235920

آیا آمایش سرزمین گریبان گیر فولاد غدیر نی ریز خواهد شد؟

دنیای معدن: عدم توجه به آمایش سرزمین می تواند مسیر توسعه یک واحد اقتصادی را طولانی و سخت کند، امروز فولاد غدیرنی ریز در آستانه بهره برداری از واحد فولادسازی خود است که پس از اتلاف وقت بسیار محقق می شود اما در پس این طرح مشکلات دیگری می تواند گریبان گیر این مجموعه شود که اگر امروز برای آنها اقدام نشود، تولید پایدار در واحد فولادسازی دستخوش تغییر خواهد .

به گزارش دنیای معدن، فولاد غدیر نی ریز که یکی از 8  طرح فولادی به حساب می آید، حالا در آستانه بهره برداری از واحد فولادسازی خود می تواند با چالش هایی مواجه شود که این بهره برداری را از نظر زمانی با تاخیر همراه کرده و در ادامه چالش هایی را به همراه داشته باشد. 

این مجموعه در تلاش است تا با تکمیل زنجیره ارزش، نقش خود در صنعت فولاد را افزایش دهد. اما بی تردید این کار به آسانی انجام نمی گیرد و باید موانع بسیاری از مسیر برداشته شود.

فولادغدیر نی ریز قرار بود کارخانه فولادسازی خود را پس از سال 96  که از واحد 800 هزارتنی آهن اسفنجی بهره برداری کرد، در دستور کار قرار داده و خیلی سریع این واحد را هم وارد مدار تولید کند. در نهایت امروز مدیریت این مجموعه به سهامداران نی‌ریز این اطمینان را می دهد که این واحد در نیمه اول سال 1401 که حالا تنها 1 ماه و چند روز از آن باقی مانده، به اتمام رسانده و از آن بهره برداری کند. بررسی ها نشان می دهد تلاش 9 ماهه مدیریت جدید این مجتمع فولادی باعث شده است که پیشرفت فیزیکی طرح به 90 درصد برسد ولی مشکلات تامین برق در شبکه سراسری و تعطیلی اجباری صنایع گریبان این طرح را نیز گرفته و با توجه به 20 روز قطع برق این افتتاح به مهرماه امسال موکول شده است. 

اما آیا مشکلات فولاد غدیر نی ریز با بهره برداری از این واحد به پایان می رسد؟ یا نگرانی تازه ای پیش روی این مجموعه قرار می گیرد.

بدون شک بخشی از مشکلات درست از این نقطه آغاز می شود زیرا این واحد برای تولید پایدار نیازمند منبع ثابت خوراک خواهد بود که باید به سمت در اختیار گرفتن معدن برود و اقدامات را از امروز در دستور کار قرار دهد.  

هرچند در اختیار گرفتن معدن می تواند مشکل تامین خوراک را حل کند اما فراموش نکنیم معدن نیازمند هزینه هایی برای بهره برداری، اکتشافات تکمیلی، استخراج و ایجاد واحد کنسانتره و گندله خواهد بود. درنتیجه فولاد غدیر نی ریز باید به سرعت در این مسیر حرکت کرده تا در ادامه فعالیت واحد فولادسازی یک میلیون تنی آن با مشکل همراه نشود. 

گزارش عملکرد 9 ماهه این شرکت نشان می دهد عملیات انتخاب پهنه های معدنی، تعیین پیمانکار و گمانه زنی به این منظور آغاز شده است و با توجه به وضعیت مالی شرکت که در گزارش حسابرسی 6 ماهه دوم 1400 از سوی حسابرس رسمی به ثبت رسیده امید است که فولاد غدیر نی‌ریز بتواند این مشکل را نیز پشت سر بگذارد.

اما پس از تامین خوراک و مواد اولیه بدون تردید تامین انرژی که از اصلی ترین مشکلات واحدهای فولادسازی است می تواند مانند سرعت گیر در مسیر واحد فولادسازی این مجموعه قرار بگیرد.

تامین آب و پس از آن برق و گاز از موضوعاتی است که فولاد نی ریز نمی تواند به راحتی از کنار آنها بگذرد. این در حالی است که کمبود برق و گاز در دو سال اخیر فولادی ها را با مشکل همراه کرده و با ورود واحدهای جدید به مدار تولید می تواند مشکلات این صنعت را گسترش دهد. 

با این وجود فولاد غدیر نی‌ریز می گوید برای تامین آب مورد نیاز خود دو اقدام موازی را به اجرا درآورده است. اول انتقال آب مورد نیاز خود از خط لوله انتقال آب خلیج فارس که اکنون تا سیرجان رسیده است و تنها با 70 کیلومتر لوله گذاری می تواند منبع مناسب و باثباتی برای این طرح باشد. همچنین این کارخانه با راه اندازی کارخانه پساب فاضلاب صنعتی خود و عقد قرارداد با شرکت آب و فاضلاب استان فارس قدمی برای رفع مشکلات خود در تامین آب و جلوگیری از آسیب رساندن به منابع آبی منطقه برداشته است.

معضل دیگر چنین طرح هایی معمولا مکان یابی مجتمع های صنعتی بی توجه به زیرساخت هایی مانند راه است. بی توجهی به ایجاد مسیر انتقال تولیدات علاوه بر وابستگی شدید این مجتمع ها به ناوگان حمل و نقل جاده ای می تواند بر قیمت تمام شده محصول و انتقال آن به اقصی نقاط کشور یا صادرات تاثیر داشته باشد. با این وجود شرکت مجتمع فولاد غدیر نی ریز با پیش بینی این امر ضمن انتخاب مسیری برای ایجاد خط ریلی اختصاصی خود و اتصال به شبکه سراسری راه آهن کشور در حال انتخاب پیمانکاران و اجرای این امر است.

بی تردید بی توجهی به این مسائل و عدم برنامه ریزی صحیح می تواند در ادامه مسیر توسعه را طولانی تر و سخت تر کند اما به هر حال این واحدها با سرمایه گذاری بسیار و اشتغالزایی همراه هستند که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.تیتر۲۰

 

دیدگاهتان را بنویسید