237178

کاهش ۲۰ درصدی صادرات فولاد خام

دنیای معدن- شیرین نیکو حرف خیر : آمار تفکیکی صادرات کنسانتره سنگ آهن، گندله، آهن اسفنجی، فولاد خام، محصولات فولادی ایران در دوره ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۱ منتشر شد.

 مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد خام و محصولات فولادی) در ۵  ماه نخست سال جاری، ۳ میلیون و ۶۶۸  هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین در ۵ ماه نخست سال جاری، صادرات فولاد خام کشور، ۲ میلیون و ۴۷۸ هزار تن بوده که کاهش ۲۰درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

جزئیات صادرات محصولات فولادی

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، کل صادرات محصولات فولادی کشور در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۱۹۰ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.  از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، یک  میلیون و ۴۲ هزار تن بوده و صادرات این مقاطع در ۵  ماه نخست سال جاری، ۸  درصد کاهش یافته است. صادرات میلگرد که بیشترین سهم را از میان صادرات کل محصولات فولادی دارد، در ۵ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۹ درصد کاهش یافته است و به ۹۱۷ هزار تن رسیده است. صادرات تیرآهن نیز با کاهش ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۴  هزار تن رسیده است. صادرات مقاطع تخت فولادی با کاهش ۴۴ درصدی به ۱۴۸ هزار تن رسیده است. در ۵ ماه نخست سال جاری صادرات ورق گرم ۵۲ درصد کاهش یافته و به ۱۰۳ هزار تن رسیده است. صادرات ورق پوشش‌دار نیز با کاهش ۲۳ درصدی به ۳۶  هزار تن رسیده است.  بنا به آمار منتشرشده در ۵ ماه نخست امسال صادرات آهن اسفنجی ۵۷ درصد کاهش داشته و به ۲۱۳ هزار تن رسیده است و همچنین صادرات کنسانتره سنگ آهن با ۹ درصد کاهش به  ۳۵۱ هزار تن رسیده است. بنا بر آمار منتشر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۱، شاهد افزایش ۹۸ درصدی صادرات گندله نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم و صادرات گندله با این رشد  به یک میلیون و ۲۸۹ هزار تن رسیده است. دلیل افزایش چشمگیر  صادرات گندله این است که ظرف یک سال گذشته تولید گندله در کشور افزایش قابل توجهی داشته، به نوعی که بخشی از گندله تولیدی، مازاد بر نیاز داخل کشور بوده است. به همین دلیل شاهد تسهیل در مقررات صادرات گندله بوده‌ایم و کارخانه‌های تولیدی اقدام به افزایش قابل توجه صادرات گندله کرده‌اند.

یکی از دلایل اصلی کاهش صادرات این کالاها در ۵ ماه نخست امسال بخشنامه وضع عوارض بر صادرات فولاد خام و محصولات فولادی در فروردین  ماه سال جاری است که برای واحدهای تولیدی هیچ توجیه اقتصادی ندارد. از دیگر دلایل عمده کاهش صادرات فولاد ایران، قطعی برق و خاموشی واحدهای فولادی در خرداد ، تیر و مردادماه سال جاری  را می‌توان نام برد. وضعیت بد بازار جهانی و همچنین کاهش تقاضا خصوصا از سمت چین از دلایل تاثیرگذار بر کاهش صادرات است. مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد خام و محصولات فولادی) در مرداد سال جاری ، ۵۵۶  هزار تن بوده که نسبت ماه قبل از آن، افزایش ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد. در تیرماه صادرات فولاد خام ایران ۲۱۴ هزار تن بوده و شاهد افزایش ۲۵ درصدی آن در مردادماه هستیم که به ۲۶۷ هزار تن رسیده است.  صادرات آهن اسفنجی در مرداد ماه ۳۳ درصد کاهش داشته و به ۴۷ هزار تن رسیده است. همچنین صادرات گندله با ۳  درصد کاهش در مردادماه ۱۴۰۱ به میزان ۲۵۳ هزار تن رسیده است. در مردادماه صادرات کنسانتره با افزایش ۱۰۱ درصدی نسبت به تیرماه به ۲۰۱ هزار تن رسیده است.

وضعیت صادرات محصولات فولادی در مردادماه

کل صادرات محصولات فولادی کشور در مردادماه سال ۱۴۰۱، ۲۸۹  هزار تن بوده که نسبت به تیرماه، افزایش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد. از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی از همه بیشتر بوده که در تیرماه  ۲۱۷ هزار تن بوده و در مردادماه  ۲۹ درصد افزایش یافته است. صادرات میلگرد که بیشترین سهم را از میان صادرات کل محصولات فولادی دارد، در مردادماه نسبت به تیرماه، ۲۸ درصد افزایش یافته است.  صادرات تیرآهن در مردادماه نسبت به تیرماه  نیز با افزایش ۵۰ درصدی به ۱۲  هزار تن رسیده است. صادرات مقاطع تخت فولادی در مردادماه نسبت به تیرماه با کاهش ۷۴ درصدی به ۱۰ هزار تن رسیده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید