انبار، تکنسین، سرگروه انبار، متصدی و انباردار و پیمانکاران حمل‌ونقل و پیمانکاران نگهداری و تعمیرات جایگاه‌های سوخت اداره می‌شود. علاوه بر این ۵۰ نفر راننده به‌صورت پیمانی وظیفه توزیع کالاها و اقلام در داخل را بر عهده دارند.

 

واحد کنترل مواد فقط محلی برای نگهداری و توزیع ورودی‌های فولاد مبارکه نیست، بلکه کلیه اقلامی که به فولاد مبارکه وارد می‌شوند، مراحل ثبت، نگهداری و توزیع آن‌ها طبق استانداردهای روز در این بخش انجام می‌شود. اقدامات مربوط به کل قطعات و ورودی‌ها در حیطه وظایف واحد کنترل مواد و زیرمجموعه‌های این مدیریت است.

 

چه بخش‌هایی در این مجموعه فعالیت دارند؟

 

زیرمجموعه‌های این مدیریت شامل واحدهای انبارها، کنترل موجودی، واردات و حمل و کنترل سوخت است. کنترل و مدیریت حمل درون‌سازمانی و نگهداری و توزیع کل سوختی که از پالایشگاه نفت اصفهان به فولاد مبارکه حمل می‌شود نیز از وظایف این واحد است.

 

به‌منظور افزایش انگیزه کار و تلاش کارکنان چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

 

اصلاح چارت سازمانی و ایجاد شرایطی برای ارتقای همکاران، احترام به کرامت انسانی ایشان و توجه به مباحثی نظیر تشویق کارکنان بخشی از این اقدامات بوده است.

 

راهبرد واحد کنترل مواد برای انبار کالا و تحقق شعار سال چیست؟

 

انبارهای کنترل مواد در جاهای مختلف به‌صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کنند و هزینه‌های زیادی در موازی‌کاری‌ها و مباحث ایمنی ایجاد می‌نمایند. در این مقطع، با پروژه‌هایی که ارائه شده و برخی درصد پیشرفت خوبی داشته یکپارچه‌سازی انبارها را در دستور کار داریم. علاوه بر این حرکت به سمت انبارداری صنعتی را مدنظر قرار داده‌ایم؛ به همین منظور از شرکت‌های مطرح در سطح کشور بازدید کرده‌ایم تا بتوانیم تجارب را به اشتراک بگذاریم. موضوع بعدی تغییر رویه انبارداری سنتی به سمت انبارداری هوشمند است. در این خصوص، واحد کنترل مواد در کنار ۲۲ پروژه دیگر پیاده‌سازی طرح تحول دیجیتال را در دست اقدام دارند.

 

برای طرح تحول دیجیتال و افقی که در سال ۱۴۰۴ قرار است به آن برسیم، چه پروژه‌های تعریف شده است؟

 

توسعه انعقاد قراردادهای باز و بلندمدت، پیگیری مسائل مربوط به تحول دیجیتال که در قالب توسعه‌های فرایندهای سیستمی یکپارچه و چابک‌سازی‌شده و برخی پروژه‌های بهبود دیگر نظیر شناسایی اقلام راکد، تغییر ماهیت اقلام توسعه کد ۸۰ و یدکی به مصرفی و بالعکس و همچنین حمایت از توسعه بومی‌سازی جهت اقلامی که خرید خارج شده ازجمله این اقدامات است.

 

اهم اهداف و اقدامات شما در سال جاری و سال آینده چیست؟

 

اقدامات واحد کنترل مواد شامل طراحی و اجرای فرایندهای هوشمندسازی، شناسایی و تعیین تکلیف اقلام راکد مصرفی، اقلام فاسدشدنی، تغییر شکل محصولات تولیدی، پروژه توسعه طراحی و الصاق عکس مواد مصرفی در بستر EIS هستند.

 

در واحدهای کنترل مواد و انبارها این اقدامات انجام شده است: پروژه‌های عظیم بهینه‌سازی؛ افزایش سطح ذخیره انبارها تا سطح ۱۰.۵ میلیون تن تولید در قالب طرح جامع انبارهای فولاد مبارکه؛ طراحی، ساخت و بهره‌برداری از سالن UBM به مساحت ۳ هزار و ۸۰۰ مترمربع جهت نگهداری مواد اولیه؛ شروع مطالعه هوشمندسازی انبارهای کنترل مواد با مشارکت قسمت‌های فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال؛ انجام فرایند شارژ اتوماتیک گندله؛ شناسایی تعداد ۹۰۰ ردیف کالا در انبارهای توسعه و ارسال به انبارهای مصرفی و یدکی جهت بازگرداندن به انبارهای مصرف؛ شناسایی و تکمیل اطلاعات بیش از ۶۰ ردیف مکانیسم‌های دیزلی مستعمل شامل شماره دارایی و شاسی و موتور و آماده‌سازی جهت فروش؛ شناسایی تعدادی از قطعات یدکی که دلایل مختلف مانند تحریم و نبود یدکی در انبار و نرسیدن سفارش خرید در دسترس نبود و با کاری که انجام شد به نواحی تولیدی برگشت داده شد و برخی پروژه‌ها از توقف رهایی پیدا کرد؛ ساخت انبارهای مسقف دو هکتاری؛ توسعه و بهینه‌سازی رختکن انبار یدکی؛ بهبود سیستم‌های گرمایشی انبارها؛ ساخت نمازخانه و سالن مراسم جهت واحد کنترل مواد؛ بهبود آب‌راه‌های انبارهای تجهیزات؛ توسعه گیت و پارکینگ واردات.

 

قدری درباره سیستم انبارها و اقدامات انجام‌شده در این حوزه توضیح دهید.

 

استفاده از قفسه‌های ایمن و استاندارد و استفاده از ارتفاع به حد شایسته تا زیر سقف در انبارها باعث می‌شود از ایجاد انبار جدید و صرف هزینه جلوگیری شود. استفاده از طرح جامع انبارداری که شامل مکانیسم‌های به‌روز انبارداری و انبارهای جدید و استاندارد است در اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت وجود دارد. از لحاظ نیروی انسانی و موضوع ایمنی همکاران نیز برنامه‌هایی در دست اقدام داریم. پروژه سیستمی شدن و مکانیسم فعالیت‌ها و استفاده از ربات‌ها را در انبارها خواهیم داشت. در تمامی طراحی‌ها و ساخت‌ها سعی کرده‌ایم تمام استانداردها را مدنظر قرار دهیم تا ضمن پیشگیری از هرگونه خطای انسانی در زمینه کاهش هزینه‌ها هم گام‌های مؤثری برداشته باشیم./ ایراسین

 

دیدگاهتان را بنویسید