236883

با اتکا به دانش فنی و تجربه کارشناسان داخلی صورت گرفت؛

آغاز بازسازی کوره پیشگرم شماره ۴ نورد گرم فولاد مبارکه

دنیای معدن: پروژه بازسازی کوره پیشگرم شماره ۴ نورد گرم فولاد مبارکه با اتکا به دانش فنی و تجربه کارشناسان و کارکنان داخلی آغاز شد.

به گزارش دنیای معدن، پروژه بازسازی کوره پیشگرم شماره ۴ نورد گرم فولاد مبارکه با اتکا به دانش فنی و تجربه کارشناسان و کارکنان داخلی آغاز شد. در جریان انجام این پروژه بزرگ، خبرنگار ایراسین ضمن گفت‌وگو با عبدالکریم مولایی، مدیر اجرای پروژه‌های نورد گرم، دلایل و چگونگی اجرا و مزایای آن را جویا شده است که ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

لطفا در همین ابتدا قدری در خصوص کوره‌های پیشگرم فولاد مبارکه توضیح دهید.

خط نورد گرم فولاد مبارکه دارای ۴ کوره پیشگرم است که با سوخت گاز طبیعی کار می‌کنند. وظیفه این کوره‌ها رساندن دمای تختال به دمای ۱۲۵۰ تا ۱۲۸۰ درجه سانتی‌گراد است. تختال‌ها در کوره‌های پیشگرم، روی بیم‌های ثابت و متحرک قرار می‌گیرند. با هر بار حرکت روبه‌جلو بیم‌های متحرک کوره، که اصطلاحا به آن یک پاس گفته می‌شود، بیم‌های متحرک، تختال را یک گام بر روی بیم‌های ثابت جابه‌جا و به سمت خروجی کوره هدایت می‌کنند.

در خصوص چرایی بازسازی و بهینه‌سازی این کوره توضیح دهید.

دمای تختال در نقاطی که با بیم‌های ثابت در تماس است دچار افت حرارتی می‌شود که تأثیر نامطلوبی بر کیفیت ورق نوردشده دارد. با تغییر ساختار بیم‌های کوره می‌توان دمای تختال خروجی را یکنواخت و همگن کرد و درنتیجه عیوب ایجادشده در کلاف تولیدی که ناشی از ناهمگنی دمایی تختال است کاهش پیدا می‌کند و علاوه بر تولید محصول باکیفیت‌تر، میزان آسیب به تجهیزات خط نورد گرم نیز کاهش می‌یابد. همچنین راندمان حرارتی کوره‌های موجود مطلوب نبوده و می‌توان با تغییراتی در طول کوره و مبدل‌های حرارتی نصب‌شده در اگزوزهای خروجی، مصرف گاز را کاهش داد و فرایندهای زیست‌محیطی را بهینه‌سازی کرد. به‌طورکلی با توجه به گزارش‌های ارائه‌شده از طرف واحد بازرسی فنی فولاد مبارکه، لزوم انجام اصلاحات فوق در اولویت قرار گرفت و جهت تعویض این سازه‌ها، دمونتاژ اسکیدهای ثابت و متحرک داخل کوره ضروری بود و این مهم انجام این پروژه را بسیار سخت و زمان‌بر می‌کرد.

به‌طورکلی هدف و دستاوردهای اجرای این پروژه کدام‌اند؟

با توجه به موارد فوق پروژه بازسازی کوره‌های شماره ۳ و ۴ نورد گرم با اهداف افزایش تولید، افزایش کیفیت محصول، کاهش مصرف گاز و بهینه‌سازی‌های فرایندهای زیست‌محیطی و انجام تعمیرات اساسی و تعویض سازه کف کوره، در قالب فراخوان مناقصه با حضور شرکت‌های توانمند داخلی انجام شد. این کار باعث جلوگیری از دوباره‌کاری و هم‌پوشانی زمان اجرای فعالیت‌های فوق گردید.

فعالیت‌های اصلی این پروژه کدام است و با چه اهدافی در حال اجراست؟

در راستای اجرای پروژه و دست‌یابی به مزایای فوق، فعالیت‌های مهندسی و طراحی پروژه مطابق برنامه زمانی شروع گردید و به‌موازات انجام فعالیت‌های مهندسی و تهیه نقشه‌های اجرایی، فرایند تأمین و ساخت تجهیزات انجام شد. ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای اصلی این پروژه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-افزایش طول کوره جهت استفاده بهینه از حرارت گاز خروجی و پیشگرم تختال‌های شارژ شده در کوره با استفاده از حرارت گاز خروجی که باعث افزایش راندمان و بهره‌وری کوره می‌گردد؛

۲-تعویض مبدل‌های حرارتی هوای ورودی به کوره (رکوپراتورهای کوره) در راستای پیشگرم بهینه و افزایش دمای هوای احتراق و کاهش دمای گاز خروجی از کوره که کاهش مصرف انرژی را در پی دارد؛

۳-تغییر در ساختار بیم‌های ثابت کوره که نتیجه آن جابه‌جایی نقاط تماس بیم ثابت با تختال در طول کوره است و افزایش همگنی دمای اسلب خروجی و کاهش عیوب محصول (اسکید مارک) را به همراه دارد؛

۴-تعویض بیم‌های متحرک و سازه ثابت کف کوره در راستای اصلاح عیوب به‌وجودآمده در طول بهره‌برداری که امکان اصلاح آن به دلیل زمان‌بر بودن فعالیت تاکنون میسر نگردیده بود.

برای انجام صحیح برنامه‌های موردنظر چه تمهیداتی اتخاذ شد؟

نظارت بر ساخت تجهیزات موردنیاز با همکاری بازرسی فنی فولاد مبارکه، توسط کارشناسان شرکت مهندسی فولاد با بالغ‌بر ۲۰۰۰ نفر ساعت نظارت در بخش‌های تجهیزات، مکانیک و سیالات، سازه، رنگ، جوش، نسوز و نقشه‌برداری صورت گرفت و بازرسی قطعات مطابق استانداردهای روز و تهیه مدارک و مستندات فنی لازم از قبیل QCTM، PQR، WPS و ITP و همچنین تست‌های غیرمخرب توسط شرکت‌های موردتأیید بازرسی فنی فولاد مبارکه انجام شد و جهت اجرا به فولاد مبارکه حمل گردید.

در چه بازه زمانی این کار انجام شد؟

بازسازی کوره شماره ۴ نورد گرم از اول مردادماه سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شد و مونتاژ اولیه قطعات در محوطه مقابل سالن نورد گرم از ابتدای سال آغاز و برای اجرای فعالیت‌های زیر سقف مهیا شده است. هم‌زمان با توقف کوره پیشگرم شماره ۴ نورد گرم از ابتدای مردادماه سال جاری، عملیات تخریب و دمونتاژ کوره شامل اسکلت فلزی، داکت‌های هوای گرم، لوله‌ها و مواد نسوز به‌صورت تمام‌وقت (۲۴ساعته) آغاز شد و تجهیزات پیش‌مونتاژشده طبق برنامه زمان‌بندی، در موقعیت‌های از پیش تعیین‌شده مطابق استاندارد و با نظارت مستمر و تمام‌وقت کارفرما و دستگاه نظارت در حال نصب است. با توجه به اینکه عمده تداخلات اجرایی از قبل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده، عملیات نصب با کمترین فعالیت اضافه و با سرعت مطابق با برنامه زمان‌بندی در حال انجام است. در حال حاضر شرکت تجهیزات پولادکویر با به‌کارگیری بیش از ۳۰۰ نفر نیروی انسانی در قالب تیم‌های سرپرستی، دفتر فنی، اجرایی، نسوز و تدارکات و پشتیبانی طبق برنامه زمان‌بندی در حال اجرای پروژه است و امیدواریم پروژه به یاری خداوند در آبان‌ماه سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

سخن پایانی شما؟

در پایان از همکاری تمامی واحدها و کارکنان درگیر در این پروژه اعم از توسعه، بهره‌بردار نورد گرم، بازرسی فنی، مهندسی کارخانه، خرید، امور قراردادها، واحد نسوز، شرکت مهندسی فولاد مبارکه، تعمیرگاه مرکزی، آزمایشگاه مرکزی، واحد ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، حراست و حفاظت فیزیکی، خدمات عمومی، شرکت تجهیزات پولادکویر و دیگر قسمت‌های ذی‌ربط که صمیمانه این بخش‌ها را در اجرای این پروژه یاری می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید