236484

رای منفی نوردکاران به شیوه قیمت‌گذاری بورس‌کالا

گرانی شمش فولاد در داخل ادامه دارد

دنیای معدن-شکیبا خیرخواهان : قیمت فولاد عرضه‌شده در بورس‌کالا در روز گذشته همچنان گران‌‌‌‌‌تر از بهای صادراتی آن بود. با اینکه به‌طور سنتی نرخ داخلی شمش فولاد ارزان‌تر از قیمت صادراتی آن بوده است اما به‌نظر می‌رسد در هفته‌های اخیر این رویه تغییر کرده است.

همچنین قیمت غیرواقعی فولاد سبب شد تا نوردکاران نیز برخلاف هفته‌‌‌‌‌های گذشته تقاضای خود را کاهش دهند و کمترین تقاضا در سال‌جاری را به ثبت برسانند. البته سردرگمی از نتیجه توافق بین ایران و غرب نیز می‌تواند از دیگر عوامل کاهش تقاضا باشد، چراکه برخی نوردکاران امیدوارند باوجود کاهش بهای آزاد ارز، قیمت کالا‌‌‌‌‌ها نیز کاهشی شود.

تالار اصلی بورس‌کالای ایران، روز گذشته میزبان عرضه 196‌هزار‌تن شمش فولاد بود که با میانگین قیمت پایه 12‌هزار و 600‌تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. با وجود اینکه قیمت پایه نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است اما میزان تقاضا با افت شدیدی مواجه شد. در بازار اولیه میزان تقاضای کل مقداری معادل با 34‌هزار‌تن بوده است که 80‌درصد کمتر از میزان عرضه است. البته مابقی عرضه‌ها وارد بازار مچینگ شدند که نتیجه این معاملات در عصر روز دوشنبه (31 مرداد‌ماه) و پس از تنظیم این گزارش معلوم خواهد شد.

تغییر جهت نوردکاران

باوجود بی‌‌‌‌‌محلی نوردکاران به گران‌بودن فولاد داخلی و رونق معاملات در هفته گذشته اما به‌نظر می‌رسد متقاضیان رویه خود را در هفته جاری تغییر داده‌‌‌‌‌اند. علاوه‌بر کاهش چشمگیر تقاضا در روز گذشته، مقدار معامله‌شده نیز افت قابل‌‌‌‌‌توجهی را تجربه کرد. مقدار معامله‌شده شمش فولاد در روز گذشته برابر با حدود 7هزار‌تن بوده است که تنها 3‌درصد عرضه‌ها را شامل می‌شود. به عقیده برخی فرمول ابداعی بورس‌کالا برای محاسبه قیمت پایه شمش فولاد سبب‌شده است که بهای فولاد گران‌‌‌‌‌تر از ارزش واقعی آن باشد، اما این مساله در هفته‌‌‌‌‌های گذشته موجب عدم‌استقبال نوردکاران برای خرید نشده بود. باوجود رکود سنگین در بخش مقاطع طویل فولادی اما تجار تقاضای خود را حتی با قیمت‌های بالای بورس‌کالا حفظ کرده بودند. تفاوت قیمت داخلی و خارجی و صرفه صادرات میلگرد یکی از عوامل تمایل نوردکاران برای خرید شمش گران بوده است. همچنین برخی فعالان بازار در هفته‌‌‌‌‌های گذشته احتمال می‌‌‌‌‌دانند که قیمت پایه شمش در داخل همچنان در مسیری افزایشی قرار بگیرد، بنابراین ترجیح می‌‌‌‌‌دانند با وجود قیمت نسبی بالای شمش فولاد سطح خرید‌‌‌‌‌های قبلی خود را حفظ کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید